2,2 tid starttiongelmaa
2,2 tid starttiongelmaa
Moi!
En ole löytänyt täältä sellsiseen kysymykseen vastausta kuin että onko vika pa-ohjainyksikössä kun auto ei starttaa. Ilmaa ei pitäisi olla systeemissä ja PA tulee suuttimelle asti. Eikö vanhanajan diisseli pitäisi käydä silloin. Auto -00 ja ajettu ainostaan n. 175tkm.
En ole löytänyt täältä sellsiseen kysymykseen vastausta kuin että onko vika pa-ohjainyksikössä kun auto ei starttaa. Ilmaa ei pitäisi olla systeemissä ja PA tulee suuttimelle asti. Eikö vanhanajan diisseli pitäisi käydä silloin. Auto -00 ja ajettu ainostaan n. 175tkm.
SAAB-SCANIA KING OF THE ROAD
eka SAAB 99 2.0 -74
SAAB 900s 2,3 -98, 9-3 2.0 -99, 9-3 TiD -00
SCANIA-VABIS L55 -60
eka SAAB 99 2.0 -74
SAAB 900s 2,3 -98, 9-3 2.0 -99, 9-3 TiD -00
SCANIA-VABIS L55 -60
Re: 2,2 tid starttiongelmaa
Itsellä oli vastaava ongelma pari vuotta sitten. (Tosin moottori käynnistyi piiitkän startin jälkeen.) Vika löytyi lopulta suuttimien paluulinjan letkusta. Vuoti ilmaa sisään. Vuoto oli siinä, missä letku yhdistyy ruiskutuspumpun banjoliittimeen. Letku oli päästä halki. Vuoto oli aika paha huomata, kun se oli sisäänpäin! Löytyi kun otin tankin ihan täyteen ja ajoin auton jyrkään alarinteeseen. sitten vuoti ulospäin. Sivuleikkureilla vaan parin sentin pätkä pois. Jälkeenpäin vaihdoin suuttimilta asti kaikki letkut. Opel huollosta sai letkua metritavarana.
Ellei käynnisty ollenkaan, epäilen pumpun elektroniikkaboksin vikaa.
Ellei käynnisty ollenkaan, epäilen pumpun elektroniikkaboksin vikaa.
Saabisti vuodesta-76
Re: 2,2 tid starttiongelmaa
jos kuitenkin löpöä tulee ja paineita löytyy niin tuskin on aivot rikki, epäilisin myös ilmavuotoa paluulinjassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 2,2 tid starttiongelmaa
Kiitos vastauksista!
Pitänee tarkentaa että autossa oli pari vuotta sitten ongelmaa ilmavuotojen kanssa. Silloin lähti käyntiin pitkän sahaamisen jälkeen muttaa kävi ainostaan muutaman sekunnin. Mitä luultavammin ilma vuoto ventiilikannen alla olevissa paluuputkissa(vihjeen antanut Pohjanmaan dieselhuolto, S-joki).
En ruvennut avaamaan konetta, kuulema pitää poistaa nokka-akseli(?) vaan poistin paluuputken banjoliittimestä ja letku limsapulloon. Tulppa banjo liittimeen ja menoksi! Joskus on joutunut tyhjentämään pullon muttei usein.
Auto toiminut moitteettomasti kunnes yllättäen sammui tielle.
Kait pitää jatkaa ilmavuotojen etsisimisessä ja korjaamisessa.
Pitänee tarkentaa että autossa oli pari vuotta sitten ongelmaa ilmavuotojen kanssa. Silloin lähti käyntiin pitkän sahaamisen jälkeen muttaa kävi ainostaan muutaman sekunnin. Mitä luultavammin ilma vuoto ventiilikannen alla olevissa paluuputkissa(vihjeen antanut Pohjanmaan dieselhuolto, S-joki).
En ruvennut avaamaan konetta, kuulema pitää poistaa nokka-akseli(?) vaan poistin paluuputken banjoliittimestä ja letku limsapulloon. Tulppa banjo liittimeen ja menoksi! Joskus on joutunut tyhjentämään pullon muttei usein.
Auto toiminut moitteettomasti kunnes yllättäen sammui tielle.
Kait pitää jatkaa ilmavuotojen etsisimisessä ja korjaamisessa.
