hiukkassuodatin tukossa
Re: hiukkassuodatin tukossa
Poltto tehty kiinakapulalla x 2. Ekan kerran näytti 70% täyttöastetta ja toisen polton alussa 46% täyttöastetta. Autolla ajettu polttojen jälkeen 150km ja hyvin toimii. No... toistuvasti tukkoisen hiukkassuodattimen perussyy taitaa löytyä allekirjoituksesta. Ihan syvältä nämä viherpiiperryslaitteet.
BMW f11 535xd -13
Re: hiukkassuodatin tukossa
Auttaiskohan tähän se EGR-venttiilin korjaussarja?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: hiukkassuodatin tukossa
Tuo 70% täyttö on eculle jäävä tieto manuaalisen polton jälkeen. Eli tuon jälkeen tekee aika nopeasti ajonaikaisen polton.
93SC TTiD
Re: hiukkassuodatin tukossa
Olen harkinnut vähän ajetun -08 TiDs AUT ostoa. Luettuani tätä ketjua rupeaa epäilemään onko 20km / sivu maakunta ajoa työmatkana liian vähän tolle dieselille? Siis tuleeko hiukkassuodatin / EGR-ongelmaa tuosta lyhyestä työmatkasta?
Saab 9-3 SS 1,8t -08
jcarlsson BioPower-softa
jcarlsson BioPower-softa
Re: hiukkassuodatin tukossa
Jos saat vuotuisella ajomäärälläsi säästettyä ajoneuvo- ja käyttövoimaveron huomioon ottaen vähintään yli 1000 euroa polttoainekuluissa, niin hankkimista voi harkita. Sen alle ei kannata, menee kuitenkin ylimääräisiin Eberspächerin huoltoihin, EGR-jumppaan / imusarjaan tai hiukkassuodattimeen (näitä ei liene porsinut??) jossain vaiheessa.
Bensakone lämpiää paremmin. Nykyinen mielipiteeni diesel-autoilun mielekkyydestä nykyisellä veropolitiikalla..
http://www.viastar.fi/laskurit/ajoneuvo ... rtailu.asp
Tarkoittaa laskurin mukaan vähintään 20.000km:n ajoja vuodessa (Bensa 10 l/100km, 1,60 €/l, vero 199g:n mukaan 155 € vs. diesel 6,5 l/100km, 1,46 €/l, vero 119g:n mukaan 58 € + käyttövoimavero 361 €)
Bensakone lämpiää paremmin. Nykyinen mielipiteeni diesel-autoilun mielekkyydestä nykyisellä veropolitiikalla..
http://www.viastar.fi/laskurit/ajoneuvo ... rtailu.asp
Tarkoittaa laskurin mukaan vähintään 20.000km:n ajoja vuodessa (Bensa 10 l/100km, 1,60 €/l, vero 199g:n mukaan 155 € vs. diesel 6,5 l/100km, 1,46 €/l, vero 119g:n mukaan 58 € + käyttövoimavero 361 €)
Re: hiukkassuodatin tukossa
Noin minäkin asiaa lähtisin arvioimaan. En tunne noita bensakoneita, mutta dieseleissä on varmuudella nuo edellä mainitut korjaustoimenpiteet ajankohtaisia jossain 150-250 tkm välillä. Mutta, Saabit on suht halpoja nyt, ja säästyneellä rahalla korjaa autoa hyvän matkaa. Jos löydät alle 100 tkm ajetun, ohjelmoi egr-pois ja pese imusarja, niin tältä osin ei pitäisi tulla ongelmia helposti. Jos ajettu enemmän, seuraa imusarjan kuntoa ja vaihda se jakopään huollon yhteydessä. Ja kun vielä itse hankit osat, niin puhutaan noin 500 €:n ylimääräisestä kuluerästä. Eberiä pitää huoltaa, ja jos se leviää, niin jälkiasenteisiakin saa. Eberi leviää myös erittäin todennäköisesti jossain vaiheessa...Ristom kirjoitti:Jos saat vuotuisella ajomäärälläsi säästettyä ajoneuvo- ja käyttövoimaveron huomioon ottaen vähintään yli 1000 euroa polttoainekuluissa, niin hankkimista voi harkita. Sen alle ei kannata, menee kuitenkin ylimääräisiin Eberspächerin huoltoihin, EGR-jumppaan / imusarjaan tai hiukkassuodattimeen (näitä ei liene porsinut??) jossain vaiheessa.
Bensakone lämpiää paremmin. Nykyinen mielipiteeni diesel-autoilun mielekkyydestä nykyisellä veropolitiikalla..
http://www.viastar.fi/laskurit/ajoneuvo ... rtailu.asp
Tarkoittaa laskurin mukaan vähintään 20.000km:n ajoja vuodessa (Bensa 10 l/100km, 1,60 €/l, vero 199g:n mukaan 155 € vs. diesel 6,5 l/100km, 1,46 €/l, vero 119g:n mukaan 58 € + käyttövoimavero 361 €)
Re: hiukkassuodatin tukossa
Mulla on porsinut hiukkassuodatin kertaalleen 70tkm kohdalla. Meni vaihtoon. Ei auttaneet enää ohjelmalliset poltotkaan. Nyt siis 101tkm kohdalla samat oireet ja käsipoltto auttanut toistaiseksi.
