5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Juu, mutta edelleenkin en saa tuota GM mömmöä Kemistä mistään. Pakko vissiin tyytyä johonki muuhun.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Omassa Aerossa aina käytetty tuota mobilin 0w40 öljyä. Ei vuoda mitään eikä ongelmia oo havaittu
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Eikö tosiaan esim. Aine Oy:llä, Saab ja Opel huollolla ole GM-öljyä?Shadow_Fi kirjoitti:Juu, mutta edelleenkin en saa tuota GM mömmöä Kemistä mistään.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
No eihän ole. Ihan samat saakelin kampuran stefat ja öljypohjan tiivarit siellä on. Ainut ero on mäntien tiivistyksessä ja mäntien designissa, eli tuo sun uudempi femmasi on hitosti paljon herkempi oikealle ölppälaadulle (=huohotusvamma) ja herkempi ohipuhallukselle. Ja ongelmia muodostuu vasta kun öljy "vanhenee" ja voiteluominaisuudet loppuu. Laatuöljy kestää hiukan pidempään tuota suunnitteluvirhettä. Ei sillä "lirun" viskolukeman kanssa ole mitään tekemistä. Mene lähimpään Tokamnni-ketjun tavarataloon ja pyydä niitä tilaamaan tuota GM:n 5W-30 öljyä. Löytyy tosiaan Tarjoustaloista usein, samoin Puuilosta , Motonetistä jne.Shadow_Fi kirjoitti:
.. Toisaalta mulla on 2.3t ja 9-5joka taas on hiukan eri asia kun 9000CS 2.0 karvalakki vapari.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Notta, olisko teillä Teboil kuiteski? Uskon, että tuo Teboil Diamond on täysin käypä vaihdokki.Shadow_Fi kirjoitti:Juu, mutta edelleenkin en saa tuota GM mömmöä Kemistä mistään. Pakko vissiin tyytyä johonki muuhun.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
No sillä hinnalla saa jo Mobilin.CDTA kirjoitti:Eikö tosiaan esim. Aine Oy:llä, Saab ja Opel huollolla ole GM-öljyä?Shadow_Fi kirjoitti:Juu, mutta edelleenkin en saa tuota GM mömmöä Kemistä mistään.

Ei ole näitä kauppoja täällä.V.J.S kirjoitti:No eihän ole. Ihan samat saakelin kampuran stefat ja öljypohjan tiivarit siellä on. Ainut ero on mäntien tiivistyksessä ja mäntien designissa, eli tuo sun uudempi femmasi on hitosti paljon herkempi oikealle ölppälaadulle (=huohotusvamma) ja herkempi ohipuhallukselle. Ja ongelmia muodostuu vasta kun öljy "vanhenee" ja voiteluominaisuudet loppuu. Laatuöljy kestää hiukan pidempään tuota suunnitteluvirhettä. Ei sillä "lirun" viskolukeman kanssa ole mitään tekemistä. Mene lähimpään Tokamnni-ketjun tavarataloon ja pyydä niitä tilaamaan tuota GM:n 5W-30 öljyä. Löytyy tosiaan Tarjoustaloista usein, samoin Puuilosta , Motonetistä jne.Shadow_Fi kirjoitti:
.. Toisaalta mulla on 2.3t ja 9-5joka taas on hiukan eri asia kun 9000CS 2.0 karvalakki vapari.

Viimeksi muokannut Shadow_Fi, Pe Heinä 13, 2012 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Saanko kysyä että mistä VITUSTA olet päätellyt Mobilin olevan parempi öljy? Telkkarista?Shadow_Fi kirjoitti:No sillä hinnalla saa jo Mobilin.CDTA kirjoitti:Eikö tosiaan esim. Aine Oy:llä, Saab ja Opel huollolla ole GM-öljyä?Shadow_Fi kirjoitti:Juu, mutta edelleenkin en saa tuota GM mömmöä Kemistä mistään.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
En ole päätellyt mitään. Enkä niin sanonut. Ja ei tarvitse hermostua. 
Ja joo, ehkä jos perittäisiin samat rahat, ja saisi valita, GM vs Mobil. Olisi varmaan Mobil purkki kädessä. Miksi? Koska se vaan tuntuu siltä. (Niin ja tukea F1, jne jne.)
P.S.
En muista nähneeni yhtää Mobil mainosta telkkarissa.

Ja joo, ehkä jos perittäisiin samat rahat, ja saisi valita, GM vs Mobil. Olisi varmaan Mobil purkki kädessä. Miksi? Koska se vaan tuntuu siltä. (Niin ja tukea F1, jne jne.)

