NEVS: Goodbye ng9-5!
NEVS: Goodbye ng9-5!
Kun on pikaisesti lukaissut, mitä konkurssipesän ostaja, sähköautofirma NEVS, ilmoittaa tulevien mallien osalta, joutuu tällä palstalla ja varsinkin tämän aihekokonaisuuden alla pukeutumaan mustaan!
Eli 9-4X ja 9-5 eivät ole heidän kiinnostuksensa kohteita, tosin ensisijaisesti kai siksi etteivät GM:n edustajat yksinkertaisesti ole halunneet niiden oikeuksista edes neuvotella.
Joka tapauksessa viimeinenkin toivo uuden farkkuysifemman saamisesta tuotantoon koskaan alkaa olla todella vähissä, jos se on toki sitä jo ollutkin. Tietysti parempi että Trolliksessa edes jotain tapahtuu kuin että kaikki seisoo, mutta Saabin ongelma oli tähänkin asti liian pieni mallivalikoima ja nyt se supistuu entisestäänkin - aivan liikaa!
Erikseen ihmettelen vielä sitä, etteivät edes hybridimallit kuulu suunnitelmiin! Luulisi että nimenomaan niillä on oikeasti tulevaisuutta, puhtaat sähköautot eivät vielä pitkään aikaan tule saamaan mainittavia markkinaosuuksia, vaikka niillä onkin imagoarvoa.
Valitettavasti tulee mieleen, että ovatko ruotsalaiset poliitikot myyntipäätöksen taustalla olleet niin naiiveja, että ovat nimenomaan ihastuneet tähän sähköautovalmistajaan, kun se edustaa "jotain uutta". Ymmärtämättä sitä että sähköautoista on huonoin tuloksin yritetty tehdä kilpailukykyisiä jo ainakin puoli vuosisataa! Ensivaikutelmani on hyvin skeptinen, eikä se johdu pelkästään tästä henkilökohtaisesta pettymyksestäni eli siitä, että isoja Saabeja on turha enää kaivata tuotantoon.
Eli 9-4X ja 9-5 eivät ole heidän kiinnostuksensa kohteita, tosin ensisijaisesti kai siksi etteivät GM:n edustajat yksinkertaisesti ole halunneet niiden oikeuksista edes neuvotella.
Joka tapauksessa viimeinenkin toivo uuden farkkuysifemman saamisesta tuotantoon koskaan alkaa olla todella vähissä, jos se on toki sitä jo ollutkin. Tietysti parempi että Trolliksessa edes jotain tapahtuu kuin että kaikki seisoo, mutta Saabin ongelma oli tähänkin asti liian pieni mallivalikoima ja nyt se supistuu entisestäänkin - aivan liikaa!
Erikseen ihmettelen vielä sitä, etteivät edes hybridimallit kuulu suunnitelmiin! Luulisi että nimenomaan niillä on oikeasti tulevaisuutta, puhtaat sähköautot eivät vielä pitkään aikaan tule saamaan mainittavia markkinaosuuksia, vaikka niillä onkin imagoarvoa.
Valitettavasti tulee mieleen, että ovatko ruotsalaiset poliitikot myyntipäätöksen taustalla olleet niin naiiveja, että ovat nimenomaan ihastuneet tähän sähköautovalmistajaan, kun se edustaa "jotain uutta". Ymmärtämättä sitä että sähköautoista on huonoin tuloksin yritetty tehdä kilpailukykyisiä jo ainakin puoli vuosisataa! Ensivaikutelmani on hyvin skeptinen, eikä se johdu pelkästään tästä henkilökohtaisesta pettymyksestäni eli siitä, että isoja Saabeja on turha enää kaivata tuotantoon.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Siihen mennessä kun tuo valmistaja suoltaa sähköautoja Trollhättanissa sarjana, niin akkutekniikka saattaa olla jo yllättävänkin kehittynyttä.
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Niinhän sitä on sanottu jo viimeiset sata vuotta....kehittyy ja kehittyy....Hessu kirjoitti:Siihen mennessä kun tuo valmistaja suoltaa sähköautoja Trollhättanissa sarjana, niin akkutekniikka saattaa olla jo yllättävänkin kehittynyttä.
