9000:n kytkin rykii
9000:n kytkin rykii
Moro kaikille saabisteille. Alla Saab 9000 2.0t matalapaine vm 1996 ajettu 351000km. Autoa hiukan käsitelty ja tehoja teoriassa 250hv ja vääntöä 370 nm. Kytkin alkuperäinen ja nyt meinaa pudota kyydistä kun oikein käskee kaasua. Onko kellään nurkissa aeron vauhtipyörää jotta saisi isomman kytkimen joka taasen kestäisi tehoja paremmin. Olen ymmärtänyt että aeron vauhtipyörä sopii 2.0t moottoriin. Ja olisiko vinkkejä millaisen kytkinpaketin laittasi jottei autosta tulisi hankala ajettava mutta pitäisi uusilla tehoilla. kiitos vinkeistä etukäteen.
Re: 9000:n kykin rykii
Ihan vaikkapa aeron kytkinpaketti siinä hyvin kestää. Ei noilla tehoilla mitään sintteriä vielä tarvi.
Jos ei tiedä mista hankkia niin esimerkiksi PCS:ltä
Jos ei tiedä mista hankkia niin esimerkiksi PCS:ltä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9000:n kykin rykii
Just just. Alun perin ymmärsin että autossani ei välttämättä vauhtipyörä johon kävisi aeron kytkinpaketti. Olenko väärässä.vesa67 kirjoitti:Ihan vaikkapa aeron kytkinpaketti siinä hyvin kestää. Ei noilla tehoilla mitään sintteriä vielä tarvi.
Jos ei tiedä mista hankkia niin esimerkiksi PCS:ltä
Re: 9000:n kykin rykii
Et ole, sanoithan sen itsekin että tarvinnet isopintaisen aeron vauhtipyöränkin.
Tai vaihtoehtoisesti jos sinulla on nykyinen 228 kytkinlevyllä niin koneistamalla siitä pitäis (muistelen, en ole tehnyt) saada 240 aeron levylle sopiva.
Onhan näistä juttua foorumilla aiemminkin, esim
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=viggenin
Tai vaihtoehtoisesti jos sinulla on nykyinen 228 kytkinlevyllä niin koneistamalla siitä pitäis (muistelen, en ole tehnyt) saada 240 aeron levylle sopiva.
Onhan näistä juttua foorumilla aiemminkin, esim
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=viggenin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9000:n kykin rykii
Ok. Nyt on kytkin päivitetty. Laitettiin tilalle hyväkuntoiset 2.3.t
vauhtipyörä, paineasetelma ja kytkinlevy. Uutena painelaakeri sekä kytkimen letku ja työsylinterin korjaus-sarja. Aikaa kului sillä palikoita ei oltu ihan äsken avattu. Oli oiva tunne kun kytkin otti heti kohta alussa eikä puolessa välissä ja kun saattoi pyytää kaikkia tehoja autosta. Nyt pitää vain opetella uusi liikkeelle lähtö.
vauhtipyörä, paineasetelma ja kytkinlevy. Uutena painelaakeri sekä kytkimen letku ja työsylinterin korjaus-sarja. Aikaa kului sillä palikoita ei oltu ihan äsken avattu. Oli oiva tunne kun kytkin otti heti kohta alussa eikä puolessa välissä ja kun saattoi pyytää kaikkia tehoja autosta. Nyt pitää vain opetella uusi liikkeelle lähtö.
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Re: 9000:n kykin rykii
Aihetta sivuten laitan myös pari kysymystä tähän niin ei tarvitse uutta topicia aloittaa.
Itsellä autona myös 9000 2.0t -96 jossa vakio (215mm) kytkin loppu ja isompaa olin laittamassa.
Hommattuna on siis 2.3t vauhtipyörä jossa on ollut 228mm kytkin sekä motonetistä kytkinsarja 9000 2,3-Turbo 94->98 (147/165kW, ei Eco-125kW), ja kyseessä on sacshin kytkin ei luk.
Mutta kun tätä alettiin lyömään kasaan niin ei sovi paikalleen, paketti on liian pitkä joten ei mahdu vauhtipyörän ja työsylinterin väliin (näin ilmoitettiin huollosta jossa homma oli tehtävänä).
Osaavatko viisaammat kertoa missä mentiin pieleen? Itse olen ymmärtänyt foorumin kirjoituksista että pitäisi sopia paikalleen mutta...
Itsellä autona myös 9000 2.0t -96 jossa vakio (215mm) kytkin loppu ja isompaa olin laittamassa.
Hommattuna on siis 2.3t vauhtipyörä jossa on ollut 228mm kytkin sekä motonetistä kytkinsarja 9000 2,3-Turbo 94->98 (147/165kW, ei Eco-125kW), ja kyseessä on sacshin kytkin ei luk.