P.S.
En muista nähneeni yhtää Mobil mainosta telkkarissa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Mobililla on hyvin suomalaisten mieliin upotettu laatuöljyn brändi.
Olennaisinta on kuitenkin muistaa vaihtaa öljyt säännöllisesti ja käyttää jäykimmillään 5w40 öljyä. Nuo kilpa-autojen ja vanhojen 80-luvun vehkeiden 50 ja 60 loppuiset öljyt voi ottaa käyttöön vasta sitten kun kone on jo viimemetrejä käyvä väljä lousku ja haluaa saada kolisevan moottorin hiljaisemmaksi. Yhteen ilman voitelua olleeseen 9-5:een on pantu paksut öljyt ja hiljentää konetta hyvin. (jakopään kotelossa oli reikä ja öljynpaineet karkasi siitä eikä voitelu pelannut.)
Olennaisinta on kuitenkin muistaa vaihtaa öljyt säännöllisesti ja käyttää jäykimmillään 5w40 öljyä. Nuo kilpa-autojen ja vanhojen 80-luvun vehkeiden 50 ja 60 loppuiset öljyt voi ottaa käyttöön vasta sitten kun kone on jo viimemetrejä käyvä väljä lousku ja haluaa saada kolisevan moottorin hiljaisemmaksi. Yhteen ilman voitelua olleeseen 9-5:een on pantu paksut öljyt ja hiljentää konetta hyvin. (jakopään kotelossa oli reikä ja öljynpaineet karkasi siitä eikä voitelu pelannut.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Etkö edes sitä missä ajettiin talvisessa Ruåtsissa femmalla. Kuski kehui mopilin öljyt maasta taivaisiin.Shadow_Fi kirjoitti:P.S. En muista nähneeni yhtää Mobil mainosta telkkarissa.
Ahdonvoimaa
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
En ole nähnyt.Wagonisti kirjoitti:Etkö edes sitä missä ajettiin talvisessa Ruåtsissa femmalla. Kuski kehui mopilin öljyt maasta taivaisiin.Shadow_Fi kirjoitti:P.S. En muista nähneeni yhtää Mobil mainosta telkkarissa.
Se että Mobil on upotettu päähän on totta. En kuitenkaan ole paljon sitä käyttänytkään. Vuosiin Volvossa olen käyttänyt Shell Helix Ultraa (5w40). Toimiva öljy, ja auto sitä ei ole syönyt. Kokeilin Teboil Gold öljyä, ja auto alkoi syömään sitä aika reilusti. Jolloin kokeilin Mobil 5w50 koska sain K-Raudasta sitä todella halvalla, ja yllätyin kuinka hiljaisemmin alkoi venttiilit nakuttaa (paksuudesta?).Mertmi kirjoitti:Mobililla on hyvin suomalaisten mieliin upotettu laatuöljyn brändi.
Olennaisinta on kuitenkin muistaa vaihtaa öljyt säännöllisesti ja käyttää jäykimmillään 5w40 öljyä. Nuo kilpa-autojen ja vanhojen 80-luvun vehkeiden 50 ja 60 loppuiset öljyt voi ottaa käyttöön vasta sitten kun kone on jo viimemetrejä käyvä väljä lousku ja haluaa saada kolisevan moottorin hiljaisemmaksi. Yhteen ilman voitelua olleeseen 9-5:een on pantu paksut öljyt ja hiljentää konetta hyvin. (jakopään kotelossa oli reikä ja öljynpaineet karkasi siitä eikä voitelu pelannut.)
Muttei sen kummemmin kokemusta näistä öljyistä. Kerta kun Shelliä haukutaan täälläpäin, niin en sitä tähän varmaan laita. GM öljyä haluaisin saada 25 euron hinnalla, mutten saa.
GM:n kohtaa on tietty pieni viha ja pelko surkeasta laadusta.
Uskon kuitenkin että nämä öljyt (kaikki laatu öljyt) sekoitetaan samoista pohjaöljyistä joita ei varmaan tee kuin joku 3-4 tehdasta maailmassa. Ja myös se että niiden erot, jos pysytään samoissa viskositeeteissä, on niin marginaaliset, että on melkein ihan sama mitä sinne kaataa. Kunhan kaataa, ja usein.
Kuitenkin minulla on vahva usko sitä kohtaan että öljyjen vaihtelu merkistä toiseen ei ole kovin hyvä asia. Joten haluan pysytellä samoilla mömmöillä kaiken tämän ajan mitä omistan tämän kärryn. Koska en väitä mitään, en myös perustele. Mutuilua tai ei, ihan sama.
Lähinnä topikki oli viskositeetistä eikä brändistä. Ja kyllähän minä näen (WIS esim kertoo) mitä öljyjä SAAB suosittelee. Mutta kun nämä suosittelut on uudenkarhealle takuukoneelle... Minkälainen on SAABin kone 200tkm jälkeen, ja sopiiko siihen siihen nuo liruöljyt oli se mikä minua eniten kiinnosti. Ja varsinkin kun minulla on vähän rasvainen kylmäpää turbosta, aattelin että voiko tuota vähän rajoittaa, jolla saisi pidemmän elinajan Garretille (nyt ei löydy sopivasti rahaa turbovaihtoon).
Ja tosiaan tuo vittuilu tällä foorumilla alkaa olemaan aika kovalla tasolla. Hienoa kuitenkin että täältä löytyy viisaita miehiä joilta on hyvä oppia (esim. Minuteman).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Kyllä tommoset 5W40 öljyt pysyy koneessa, kunhan se on kunnossa. Omakin femma röpläsi öljyä vähän jokapuolelta ennenkuin tein remppaa ja liimasin öljypohjan vääräoppisesti tavallisella moottoritiivisteliimalla kiinni (ei kuulemma sais käyttää). Samoin öljysuodattimen jalan liimasin.
Olen tietysti jäävi komentoimaan öljynkulutusasioita, kun vaihdoin männät vanhempiin. Samallatapaa se kone söi öljyä ennen remppaa, pisti sinne Teboilia, Delphiä, Nesteen öljyä tai motoxia. Nykyisellään ei tartte lisätä vaihtovälillä ölppää, kun on pytyt tiiviit, kone ei vuoda alleen eikä päälleen ja turbokin on vaihdettu "oikeaan malliin".
Omat 3senttiä tälle keskustelulle on kuitenkin, että ei liian paksua öljyä koneeseen ja tarpeeksi usein vaihto. 10tkm on ihan helppo muistaa kun matkamittarin tasalukemissa vaihtaa.
Olen tietysti jäävi komentoimaan öljynkulutusasioita, kun vaihdoin männät vanhempiin. Samallatapaa se kone söi öljyä ennen remppaa, pisti sinne Teboilia, Delphiä, Nesteen öljyä tai motoxia. Nykyisellään ei tartte lisätä vaihtovälillä ölppää, kun on pytyt tiiviit, kone ei vuoda alleen eikä päälleen ja turbokin on vaihdettu "oikeaan malliin".
Omat 3senttiä tälle keskustelulle on kuitenkin, että ei liian paksua öljyä koneeseen ja tarpeeksi usein vaihto. 10tkm on ihan helppo muistaa kun matkamittarin tasalukemissa vaihtaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Paippisten keisarin jutut nyt kannattaa jättää omaan arvoonsa
Kemingradista ei nyt ole kovin pitkä käymään Oulussa niin samalla reissulla hakee Puuilosta em. GM-öljyä 19.90€/purkki ja Motonetistä oem-öljynsuodattimia olikohan 5.70€/kpl
Omakohtaisena kokemuksena moottori voi syödä toisenmerkkistä öljyä ja toista ei kulu. VW:n 9A-moottori ja Neste City Pro 5W-40:stä kului mittatikun minimiin ( 0.5L ) vajaa 4tkm matkalla. Valvoline Syn Power 5W-40:llä taas mentiin n. 8tkm ennenkuin öljymäärä oli minimissä.
Femmassa ennen huohotinpäivitystä 10tkm öljynvaihtovälillä öljytikussa pinta oli n. 1/3 minimin yläpuolella ennen vaihtoa. Päivityksen jälkeen vaihtoväliilä pinta on laskenut 1/4:n maksimista. Öljyinä on ollut Castrollia, Liqui Molyä ja Mobilia ka kaikkia on kulunut suunnilleen saman verran vaihtovälillä.