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
No eikö ole muka kehittynyt? Ei ole montaakaan vuotta niin oli ihan turha uneksia esim. LiPo-akuista joista pystyy ottamaan jo lähemmäs yli 300A jatkuvaa 22.2V virtaa, hetkellisesti enemmänkin, ja jotka voi ladata täyteen vartissa. (jos vaan saa jostain laturista niin paljon virtaa) Hinta on toki kova, mutta samalla "normaalien" akkujen hinta on laskenut melkoisesti.
Samoin LiFePO4 akkutekniikka on jo ihan arkipäivää, tekniikka josta suurella yleisöllä ei ollut tietoakaan muutama vuosi sitten. Joka on turvallisempi kuin LiPo-akut autokäyttöä ajatellen ja helpompi ladata.
Tuskinpa kehitys tähänkään pysähtyy, vaan huomenna on taas jotain uutta tai ainakin entistä saa halvemmalla.
Samoin LiFePO4 akkutekniikka on jo ihan arkipäivää, tekniikka josta suurella yleisöllä ei ollut tietoakaan muutama vuosi sitten. Joka on turvallisempi kuin LiPo-akut autokäyttöä ajatellen ja helpompi ladata.
Tuskinpa kehitys tähänkään pysähtyy, vaan huomenna on taas jotain uutta tai ainakin entistä saa halvemmalla.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Toki kehittyy, mutta tuskallisen hitaasti. Ja jos joku unelmoi esim. 9-5:n kokoisesta autosta, joka kulkee sähkön voimalla niin pitkän matkan että siitä ykkösautoksi on, niin tulee PITKÄ odotus....
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Ehkäpä yritinkin rivien välissä tuoda julki epäilykseni, että ei niitä NEVS:in autoja varmaan heti tänä vuonna vielä tule tuotantoon.
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Rantajuopolla oli puolen sivun mainos tänään Savon Sanomissa, huoltotarjouksia ja sitten uusia saabeja myynnissä. Pari ysifemmaa, 2-litrainen turbobensa manuaali ja vector-diesel automaattina. Kummallakin hinta 50 tonnia....
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Ihan normaalia, puhutaan ny kuitenki Rantajuoposta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Epäilen että noilla hinnoilla saa kaupitella aika pitkään. Tai sitten vaihdokista tarjotaan joku aivan posketon hinta.....
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Komppaaja kirjoitti:Toki kehittyy, mutta tuskallisen hitaasti. Ja jos joku unelmoi esim. 9-5:n kokoisesta autosta, joka kulkee sähkön voimalla niin pitkän matkan että siitä ykkösautoksi on, niin tulee PITKÄ odotus....
Suhteellista mikä on pitkä odotus. Ei nuo autot ihan hetkessä nykykuosiinkaan ole kehittyneet.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 14:01
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Ei muuta kuin Tesla ostamaan. Sille löytyy täältä Vantaalta ihan jälleenmyyjä. 0-100km taisi taittua alle 5sec, joten kyllä markkinoilta jo löytyy sähköautoja joita voi alkaa kutsumaan ihan autoiksi. NG9-5 on kuopattu jo ajat sitten. Ei GM tule luopumaan IPR:stä Newsin suuntaan. 9-4 moottorivalikoima ei olisi koskaan kelvannut massa markkinoilla. Onhan sitä mukavaa ajaa autolla joka erottuu massasta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: NEVS: Goodbye ng9-5!
Ja tesla ei ole edes kovin kallis jos vertaa vastaaviin polttomoottorivehkeisiin. Range on itseasiassa yllättävän hyvä. Uusimmassa Autobildissä oli testissä, eikä pakkanenkaan pahasti hyydyttänyt. Seuraavassa ABS:ssa on kai sähköautovertailu, jossa myös Tesla on mukana.
http://www.teslamotors.com/goelectric#range
http://www.teslamotors.com/goelectric#range
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75