Mutta kun tätä alettiin lyömään kasaan niin ei sovi paikalleen, paketti on liian pitkä joten ei mahdu vauhtipyörän ja työsylinterin väliin (näin ilmoitettiin huollosta jossa homma oli tehtävänä).
Osaavatko viisaammat kertoa missä mentiin pieleen? Itse olen ymmärtänyt foorumin kirjoituksista että pitäisi sopia paikalleen mutta...
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000:n kykin rykii
aika jännä juttu..itse just sunnuntaina vaihdoin matalapaineiseen isomman vauhtipyörän jossa oli ollut 228mm kykä(olis käynyt 240mm) ja tilalle tuli myös 228mm kytkin paketti..Ei ollut ongelmaa..
Eivätkö he saa laatikkoa paikoilleen ollenkaan? Luulis että asetelma on oikeanlainen kun vuosimalli täsmää tuohon haarukkaan..Eli ilmeisesti vauhtipyörä ja kytkin paketti on paikoillaan,mutta laatikko ei mene sisään..? Aika tarkka laittaa kun pitää samalla katsoa vetari ja kytkinakseli et menee paikalleen..
Eivätkö he saa laatikkoa paikoilleen ollenkaan? Luulis että asetelma on oikeanlainen kun vuosimalli täsmää tuohon haarukkaan..Eli ilmeisesti vauhtipyörä ja kytkin paketti on paikoillaan,mutta laatikko ei mene sisään..? Aika tarkka laittaa kun pitää samalla katsoa vetari ja kytkinakseli et menee paikalleen..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Re: 9000:n kykin rykii
Huollosta ilmottivat että uusi vauhtipyörä on huomattavasti paksumpi kuin vanha (215mm) ja uusi asetelma on paksumpi kuin vanha.
Ilmoituksen mukaan on niin paljon paksumpi setti että työsylinteristä loppuu vara jolloin kytkin kantaisi koko ajan.
Olisiko mahdollista että asetelma on väärä (ainakin sachsin sivuilta katsottuna paketissa oleva koodi näyttää sopivuuden
2.3 -16 Turbo (143 kW ; 09/1990 - 12/1998)
2.3 -16 Turbo CSE (147 kW ; 09/1993 - 12/1998)
2.3 -16 Aero CS (162 kW ; 02/1993 - 12/1998)
2.3 -16 Aero CS (165 kW ; 02/1993 - 12/1998)) ?
Tietysti on mahdollista että huolto ei uskaltanut kasata koska on erilainen kuin vanha paikallaan ollut (tosin asiasta kerroin ja alkuun että tulee isompi kytkin kuin alkuperäinen)
Muistaakseni sanoivat huollosta että uuden vauhtipyörä + kytkin paksuus on noin 3cm enemmän kuin vanhan, eikös asian kuulu olla näin?
Ilmoituksen mukaan on niin paljon paksumpi setti että työsylinteristä loppuu vara jolloin kytkin kantaisi koko ajan.
Olisiko mahdollista että asetelma on väärä (ainakin sachsin sivuilta katsottuna paketissa oleva koodi näyttää sopivuuden
2.3 -16 Turbo (143 kW ; 09/1990 - 12/1998)
2.3 -16 Turbo CSE (147 kW ; 09/1993 - 12/1998)
2.3 -16 Aero CS (162 kW ; 02/1993 - 12/1998)
2.3 -16 Aero CS (165 kW ; 02/1993 - 12/1998)) ?
Tietysti on mahdollista että huolto ei uskaltanut kasata koska on erilainen kuin vanha paikallaan ollut (tosin asiasta kerroin ja alkuun että tulee isompi kytkin kuin alkuperäinen)
Muistaakseni sanoivat huollosta että uuden vauhtipyörä + kytkin paksuus on noin 3cm enemmän kuin vanhan, eikös asian kuulu olla näin?
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000:n kykin rykii
Onhan se vauhtipyörä paksumpi ja isompi ja painavampi monta kiloa,mutta kyllä se sinne käy..
Itselle piti tulla 240mm paketti,ja tilasinkin mutta jostain syystä asetelma oli 240mm sachs,ja levy olikin 228mm LUK..
Itsekin vain katsoin et on kyllä lujemman näköinen setti,huomattavasti paksummat levyn jouset ja muutenkin isompi mut ei tullut mieleenkään ettei se kävisi paikalleen..
Sitä työsylinterin mäntää ei oikein voi painaa täysin pohjaan,kun se painelaakeri ei meinaa kestää muuten paikallaan..
huomasin kans kun vaihdoin sen korjaussarjan..
jätin mahdollisimman paljon ulos sen männän et se jousi ei painaisi pois paikaltaan painelaakeria..Eihän se sieltä sit pääse mihinkään kun laatikon saa paikalleen ja asetelma tulee sitä vasten..
