Ahtopaineet korkealla?
Ahtopaineet korkealla?
Asensin Stage1:n 9000ni ja ahdot nousi peruspaineista n. 0,9n bariin. Muutama päivä sitten ohitustilanteessa auto nytkähti rajusti, johtuen bensansyötön katkeamisesta. Asia selvisi mittariin vilkaisemalla, ahdot nousi 1.5bariin kiihdyttäessä. Onkohan kyseessä vika vai miksi paineet nousee.
Hukkaportti toimii, testasin irroittamalla C ja W letkut ja liittämällä ne yhteen putkenpätkällä jolloin toimi peruspaineilla. Mutta entä magneettiventtiili? Voiko toiminnan testata jotenkin? Kelat mittasin ja näytti n 3ohmia.
Hukkaportti toimii, testasin irroittamalla C ja W letkut ja liittämällä ne yhteen putkenpätkällä jolloin toimi peruspaineilla. Mutta entä magneettiventtiili? Voiko toiminnan testata jotenkin? Kelat mittasin ja näytti n 3ohmia.
Minkälaisia maksimipaineita stage1:llä saavutetaan? Nyt tulee paineita aina polttoaineen katkaisuun asti, puolentoista baarin paikkeille. Voiko stage1 säätää paineet niinkin korkealle. Kivaahan se on kun auto kulkee niin pe...sti, mutta jos seurauksena on koneen kilahtaminen niin sitten ei oo kellään kivaa. Kesällä paineet pysytteli alle yhden baarin, voiko esin pakkanen aiheuttaa muutoksen max paineissa. Vai onko syytä epäillä vikaa??
Hukkaportti toimii. Max paineet laskee peruspaineille n. 0.3 baariin kun painepuolen letkun yhdistää suoraan säätimeen. Magneetti venttiilin toiminta kyllä herättää kysymyksiä koska eikö pitäisi olla peruspaineilla jos venttiilin johdon irroittaa. Voiko magneettiventtiili rikkoontua, eihän siinä ole kuin kaksi kelaa, jotka liikuttelevat itse venttiiliä. Kelat mittasin ja kunnossa ovat (3 ohmia mittasin yleismittarilla). Virrat päällä kuuluu sirinää, mutta näin kai kuuluukin olla.
Voi rikkontua tai tukkeentua, oletkos puhallus testin tehnyt? Sirinästä, joillain kuuluu ja joillain ei. Mulla sirisee mutta toimii (jonkun mukaan ei pitäisi siristä). Itse ostin uuden kun vanhasta ei löytynyt vikaa mutta ei toiminut kuitenkaan (käytin auki jne...). 168e (alennuksineen).
V-M