SAAB-SCANIA KING OF THE ROAD
eka SAAB 99 2.0 -74
SAAB 900s 2,3 -98, 9-3 2.0 -99, 9-3 TiD -00
SCANIA-VABIS L55 -60
eka SAAB 99 2.0 -74
SAAB 900s 2,3 -98, 9-3 2.0 -99, 9-3 TiD -00
SCANIA-VABIS L55 -60
Re: 2,2 tid starttiongelmaa
Opel Clubin sivuilla on noista ilmavuodoista paluuletkuissa lisää. Ne on ihan "ominaisuus" diesel opeleissa. Ja samoja oireita tosiaa. Ylämäki ja alamäki saattoi vaikuttaa siihen lähtikö käyntiin vai ei.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: 2,2 tid starttiongelmaa
Hyvä ilmaus ei välttämättä auta, jos on pahasti vetänyt ilmat mutta itse sain hinaamalla käyntiin.
Tosin ei tullut polttoainetta ollenkaan suutinputket irti.
Tosin ei tullut polttoainetta ollenkaan suutinputket irti.
Re: 2,2 tid starttiongelmaa
No silloin se ei ole tarpeeksi hyvä.snuggles kirjoitti:Hyvä ilmaus ei välttämättä auta
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 2,2 tid starttiongelmaa
Näin myöhäänkin lähetettynä saattaa jotain starttiongelmista kärsivää auttaa tämä:
Omassa kolkissa alkoi starttiongelmat hyvin satunnaisina, mutta sitäkin ikävämpinä kun ei ollenkaan tiennyt mistä homma kiikastaa. Startti ei siis inahtanutkaan kun avaimesta väänsi ja tietysti aina mietin että nytkö se ohjausboksi pumpusta laukesi (vaihdettu 100tkm sitten). Yleensä päivän (tai parin tunnin) odottelun jälkeen taas suostui starttaamaan ilman mitään vikinää.
Viimein sain selvitettyä syyn joka ei liittynyt lainkaan polttoaineen syöttöön tai ilmausongelmiin. Startti itsessään oli sen verran tiensä päässä, ettei se aina suostunut maadoittamaan ohjaussysteemiä ja näin ollen auto ei inahtanutkaan. Ilmeisesti olisin voinut vaihtaa hiilet ja putsata startin, mutta päädyin vaihtamaan tilalle uuden startin, eikä käynnistysongelmia ole nyt puoleen vuoteen ilmaantunut. Autollahan on ajettu jo yli 400tkm, eli ei ihme että starttikin antautuu...
Mikko
Omassa kolkissa alkoi starttiongelmat hyvin satunnaisina, mutta sitäkin ikävämpinä kun ei ollenkaan tiennyt mistä homma kiikastaa. Startti ei siis inahtanutkaan kun avaimesta väänsi ja tietysti aina mietin että nytkö se ohjausboksi pumpusta laukesi (vaihdettu 100tkm sitten). Yleensä päivän (tai parin tunnin) odottelun jälkeen taas suostui starttaamaan ilman mitään vikinää.
Viimein sain selvitettyä syyn joka ei liittynyt lainkaan polttoaineen syöttöön tai ilmausongelmiin. Startti itsessään oli sen verran tiensä päässä, ettei se aina suostunut maadoittamaan ohjaussysteemiä ja näin ollen auto ei inahtanutkaan. Ilmeisesti olisin voinut vaihtaa hiilet ja putsata startin, mutta päädyin vaihtamaan tilalle uuden startin, eikä käynnistysongelmia ole nyt puoleen vuoteen ilmaantunut. Autollahan on ajettu jo yli 400tkm, eli ei ihme että starttikin antautuu...
Mikko
Re: 2,2 tid starttiongelmaa
Minulla oli aikanaan samanlainen ongelma Renault 19:ssa. Hiilien vaihto ja lähti toimimaan. Seuraavaksi se tuli uudelleen. Silloin tosin räpsyi kaikki sähkösysteemit ja ei lähtenyt käyntiin (ei inahtanutkaan startti). Oli moottorin ja rungon välinen maadoituskaapeli syöpynyt poikki, että välillä sai kosketusta ja välillä ei.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008