Kannattaa nyt selvittää ne osien sopivuudet vielä jotenkin..vaikea sanoa onko osissa vai asentajissa vika..
Ei tuo 3cm kuullosta vielä kyllä miltään erikoiselta..kyllä se ihan käsituntumalta oli painavampi se vauhtihyrrä..ja asetelmakin..
Itselle piti tulla 240mm paketti,ja tilasinkin mutta jostain syystä asetelma oli 240mm sachs,ja levy olikin 228mm LUK..
Itsekin vain katsoin et on kyllä lujemman näköinen setti,huomattavasti paksummat levyn jouset ja muutenkin isompi mut ei tullut mieleenkään ettei se kävisi paikalleen..
Sitä työsylinterin mäntää ei oikein voi painaa täysin pohjaan,kun se painelaakeri ei meinaa kestää muuten paikallaan..
huomasin kans kun vaihdoin sen korjaussarjan..
jätin mahdollisimman paljon ulos sen männän et se jousi ei painaisi pois paikaltaan painelaakeria..Eihän se sieltä sit pääse mihinkään kun laatikon saa paikalleen ja asetelma tulee sitä vasten..
Kannattaa nyt selvittää ne osien sopivuudet vielä jotenkin..vaikea sanoa onko osissa vai asentajissa vika..
Ei tuo 3cm kuullosta vielä kyllä miltään erikoiselta..kyllä se ihan käsituntumalta oli painavampi se vauhtihyrrä..ja asetelmakin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000:n kykin rykii
Niin ja minun mielestä siinä sylinterin männässä on kyllä aika paljon varaa liikkua..et on se sit oltava aika outo setti et kytkin jää kantamaan koko ajan..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 9000:n kykin rykii
Harmi kun tuli huolia. Tuntuu oudolta tuo yhteensopimattomuus. Minulla meni kaikki nappiin osien sopivuuden kanssa. Tosin työnohjaajana oli kokenut saabisti(Hessu).
Osat olivat käytetystä 2.3t ja olivat myös kuten kuvailit järeämpää tekoa. Kukaan ei missään vaiheessa epäillyt osien sopivuutta. Toivon ,että sinun tapauksessa on kysymys uskon puutteesta työn toteutus taholla. Hessu laittoi käytetyistä pulteista ns. ohjurit jolloin laatikkopaketti liukui hienosti paikoilleen. Hän myös kertoi jollei paketti mene suoraan niin on paljon osia jotka voivat kanittaa ja paketti ei mene perille.
Auto on toiminut hyvin ja eilen parani kun lisättiin 10% vääntöä joka vaihteelle.
Älä lannistu.
Osat olivat käytetystä 2.3t ja olivat myös kuten kuvailit järeämpää tekoa. Kukaan ei missään vaiheessa epäillyt osien sopivuutta. Toivon ,että sinun tapauksessa on kysymys uskon puutteesta työn toteutus taholla. Hessu laittoi käytetyistä pulteista ns. ohjurit jolloin laatikkopaketti liukui hienosti paikoilleen. Hän myös kertoi jollei paketti mene suoraan niin on paljon osia jotka voivat kanittaa ja paketti ei mene perille.
Auto on toiminut hyvin ja eilen parani kun lisättiin 10% vääntöä joka vaihteelle.
Älä lannistu.
Re: 9000:n kykin rykii
Kytkin luistaa täälläkin ja olen aloittamassa purkamisen auto on -97 2,0 lpt
Mistä tuon -97 myös 2,0lpt:hen tulleen suuremman vauhtipyörän voi tunnistaa ja mistä vuosimalleista mahdollinen 240mm kytkimen pariksi käyvä vauhtipyörä löytyy.
Mistä tuon -97 myös 2,0lpt:hen tulleen suuremman vauhtipyörän voi tunnistaa ja mistä vuosimalleista mahdollinen 240mm kytkimen pariksi käyvä vauhtipyörä löytyy.
Re: 9000:n kykin rykii
eikös se mittaamalla selviä?
tämmöstä tavaraa on omaan tonnariin menossa ens viikolla.
tämmöstä tavaraa on omaan tonnariin menossa ens viikolla.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: 9000:n kykin rykii
Hienoja osia sulla menossa tonariisi.
Meinasin että jos olisi joku josta tunnistaa käykö 240 osat suoraan, ettei tarvitse hankkia 240 kytkintä purkaa ja katsoa että tarvitseeko myös vauhtipyörän
Meinasin että jos olisi joku josta tunnistaa käykö 240 osat suoraan, ettei tarvitse hankkia 240 kytkintä purkaa ja katsoa että tarvitseeko myös vauhtipyörän
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000:n kykin rykii
onhan siinä kytkimen ilmaus nipan kohdalla se luukku,mut en tiedä saisko siitä mitattua kytkimen..ainakin näkee vähän pakettia..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-