Öljyvuoto-ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Öljyvuoto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nyt tarvitaan jälleen viksumpien neuvoja. Leimasetä tosiaan oli sitä mieltä, että turhan paljon falskaa H-moottori. Tottahan se on, jälkimmäinen kuva osoittaa kohdan, johon on kolmen kilometrin ajon jälkeen tunnin aikana laskenut pienokainen alleen kivan lammikon. Olen putsannut ennen ajoa kaikki näkyvät osat öljystä, joten kaikki näkyvä kosteus on peräisin tuolta koeajolenkiltä.
Ensimmäinen kuva on otettu jakopään kopan tietämiltä lohkon etupuolelta. Saumasta näyttäisi falskaavan, mutta onko mahdollista että ongelma on syvemmällä tai jossain mihin silmä sammakkoperspektiivistä vähän huonommin osuu? Ja ennen kaikkea: miten tuo vuoto saadaan kuriin?
Ja jos tuo jakopään päätykoppa pitää irrottaa, niin kuinkas isoksi projekti taas paisuu? Vai irtoaako kivasti niin, että puolet pulteista katkeaa niille sijoilleen? Mitä muuta tuossa vaihtaisi tai tarkistaisi samalla vaivalla?

Arvostan tarkkoja ja avustavia vastauksia, näsäviisastelun voi jättää offtopic-osastolle. En ole näiden kanssa liian näppärä, joten kaikki (mahdollisimman tarkat) ohjeet ja avut ovat tervetulleita.
Kiitos vastaajille jo etukäteen.

http://i.imgur.com/gIkCC.jpg
http://i.imgur.com/Xs4js.jpg
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyvuoto-ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Ensimmäisessä kuvassa näyttäisi aukosta pilkistävän vauhtipyörän reunaa, joten ei voi olla jakopään puolelta. Jos vuoto on moottoriöljyä, oisko kampiakselin stefa valmis. Jos ei siis pulttien kiristelyllä tokene.

Kytkinremontin verran työtä ja sitten vielä puolivälissä stefan vaihto, vanha kammetaan irti tavalla tai toisella, uusi tilalle erikoistyökalulla tai kikkaillen, suorassa ja niin ettei huuli taitu.

http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Öljyvuoto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nyt nolottaa. Mistähän ihmeestä tuo jakopää taas tuohon ilmestyi. Vaan kuten sanottu, peukalo on keskellä kämmenselkää... :oops:
Mutta kiitokset ohjeista. Kokeilen ensin kiristää ja jos ei sillä tokene niin sitten avaten ja sulkien kera uusien tiivisteiden.
Kytkin on mielestäni hyvässä tikissä; ei pidä ääntä ja vaihteet menevät päälle ilman ylimääräistä voiman käyttöä.

Puhutaanko muuten nyt kampuran etu- vai takastefasta? Omaan päähäni ei nyt oikein iskostu, että kummin päin tuota moottoria tulisi tulkita. Linkin mukaan Rear Main Seal toni viittaisi takastefaan, mutta varmistellaan nyt vielä.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Öljyvuoto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Tuo kone kun on tavallaan väärin päin (tai ainoa, mikä on oikein päin :) ), niin takastefa on keulan puolella.
Minulle stefakauppias antoi oikean, kun pyysin vauhtipyörän alle tulevaa. Ei tarvinnut miettiä ilmansuuntia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyvuoto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Azanovix kirjoitti:Omaan päähäni ei nyt oikein iskostu, että kummin päin tuota moottoria tulisi tulkita.
Tässäkään tapauksessa ei tarvitse tulkita selviä asioita yhtään miksikään. Riippumatta siitä kuinka päin moottori on autoon nakattu, kampiakselin etutiiviste on aina jakopään ja hihnapyörän puoleinen, ja takatiiviste vauhtipyörän puoleinen.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Öljyvuoto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kiitoskia vastauskista.
Jatketaan kysymysten sarjatulta:
1) Vauhtipyörän ruuveihin laitetaan varmaankin lukitetta kiinnitysvaiheessa?
2) Mihin momenttiin edellä mainitut runtataan kiinni?
3) Onko motonetin stefa aivan sutta ja sekundaa vai peräti hyvä ostos? Näyttäisi kustantavan peräti kympin tai jotain.
4) Minkäslaisia patentteja raati on kehittänyt ko. stefan paikalleen asettamiseksi? Jos sitä vaikka mahdollisimman vähillä harjoituskappaleilla...
5) jotain muuta, mitä?
:D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyvuoto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se tiivisteen huuli pitää rasvata ennen asennusta. Huuli menee hyvin ihan käsin asettelemalla ja ruuvimeisselillä avustaa. Itelle tein vanerista pyöreän kiekon johon tein kolme pultin reikää. Kolmella vauhtipyörän pultilla kiskotin levyä apuna käyttäen tiivisteen pohjaan. Kieltämättä koneremontin yhteydessä oli paljon helpompaa asentaa tuo tiiviste. Yhen pannun olen koonnut alusta loppuun, kun taannoin kunnostin H-mallin 99 combiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Öljyvuoto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Njahas. Öljynvaihdon jälkeen vuoto on vähentynyt huomattavasti, koeajolenkin jälkeen tihkuu edelleen samoille seuduille, mutta ei enää falskaa samassa määrin.
Huomenissa käytän ajokin konttorilla, silloin selviää tuleeko leimaa vai jatkuuko ajokielto.

Ilmeisesti tuo stefa on asennettavissa vauhtipyörää apuna käyttäen varovasti ja tasaisesti kirraillen. Yritin korjaamotyökaluakin etsiä interwebistä (Saabin numero 8392540), mutta maltilliseen $153:n hintaan en viitsinyt ruveta jenkeistä tilaamaan. Kimppaan ostettuna voisi ollakin hyvä hankinta, mutta yksin en viitsi ostaa ja yhden työkalun "vuokraaminen" eteenpäin tuntuu vähän hassulta toiminnalta.

Vauhtipyörän pultit kuuluu kiristää foorumilta kaivamani tiedon mukaan 59Nm. Tuleeko lisäksi kulmakiristystä vai riittääkö tuo momentti?

Saas nähdä mitä tästäkin tulee... :roll:
Vastaa Viestiin