noniin..kokemuksia tartteis momenttiavaimista,lähinnä biltema-motonet -akselilta.
tiedän ettei noista kummastakaan saa 230 vuotta kestäviä ja maailman tarkimpia vehkeitä,mutta joskus tm:n testissä bilteman 59€ luokkaa oleva avain voitti ja toiseksi tuli motonetin 19,90. avain, miinuksena momentin lukituksen puute...
onko tuo paha puute vaintarkottaako, että joka kierron jälkeen on parempi tarkistaa onko valittu momentti pysynyt?
9-5n remppaamiseen riittänee tonne 200 Nm hujakoille riittävä avain?
siis suosituksia kehiin!!!
momenttiavaimen valinta
momenttiavaimen valinta
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
Re: momenttiavaimen valinta
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen bilteman "10-241"- avaimeen, 59€ hintaansa nähden todella siististi tehty ja käyttöominaisuudet varmasti pitävine momentin lukituksineen hyvät sekä helppolukuinen asteikko ikkunanäytössä. 10v takuu ja kestänee vähintään tuon kyllä normaalissa järkevässä käytössä (ei käytetä avaamiseen, ei poljeta jalalla ja ruholla napamuttereita kiinni yli avaimen asteikon ym.)
210Nm riittää Saabeja ropatessa melkolailla kaikkeen paitsi napamuttereiden momenteille. Samaisen B-kaupan valikoimiin ilmestyi hiljattain avain myös haarukalla 70-350Nm.
Avaimissa, joissa haluttu momentti asetetaan kahvaa kiertämällä ja näin jousta jännittämällä ja eikä ole lukitusta, tulee kyllä helposti kierrettyä kahvaa tahtomattaan samalla kun momenttia väännetään, ja jos sitä taas oikein varoo niin voi käydä niin että itse väännöstä ei tule sellainen tasainen yhtenäinen veto joka on tavoite, ei hyvä. Tokihan näissä halpisavaimissa toleranssi on luokkaa +/-3-4% muutenkin mutta ei se siitä lisäksi lipsuminen hyväksikään ole.
210Nm riittää Saabeja ropatessa melkolailla kaikkeen paitsi napamuttereiden momenteille. Samaisen B-kaupan valikoimiin ilmestyi hiljattain avain myös haarukalla 70-350Nm.
Avaimissa, joissa haluttu momentti asetetaan kahvaa kiertämällä ja näin jousta jännittämällä ja eikä ole lukitusta, tulee kyllä helposti kierrettyä kahvaa tahtomattaan samalla kun momenttia väännetään, ja jos sitä taas oikein varoo niin voi käydä niin että itse väännöstä ei tule sellainen tasainen yhtenäinen veto joka on tavoite, ei hyvä. Tokihan näissä halpisavaimissa toleranssi on luokkaa +/-3-4% muutenkin mutta ei se siitä lisäksi lipsuminen hyväksikään ole.
Nahkahousujen maasta saa Proxxonin avaimia melko halvalla. Esim:
http://www.satberlin.de/en/categorie/MI ... el?cat=126
http://www.satberlin.de/en/categorie/MI ... el?cat=126
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Sama täällä, TM 19/2008 oli vertailussaan myös samaa mieltä, hintaluokka alle 100 € ainoana 5 tähteä ja testivoittaja.Minuteman kirjoitti:Itse olen ollut erittäin tyytyväinen bilteman "10-241"- avaimeen
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Kehuja myös täältä tuolle Bilteman avaimelle. On kyllä hinta/laatusuhde kohdillaan tuossa. Todella helppokäyttöinen avain ja paras asteikko mitä olen nähnyt. Että kyllä Biltemasta jotain hyvääkin saa, halpa ei ole aina huonoa.