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Puhallustestikin on tehty. Ilmaa menee kyllä venttiilin läpi hukkaportin säätimelle, kylläkin hitaasti, koska venttiilin painepuolelta tulevan portin sisähalkaisija on vain pari milliä, mutta onhan tuo toiminut ihan ok. Eikö ohjausjohtimen irroittaminen pitäisi palauttaa peruspaineet eli painepuolelta pitäisi olla yhteys hukkaporttiin. Ilma kyllä kulkee läpi, mutta silti paineet nousee. Kyllähän tämä vaikuttaa mankkuvenan vialta. Maksaa vaan niin pirusti mokoma venttiili ettei ihan kokeilua varten viittis tilata osaa.
Vika selvisi. Puhallustestiä tehdessäni en huomannut kiinniittää huomiota siihen että W:n ja R:n läpi virtasi jatkuvasti ilmaa, jolloin aktuaattorille tarkoitettu paine karkasi C putken kautta pihalle. Otin riskin ja purin koko venttiilin. Venttiilin pohja irtosi yllättävän helposti kun puukon terällä varovasti painoi sauman väliin.
Venttiilissä on kaksi metallilieriötä (kelat), joiden läpi on ilmaputket. Toiseen lieriöön tulee ilma C liittimestä ja toiseen R liittimestä. Lieriöt ovat vastakkain siten että väliin jää millin rako, josta ilma ohjaantuu W portille. Raossa heiluu ohut teräksinen metalliliusta, siis itse venttiili, magneettikentän ohjaamana. Venttiili aukaisee PWM-signaalin ohjaamana joko C-W tai W-R. Venttiilin väliin W-R puolelle oli eksynyt pieni roska estäen sulkeutumisen.
Pientä puhaltelua ja roska lähti pois. Sitten vaan liimasin kannen takaisin . Testasin vielä syöttämällä säädetävällä virtalähteellä +10V keskinastaan ja vorotellen reunanastoihin maata, jolloin kuului selvä naksahdus. Ei muutaku vena takas ja hyvin näytti pelittävän. Paineet laski normaalille tasolle
Venttiilissä on kaksi metallilieriötä (kelat), joiden läpi on ilmaputket. Toiseen lieriöön tulee ilma C liittimestä ja toiseen R liittimestä. Lieriöt ovat vastakkain siten että väliin jää millin rako, josta ilma ohjaantuu W portille. Raossa heiluu ohut teräksinen metalliliusta, siis itse venttiili, magneettikentän ohjaamana. Venttiili aukaisee PWM-signaalin ohjaamana joko C-W tai W-R. Venttiilin väliin W-R puolelle oli eksynyt pieni roska estäen sulkeutumisen.
Pientä puhaltelua ja roska lähti pois. Sitten vaan liimasin kannen takaisin . Testasin vielä syöttämällä säädetävällä virtalähteellä +10V keskinastaan ja vorotellen reunanastoihin maata, jolloin kuului selvä naksahdus. Ei muutaku vena takas ja hyvin näytti pelittävän. Paineet laski normaalille tasolle
Tässä vielä hätäseen piirretty kuva mankkuvenasta. Yksi kuva vastaa tuhatta sanaa http://www.pbase.com/image/37026540
Täällä taas on tuhat sanaa, mutta ei kuvaa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
Ilmeisesti nyt on ainakin kahdesti korjattu magneettiventtiili onnistuneesti
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
Ilmeisesti nyt on ainakin kahdesti korjattu magneettiventtiili onnistuneesti

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
En tiedä mistä se likahiukkanen oli tullut, näytti kyllä pieneltä kuminpalaselta, oisko letkusta peräisin. Hommasta olisi varmaan selvinnyt puhaltamalla paineilmaa W putkeen, no tulipahan aukastua ja samalla selvitettyä venan sielunelämä ja myös sen että korjattavissa on. Harmitti hiukan kun en muistanut ottaa koko proseduurista kuvia, tai muistin kyllä, sen jälkeen kun olin jo liimannut kasaan.
Onko muuten tietoa paljonko max ahdot pitäisi olla stage1:llä. Nyt paineet nousee jonnekin 0.8-0.9 bar paikkeille.
Onko muuten tietoa paljonko max ahdot pitäisi olla stage1:llä. Nyt paineet nousee jonnekin 0.8-0.9 bar paikkeille.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
2,3T vakiona 1,0bar (CS / CD).
2,3t vakiona n. 0,45bar (CS / CD)
2,0T n. 0,7 - 0,8bar vakiona (CC, eli vanhemmat korimallit)
2,0t n. 0,45 bar vakiona (CD / CS)
Eli jos autosi on manuaali ja alunperin matalapaineturbo, on lukemat kohdillaan, muuten vaikuttaa vähän alhaiselta..."Tarvike" mittareiden näyttämään ei kuitenkaan välttämättä kannata luottaa kuin Neuvostoliittoon
2,3t vakiona n. 0,45bar (CS / CD)
2,0T n. 0,7 - 0,8bar vakiona (CC, eli vanhemmat korimallit)
2,0t n. 0,45 bar vakiona (CD / CS)
Eli jos autosi on manuaali ja alunperin matalapaineturbo, on lukemat kohdillaan, muuten vaikuttaa vähän alhaiselta..."Tarvike" mittareiden näyttämään ei kuitenkaan välttämättä kannata luottaa kuin Neuvostoliittoon

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84