Kemingradista ei nyt ole kovin pitkä käymään Oulussa niin samalla reissulla hakee Puuilosta em. GM-öljyä 19.90€/purkki ja Motonetistä oem-öljynsuodattimia olikohan 5.70€/kpl
Omakohtaisena kokemuksena moottori voi syödä toisenmerkkistä öljyä ja toista ei kulu. VW:n 9A-moottori ja Neste City Pro 5W-40:stä kului mittatikun minimiin ( 0.5L ) vajaa 4tkm matkalla. Valvoline Syn Power 5W-40:llä taas mentiin n. 8tkm ennenkuin öljymäärä oli minimissä.
Femmassa ennen huohotinpäivitystä 10tkm öljynvaihtovälillä öljytikussa pinta oli n. 1/3 minimin yläpuolella ennen vaihtoa. Päivityksen jälkeen vaihtoväliilä pinta on laskenut 1/4:n maksimista. Öljyinä on ollut Castrollia, Liqui Molyä ja Mobilia ka kaikkia on kulunut suunnilleen saman verran vaihtovälillä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Oma kokemus Femmasta on, että GM liemellä pärjää suht hyvin, kun vaihtaa 10 tkm:n välein. Garret sitä piirun verran puskee kuulerille päin ja joskus vähän pöllähtää, mutta kai 260 tkm ajettu orkkisfööni saakin vähän puhaltaa ölppää läpi?
5-30 kura ja kympin välein vaihto niin ei kai kovin metsään mennä? Käy joskus vaikka jossain lähi kaupungissa ja osta kerralla sitä GM kuraa vaikka viisi kannua. Niillä pärjää about 50 - 60 tkm ja kulu on palttiarallaa satasen tai vähän yli.
Ei kannata koneen öljyistä tehdä elämää suurempaa ongelmaa, jos se pata on porsiakseen, ei se muutaman kympin kalliimpi öljy sitä pelasta.
Puhdas sihti ja säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto on hyvää ennalta ehkäisyä kuitenkin...
Pakkanen on paa vihollinen, vaan lieka helpottaa tuskaa. 5-30 rapa mullakin o toiminut pakkasilla, eihön Femman mittari näyttänyt kuin -36 astetta toissa talvena ja kyllä kai siellä joku voitelu toimi
5-30 kura ja kympin välein vaihto niin ei kai kovin metsään mennä? Käy joskus vaikka jossain lähi kaupungissa ja osta kerralla sitä GM kuraa vaikka viisi kannua. Niillä pärjää about 50 - 60 tkm ja kulu on palttiarallaa satasen tai vähän yli.
Ei kannata koneen öljyistä tehdä elämää suurempaa ongelmaa, jos se pata on porsiakseen, ei se muutaman kympin kalliimpi öljy sitä pelasta.
Puhdas sihti ja säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto on hyvää ennalta ehkäisyä kuitenkin...
Pakkanen on paa vihollinen, vaan lieka helpottaa tuskaa. 5-30 rapa mullakin o toiminut pakkasilla, eihön Femman mittari näyttänyt kuin -36 astetta toissa talvena ja kyllä kai siellä joku voitelu toimi

