Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tosiaan keula oli alamäkeen tankkauspaikalla kun tuolla Mikkelin shellillä on viettävä piha. Ainetta meni tankkiin enemmän kuin olin odottanut. Samoin tuo bensamittari teki yhden kerran sekoilun viime talvena tankkauksen jälkeen alamäessä olleeseen kuoppaan ajon yhteydessä. :) Huvittaa itteäkin miten tuollaiset jutut jää mieleen. Oli vaan niin outo yhdistelmä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Lukkarinen kirjoitti:http://www.roadmachine.fi/redline/SIalcohol.html onkos tota kukaan vielä käyttänyt?
Nyt on kokemuksia Lambda ei korjaa enään niin pahasti miinukselle (tyhjäkäynti) ja tyhjäkäynti muutenkin tasoittui kummasti. Suosittelen ainakin näin pikapuhdistuksen tehneenä N.40litraan etanolia. Positiivinen kuva jäi tästä lisäaineesta.
Eli jotain voitelua/puhdistusta tapahtuu suutin rintamalla tällä aineella.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Miten softan pävitys tapahtuu käytännössä? Onko mahdollista ostaa vain uusi ecu, johon softa päivitetään, ja palikka toimii suoraan autoon asentamalla? Mitä tietoja tällöin tarvitaan autosta, johon ecu laitetaan?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On mahdollista, sen lisäksi että päivitettäisiin alkuperäinen. Jotta toisella eculla auto käynnistyy, tarvitaan liitinrungosta (liittimen alta) ajonestokoodi, sekä auton alustanumero. Ilman ajonestokoodiakin onnistuu, jos TECH2:lla ohjelmoi auton ajoneston kun uusi ecu on asennettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Aiemmin täs keskustelussa oli puhetta noista päästöistä ilman kattia ja eilen piruuttani testailin tuolla omalla autolla, et miten käy.

Tälläsiä tulostu 2500rpm
%vol CO: 0,16
"lambda": 1.155
%vol CO korj.: 0,19
%vol CO2: 12,7
%vol O2: 3,01
ppm vol HC: 0075

Ja tämmöstä joutokäynnillä:
%vol CO: 0,25
%vol CO korj.: 0,31
%vol CO2: 11,9
%vol O2: 3,90
ppm vol HC: 0060

Hylsy olis tullu ton lambda-arvon takia, mut pakokaasutesteri herjas koko ajan joain anturivikaa, joten käyn tänään viä mittaamassa kaverin mittarilla.

Niin ja mittaukset on tehty 1000cc suuttimilla. Huomenna on auton oikea katsastus :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko tosiaan lambda-arvollekin toleranssi päästötestissä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

On, tarvii olla välillä 0,97-1,03.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kierroksilla vaan, tyhjäkäynnillä ei lambdaa vahdita..
ja happi sotkee lambdan, tarvii olla kaukana raja-arvosta että lambda ei mene yli rajan. vuotaako putki kun näkyy olevan tyhjäkäynnillä enemmän happea?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Hienosti meni itellä katsatuksesta läpi. Päästöt viinalla ei ollu lähelläkään raja-arvoja. Harmi ku ei oo tässä sitä päästötodistusta käsillä. Täytyy huomenna illalla lisäillä arvoja, kunhan pääsen kotiin.
Lambda oli muistaakseni 1,02. Anturi on tullut tiensä päähän ja pitäisi vaihtaa het ku mahollista.
Ahdonvoimaa
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Noniin, nyt on kokeiltu uudestaan ja jä läpi meni päästöistä ilman kattia E85 sopalla.
Hanskalla peitettiin osa tuosta pakoputkenpäästä, jollon happi pieneni ja lambda kohdallaan.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Kiitoksia testailusta!
Tämä on kiinnostanut itseäkin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

NoNI kirjoitti:No kyllä se siitä nousee kunhan pääset lähelle 85% viinapitoisuutta. Nythän viinaprossat olivat varmaan 50-60% hujakoissa.

Jatkossa samalla ajotyylilllä pääset siis sinne 14 litran tuntumaan.

On se silti kannattavaa, kunhan hinta pysyy alle 1,20€. Mieluummin tietysti alle euron. :D
Nollasin sidin ja on ajettu ajettu nurkka-ajoa ja jonkin verran tyhjäkäyntiäkin tullut. Sid näyttää 12,7. Ei paha sanoisin. Viinaprosentit Sid näyttää 84%.

Käytin katsastuksessa tänään. Arvot:

tyhjäkäynnillä
Co% 0,02
CO2 14,6
HC ppm 3
02 0,52

kierroksilla
Co% 0,03
CO2 15
HC ppm 6
02 0,05
Lambda 1,00
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mertmin autossahan on sitten korkeampi puristussuhde joka tekee hyvää kulutukselle etenkin E85:lla. Toisaalta, T5 männät nostavat kulutusta vrt. T7. Ja 2,3 laskee kulutusta vrt. 2,0.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

No juu, pienellä menee näköjään. Tosin nurkka-ajo on hankalasti määriteltävä suure. :D

Mulla nurkka-ajo Treella on sellasta valoista kiihdytys seuraaviin valoihin, täällä kun ei suunnittelijat ole osanneet vihreää aaltoa edes oletetulle pääreitille suunnitella, oikein yrittämällä voi päästä alle 16litran. Mutta toki bensallakin kulutus on tällöin 12 litran seutuvissa.

Tuo on Carlson muuten totta, 2,3 pääsi pienempään kulutukseen helpommin kuin 2,0 litrasella. Katotaan mitä mitsun vaihto vaikuttaa kulutukseen normiajossa, ainakin vääntöä lisää, olettaisin et voi viedä jopa vähemmän.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vastaavanlainen "nurkka-ajo" vie bensalla noin kympin. Ei ole missään tapauksessa puhdasta kaupunkiajoa. Liikuin semmosella noin 15km kokoisella alueella ees taas. Rajoitukset laidasta laitaan 30-100.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin