Moro,
Eli minulla on Saab 900i 8v jokkisauto. Auto on tällä hetkellä vakio.
Jos joku tietää/jaksaa kertoa ja neuvoa, että miten tuollaista kannattaisi virittää, ja
että sillä saattaisi jossain kyläkisoissa pärjätä. Itse olen aivan uusi näiden vehkeiden kanssa ja mielestäni kannattaa kysyä tälläisessä asiassa neuvoa ennen kuin menee ja pilaa koko auton.
Ja minulla on myös 8v kaasarikoneinen versio olemassa.
Siihenkin autoon saisi antaa neuvoja ihan vapaasti.
jokkis saab
Re: jokkis saab
Yleisellä tasolla:
Vapaasti hengittävän mottorin virittäminen lähtee ensimmäisenä siitä, että varmistetaan riittävä ilman saanti moottoriin. Mikäli on mahdollista, ja osia on saatavilla niin kaasuläppä/kotelo isommaksi. Sitten imuputkisto rakennetaan niin, että se on mahdollisimman avara ja lyhyt sekä niin vähän mutkia/virtausvastuksia kuin mahdollista. Tähän asetetaan käyvä ilmansuodatin, yleensä edullisin ja yksinkertaisin ratkaisu on kartiomallinen vapaavirtaussuodatin, vaikka pelkästään itse ilmansuodatin ei nostakkaan tehoja.
Parantuneen hengityksen vuoksi täytyy polttoainettakin annostella lisää, esim. lastuttamalla tmv. keinolla, ja joissakin tapauksissa nostaa polttoaineen painetta. Jos suuttimet ei riitä, niin ne täytyy korvata isommilla.
Pakoputkisto kannattaa myös miettiä ajatuksen kanssa. Kuumat pakokaasut tarvitsevat pakosarjan luona tilaa suuren lämpötilansa takia jolloin täytyy olla isompaa putkea pakoputkiston alkupäässä. Pakokaasujen jäähtyessä kohti pakoputken loppua kannattaa putkikokoa hieman pienentää koska jäähtymisen vuoksi pakokaasu ei tarvitse niin isoa tilaa ja putken halkaisijaa pienentämällä virtausnopeus pysyy/kasvaa jolloin pakokaasut poistuvat paremmin putkesta.
Moottorin avaamalla ja rakentamalla uusiksi tehoja on tietysti saatavilla enemmänkin, perinteiset kannen avarrukset, paremmat männät, nokka-akselit ym..
Niin, kyseisen mallista saabia en koskaan ole omistanut, mutta eiköhän siihenkin moottoriin päde yhtälailla vapaastihengittävän moottorin virityskeinot kun muihinkin vapareihin.
Vapaasti hengittävän mottorin virittäminen lähtee ensimmäisenä siitä, että varmistetaan riittävä ilman saanti moottoriin. Mikäli on mahdollista, ja osia on saatavilla niin kaasuläppä/kotelo isommaksi. Sitten imuputkisto rakennetaan niin, että se on mahdollisimman avara ja lyhyt sekä niin vähän mutkia/virtausvastuksia kuin mahdollista. Tähän asetetaan käyvä ilmansuodatin, yleensä edullisin ja yksinkertaisin ratkaisu on kartiomallinen vapaavirtaussuodatin, vaikka pelkästään itse ilmansuodatin ei nostakkaan tehoja.
Parantuneen hengityksen vuoksi täytyy polttoainettakin annostella lisää, esim. lastuttamalla tmv. keinolla, ja joissakin tapauksissa nostaa polttoaineen painetta. Jos suuttimet ei riitä, niin ne täytyy korvata isommilla.
Pakoputkisto kannattaa myös miettiä ajatuksen kanssa. Kuumat pakokaasut tarvitsevat pakosarjan luona tilaa suuren lämpötilansa takia jolloin täytyy olla isompaa putkea pakoputkiston alkupäässä. Pakokaasujen jäähtyessä kohti pakoputken loppua kannattaa putkikokoa hieman pienentää koska jäähtymisen vuoksi pakokaasu ei tarvitse niin isoa tilaa ja putken halkaisijaa pienentämällä virtausnopeus pysyy/kasvaa jolloin pakokaasut poistuvat paremmin putkesta.