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 5w50 vs 0w40 - En osaa päättää
Pitänee puollustaa Mobilia hieman..
1. ei sitä ole pakko ostaa ovh hinnalla. tekee niinkuin itse teen. venaa tarjousta ja laittaa kaikki sukulaisetkin hakemaan öljyä omaan varastoon
. viimeksi kuin hain, niin new life maksoi 27,9e
2. Miksi mä ostasin 5 litran kannun kun ei koneeseen mene kuin 4 l. vitsivitsi
3. Eihän GM osaa tehdä autojakaan, miksi niiden öljytkään olisi mistään kotoisin..
4. Mä olen kuullut, että ne GM:n öljyt on tehty kertaalleen käytetyistä Mobileista...
Pointtina vaan se, että molemmat öljyt on valmistajan mukaan hyväksyttyjä autoon. Itse jo oman valintani aiemmin perustelin. onko siinä järkeä, niin se lienee ihan mielipide asia ja niistä ei jaksa väännellä. Pääasia lienee se, että ne öljyt vaihdetaan riittävän usein ja ovat valmistajan suosittelemia.
niin ja mikäli epäonnistuin sarkasmissani, niin tämä oli kieliposkella kirjoitettu.

1. ei sitä ole pakko ostaa ovh hinnalla. tekee niinkuin itse teen. venaa tarjousta ja laittaa kaikki sukulaisetkin hakemaan öljyä omaan varastoon

2. Miksi mä ostasin 5 litran kannun kun ei koneeseen mene kuin 4 l. vitsivitsi
3. Eihän GM osaa tehdä autojakaan, miksi niiden öljytkään olisi mistään kotoisin..
4. Mä olen kuullut, että ne GM:n öljyt on tehty kertaalleen käytetyistä Mobileista...

Pointtina vaan se, että molemmat öljyt on valmistajan mukaan hyväksyttyjä autoon. Itse jo oman valintani aiemmin perustelin. onko siinä järkeä, niin se lienee ihan mielipide asia ja niistä ei jaksa väännellä. Pääasia lienee se, että ne öljyt vaihdetaan riittävän usein ja ovat valmistajan suosittelemia.
niin ja mikäli epäonnistuin sarkasmissani, niin tämä oli kieliposkella kirjoitettu.

Saab 9-5 Aero