Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Alle 0,5bar tyhjäkäynnillä ja noin1bar 2000 rpm. mut mittarissa saattaa olla pikkasen heittoa ku joku halpis.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Ja ei pitäs olla sihti tukossa ku kone purettu ja puhdistettu muutama kuukausi sitten mutta mistäpä sitä ikinä tietää.
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Jakopään kotelon kuluminen nimenomaan vaikuttaa öljynpaineisiin, öljypumpun rattaat tulee sitä vasten. Uusi kotelo ja öljypumppu niin paineet löytyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Pumppu on uus mut koppa vanha.pittääpä kahtua myynti palstaa... kiitos tiedoista
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Mistäköhän tuota koppaa kannattas alkaa kyselemään?
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Tässä tuli mieleen että kun tuo öljyjäähyn termari rupee aukeamaan vasta 105C:ssä joka on aika korkeahko niin onko joku vaihtanut kylmempää termaria tuohon esim tonnarista tms aftermarket termaria? Tai onko paremmin tietävillä mielipidettä asiasta? Vähän turhan kuuma tuo termari mielestäni jopa xw-40 öljyille saatikka xw-30 öljyille. Tuo konehuone on mielestäni aika kuuma näin kesällä niin luulisin että esim jollain 85C termarilla saisi konehuoneenkin lämpöjä alemmas. Tämähän olisi positiivista esim elektroniikan, letkujen ja sähköjohtojenkin eliniän kannalta. Erääseen vääränmerkkiseen suht tehokkaaseen harrastepeliin kun laittoi öljyjäähyn 80C termarilla (ei vakiona ollut ollenkaan jäähyä) niin konehuoneen lämpötila laski selvästi.
Toki ymmärrän että korkeilla lämmöillä on positiiviset puolensa kuten kulutus, kosteuden yms etanolin haihtuvuus öljyistä yms mutta kummassa olisi enemmän hyötyjä, ~85C vai 105C hyvälaatuisissa öljyissä jotka vaihdetaan riittävän usein esim tällaisessa stage 3 etanolilla kulkevassa aerossa?
Toinen asia koskee kaasuläpän vesikiertolämmitystä. Onko kukaan täällä ohittanut tuon kaasuläpän vesikierron? Olisiko ohituksesta oikeasti mitään haittaa edes talvella? Luulisi senkin laskevan ainakin teoriassa kaasuläpän, imusarjan ja ahtoputken (ja jopa ahtoilman) lämpötilaa edes hiukan jos sen ohittaisi?
Toki ymmärrän että korkeilla lämmöillä on positiiviset puolensa kuten kulutus, kosteuden yms etanolin haihtuvuus öljyistä yms mutta kummassa olisi enemmän hyötyjä, ~85C vai 105C hyvälaatuisissa öljyissä jotka vaihdetaan riittävän usein esim tällaisessa stage 3 etanolilla kulkevassa aerossa?
Toinen asia koskee kaasuläpän vesikiertolämmitystä. Onko kukaan täällä ohittanut tuon kaasuläpän vesikierron? Olisiko ohituksesta oikeasti mitään haittaa edes talvella? Luulisi senkin laskevan ainakin teoriassa kaasuläpän, imusarjan ja ahtoputken (ja jopa ahtoilman) lämpötilaa edes hiukan jos sen ohittaisi?
9-3 aero sedan man -05
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Tuntuisi, että Saab tehtaalla on tuo asia kyllä mietitty tarpeeksi hyvin, ettei sitä kannata mennä muuttelemaan. Optimaaliset lämpötilat kyseisen moottorin toiminnalle öljylle jne.
Ja vaikka siellä on Stage mikä lie, niin ei sillä taida olla väliä kun pöryytellään tuolla vakkari päällä 100km/h
Ja vaikka siellä on Stage mikä lie, niin ei sillä taida olla väliä kun pöryytellään tuolla vakkari päällä 100km/h
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Niin.. arvasin että joku vastaa ekana että eiköhän ne saabin insinöörit ole sen parhaaksi suunnitelleet.. optimaaliset lämpötilat juu (sludgelle ja karstalle?).. ihan niin kuin huohotuksen, voitelun yms kaikki muutkin tuossa koneessa ovat suunnitelleet tarpeeksi hyvin. Vaikka kuinka ajetaan vakkari päällä 100km/h niin silti siellä on ne 105 asteiset öljyt. No kulutus, päästöt ja öljynpaine ovat pieniä.
9-3 aero sedan man -05
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Ei ihan persiilleen ole suunnittelu mennyt, kun monilla ajettu oikein huollettuna +500tkm lukemiakin. No harrastaahan voi monella tapaa ja voihan sillä koko termostaatilla heittää kuikkaa, jos saab on kovassa race käytössä Eihän niissä vanhemmissa turboissa mitään termareita ole.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Jotenkin on sellainen mielikuva, että H-koneisissa turboissa oli jo termari jäähdyttimen kierrolle siinä öljysuttarin jalassa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Voin muistaa väärinkin. Muistelen vaan, että ässässä ihan "tyhjä" se öljynsutsarijalka.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Jos paikat on kunnossa niin ei ne moottoriöljyt lämpene Suomen helteillä 105 asteeseen.
Jotain vikaa on jos moottoriöljyt Suomen olosuhteissa lämpenee.
Jotain vikaa on jos moottoriöljyt Suomen olosuhteissa lämpenee.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Yksi mielestäni aika oleellinen kysymys, mistä mittaat paineet? Suodattimen jalasta, kannesta vai jostain muualta. Mitä ylemmäksi mennään, sen alhaisempi paine.Jorma Tapio kirjoitti:Alle 0,5bar tyhjäkäynnillä ja noin1bar 2000 rpm. mut mittarissa saattaa olla pikkasen heittoa ku joku halpis.
Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene
Kokeilin paineilmalla pa-venttiilin kautta tyypillistä halpaa sähköistä mittaria. Ei pitänyt näyttö paikkansa varsinkaan alapaineilla. 4bar. oli kohdallaan eikä mikään muu. Varsinkaan alapää mikä on tärkeää. Löysin Motonetistä halvan mutta yllättäen riittävän tarkan mittarin jonka asensin autoon. Mielenkiintoista seurata paineita kylmnä ja lämpimänä. Lämpimänä paineet riittävät eli ok. mutta kesäkelilläkin käynnistäessä muutaman minuutin tyhjäkäynnin (joka on korotettu) paineet näyttää 8 bar. vähän kun lämpenee niin kaikki ok. Paineen rajoitus venttiili tarkistettu. Vähän naarmuinen mutta ei jumissa. Mittauspiste on öljysuodattimen väliin asennettu jalka josta voi ottaa 4 ulos-ottoa.Jorma Tapio kirjoitti:Alle 0,5bar tyhjäkäynnillä ja noin1bar 2000 rpm. mut mittarissa saattaa olla pikkasen heittoa ku joku halpis.