BMW f11 535xd -13
Re: hiukkassuodatin tukossa
38010km ja näyttöön tuli filtterin tukkoisuutta ilmoittava teksti. Jospa se vielä suostuisi tekemään polton pidemmällä ajolenkillä. Viime aikoina on poltto jäänyt selvästi kesken pariin otteeseen, kun olen auton sammuttanut.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: hiukkassuodatin tukossa
Otinpa aamulla suodattimen käteen ja pesaisin sen. Kökköä tuli aivan tarpeeksi, joten ei ihme, että autokin valittaa sen tukkoisuutta.
Siinä pönttöä ihmetellessä suunnittelin jo kaikkea aukaisun ja uuden putken askartelun väliltä.
Jos tai kun avaan suodattimen niin rikotaanko sisuskalut niin että putkesta näkee täysin läpi? Vai avataanko vain se pienempi pönttö johon se letku ja anturi tulee kiinni? Savuakaan ei näköjään pahemmin taida tulla, kun kokeilin laittaa auton käyntiin ilman hiukkassuodatinta. Pieni juuri ja juuri erotettava pöläys tuli ku kaasun tinttasi pohjaan. Joten tuskimpa tuo vedossakaan pahemmin pölläyttelisi.
Ja softa sitten tottakai uusiksi.
Siinä pönttöä ihmetellessä suunnittelin jo kaikkea aukaisun ja uuden putken askartelun väliltä.
Jos tai kun avaan suodattimen niin rikotaanko sisuskalut niin että putkesta näkee täysin läpi? Vai avataanko vain se pienempi pönttö johon se letku ja anturi tulee kiinni? Savuakaan ei näköjään pahemmin taida tulla, kun kokeilin laittaa auton käyntiin ilman hiukkassuodatinta. Pieni juuri ja juuri erotettava pöläys tuli ku kaasun tinttasi pohjaan. Joten tuskimpa tuo vedossakaan pahemmin pölläyttelisi.
Ja softa sitten tottakai uusiksi.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: hiukkassuodatin tukossa
Eilisen hommina tukittiin EGR:n ja pakosarjasta tulevan putken väli fyysisestikin sen lisäksi että EGR on softalla disabloitu ihan siltä varalta jos tuo EGR kuitenkin vuotaa. Pirun karstainenhan se oli, tuossa pari kuvaa imusarjasta kun EGR:n irroitti:
http://www.hiekkalaatikko.org/gallery/s ... 6_G?full=1
http://www.hiekkalaatikko.org/gallery/s ... 7_G?full=1
http://www.hiekkalaatikko.org/gallery/s ... 6_G?full=1
http://www.hiekkalaatikko.org/gallery/s ... 7_G?full=1
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: hiukkassuodatin tukossa
Jep, tuota fyysisesti tukkimista suosittelen myös softauksen yhteydessä. Jatkossa tuo tullaankin tekemään kaikkiin softattuihin joista EGR poistuu. Ilman softausta tulppaus aiheuttaa vikakoodin.
Noissa Fiat groupin 1.9/2.4 dieseleissä tuntuu olevan EGR-venttiilit todella surkeita.
Noissa Fiat groupin 1.9/2.4 dieseleissä tuntuu olevan EGR-venttiilit todella surkeita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: hiukkassuodatin tukossa
Onkos kenelläkään TTiD:stä vastaavia kuvia?
Re: hiukkassuodatin tukossa
Ihan yhtä huonosti se EGR toimii ja yhtä pahasti sotkee myös TTiD:ssä. Tulppaus onnistuu sieltä imusarjan puolelta samanlaisella lätkällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: hiukkassuodatin tukossa
Tuohon minun keksintöön laitettiin tukkolaippa tuohon EGR:n ja "pakoputken" väliin. Yksinkertaisempi tehdä (jos ei valmista löydy). Siinä välissä oleva tiiviste vaan korvattiin maalipurkin kannesta muotoon leikatulla lätkällä, moottorisilikonia molemmin puolin tiivisteeksi ja nippuun.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: hiukkassuodatin tukossa
Niin siis eikös se olis fiksumpi tukkia sieltä mistä egr-zydemi alkaa, eli pakosarjan kupeesta? Toki EGR:n ja "pakoputken" väliin on helpo tiivistelaippa laittaa, mutta tällöinhän mönjää kertyy koko puolen metrin matkalta "pakoputkeen" ja se ei liene hyvä jos esim haluaa palauttaa järjetelmän alkuperäiseksi (niin tyhmää kuin se olisikin).
Minkälainen homma on jos tiivistää paketin heti alkupäästä?
Minkälainen homma on jos tiivistää paketin heti alkupäästä?