Moottorin avaamalla ja rakentamalla uusiksi tehoja on tietysti saatavilla enemmänkin, perinteiset kannen avarrukset, paremmat männät, nokka-akselit ym..
Niin, kyseisen mallista saabia en koskaan ole omistanut, mutta eiköhän siihenkin moottoriin päde yhtälailla vapaastihengittävän moottorin virityskeinot kun muihinkin vapareihin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: jokkis saab
Koska tässä on ilmeisestikin tarkoitus tehdä kilpa-auto, niin ennen mitään muutoksia kannattaa etsiä sen luokan jota on tarkoitus ajaa säännöt ja tutkia minkälaiset muutokset ovat sallittuja ko. luokassa.
Virittämistä varten kannattaa hankkia asiaa käsittelevää kirjallisuutta, esimerkiksi Graham Bell ja Guy Croft ovat kirjoittaneet ok. opuksia nelitahtimoottorien virittämisestä.
Sinällään peruskonstit ovat helpot:
-Lisää puristuksia
-Lisää ilmaa
-Lisää polttoainetta
-Vähemmän liikkuvaa massaa
-Ajoitukset
Eli kannesta tai lohkosta siivu, kanavien siivoaminen, nokan ajoitus tai vaihtaminen rajumpaan, peltipakosarja (noissa taitaakin monessa olla valmiiksi), vauhtipyörästä massaa pois.
Kaasari koneiseen joko ruisku tai tuplakaasarit...
Virittämistä varten kannattaa hankkia asiaa käsittelevää kirjallisuutta, esimerkiksi Graham Bell ja Guy Croft ovat kirjoittaneet ok. opuksia nelitahtimoottorien virittämisestä.
Sinällään peruskonstit ovat helpot:
-Lisää puristuksia
-Lisää ilmaa
-Lisää polttoainetta
-Vähemmän liikkuvaa massaa
-Ajoitukset
Eli kannesta tai lohkosta siivu, kanavien siivoaminen, nokan ajoitus tai vaihtaminen rajumpaan, peltipakosarja (noissa taitaakin monessa olla valmiiksi), vauhtipyörästä massaa pois.
Kaasari koneiseen joko ruisku tai tuplakaasarit...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: jokkis saab
ookkei ja kiitos vastauksista! Ainoa asia mikä jäi vielä mietityttämään, että paljonko kantta uskaltaa laskea ettei tarvitsisi mäntiin pahemmin koskea?
Re: jokkis saab
Mulla ei ole mitään muistikuvaa tuollaisen kannen muotoilusta, mutta ihan peruskysymyksenä, miksi laskea kantta kun lohkoa madaltamalla palotilan muoto pysyy ennallaan ja puristukset nuosevat, monissa koneissa kun kannesta joutuu höyläämään enemmän kuin lohkosta saman puristuksen saavuttamiseksi.
Vanha konsti on laittaa pala muovailuvahaa männän päälle ja pyörittää konetta, sitten vahapalasta näkee paljonko tilaa on, tosin marginaalia kannattaa jättää jonkin verran.
Kanavien muovaamisesta sen verran että niissä isompi ei ole mitenkään yksiselitteisesti parempi, oikea muoto on tärkeämpi ja se että kanavan poikkipinta-ala ei heittele hölmösti.
Vanha konsti on laittaa pala muovailuvahaa männän päälle ja pyörittää konetta, sitten vahapalasta näkee paljonko tilaa on, tosin marginaalia kannattaa jättää jonkin verran.
Kanavien muovaamisesta sen verran että niissä isompi ei ole mitenkään yksiselitteisesti parempi, oikea muoto on tärkeämpi ja se että kanavan poikkipinta-ala ei heittele hölmösti.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: jokkis saab
Saabin OG900 8v- ja 16v- kansissa palotilan muoto ja paljealueet palotiloissa eivät juuri muutu madallettaessa. Rajusti höylättäessä kannattaa ottaa huomioon nokkien ajoituksen siirtyminen myöhäiselle ja kiristimen varat.ippe kirjoitti:Mulla ei ole mitään muistikuvaa tuollaisen kannen muotoilusta, mutta ihan peruskysymyksenä, miksi laskea kantta kun lohkoa madaltamalla palotilan muoto pysyy ennallaan ja puristukset nuosevat, monissa koneissa kun kannesta joutuu höyläämään enemmän kuin lohkosta saman puristuksen saavuttamiseksi.