Ahtimen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Olen nyt rupeamassa vaihtamaan ahdinta, työn suoritan autotallissa keula pukeilla ajettuna. Onko tässä jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon? Crc:llä voitelen voitelen mutterit/pultit jo hyvissä ajoin ennen auton alle könyämistä. Imuputki irti, coolerille menevä silikooni irti, dp irti, ahdin irti pakosarja, vesi ja öljyletkut pois. Tarviiko vedet laskea pois koneesta?
Ng900
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Vedethän tulee jokatapauksessa pois koneesta kun otat nestelinjan auki.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Aivan,en vaa oo varma paljo sitä tulee sieltä, mut otan vaik alavesiletkusta tavarat pihalle
Ng900
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ippe »

Reilu viikko sitten tein tuon operaation pihalla.

Muutama huomio:

-Pura flekti pois, 2 kpl 8mm kannalla olevia ruuveja ja johdot, hankalahko pujottaa pois kone huoneesta.

Vanhaa ahdinta irroittessa osa banjopulteista on hankalia, älä väännä kantoja pilalle, vaan jos mahdollista, niin pieni napautus kantaan ja kupariprikat irtoavat helpommin, osa kannattaa avata vasta kun ahdin on irti muualta.

-Itse irroitin vanhasta ahtimesta hukkaportin kellon, niin ahtimen sai helpommin pois konehuoneesta, uusi meni paikalleen hukkaportin kellon kanssa, kun siinä ei ollut pinnapultteja valmiiksi paikallaan.

-Joudut löysäämään vesi- ja öljyputkia myös toisesta päästä, pisin putki kannattaa irroittaa kokonaan moottorin päästä.

-Uusi ahdin menee helpommin paikalleen kun kiertää pakosarjan ja ahtimen liitoksen pinnapultit vasta ahtimen ollessa paikallaan, pinnapultit saa kierrettyä pakosarjan laipan läpi paikalleen.

-Ahtimelta öljypohjaan menevä öljyn paluuputki kannataisi vissiin ruuvata kiinni ahtimeen ennen kuin laittaa ahdinta paikalleen, paikalleen laittaessa sitten työntää ensimmäisenä tuon putken öljypohjaan ja sen jälkeen kääntää ahtimen paikalleen?

Kai ostit uudet mutterit ja tiivistesarjan ahtimen vaihtamista varten, uudet pinnapultit kannattaa myös olla valmiiksi...

Vedet tulevat pihalle joka tapauksessa kun irroittaa vesiputket ahtimesta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Uus ahdin on vielä tullipostissa, käyn sen maanantaina sieltä hakemassa. Ajattelin nyt viikonloppuna jo irroitella vanhan valmiiksi niin on sitten vähemmän hommaa laittaa uus paikalleen. Mielestäni mukana pitäisi olla kaikki tarvittavat mutta uutta tiivistettä kyllä tuskin on, mistäköhän se kannattaisi hakea?
Ng900
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

rikulta PCS:stä tulee parissa päivässä edullisesti.
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tomipee »

No nyt on ahdin irti, suht vittumainen homma, banjot ahtaissa paikoissa ja tiukassa. No maanantaina sit se takas laitto
Ng900
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja ippe »

Helsiongissä Turbotekniikka Oy halusi ahtimen vaihdossa käytettävästä tiivistesarjasta 10€, sisältää ahtimen ja sarjan välisen tiivisteen, öljytnpaluuputken tiivisteen ja 6 kpl kupariprikkoja banjoliitoksiin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Okei, hyvä tietää. Saako pk-seudulta pinnapultteja? Noi banjot mahtaa olla aika vittumaiset saada kiinni, no sithän se nähdään
Ng900
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Pinnapultitkin saa Turbotekniikasta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja saba90 »

SeenFinn kirjoitti:rikulta PCS:stä tulee parissa päivässä edullisesti.
Voi olla ettei tule parissa päivässä kun ovat lomalla 29.7 saakka :lol: :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Ahtimen vaihto

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Tänään vaihtui -01 93:seen Garretin tilalle Mitsu alkuperäisiä vesi ja öljylinjoja käyttäen. Eli tuo Aeron putkisarja tai mikä lie asennuspaketti ei ole välttämätön. GT17 banjopultit ovat erikokoiset (isommat) kuin TDO4HL banjopultit, joten jos ko pultteja ei ole tullut Mitsun mukana ne pitää hankkia, jotta asennus onnistuu. Banjopulteille pitää myös hankkia etukäteen isommalla ulkohalkaisijalla olevat kupariprikat, jotta GT17 vesi ja öljylinjoja voi hyödyntää. Hanki siis Mitsun banjopultteihin sopivat kuparit valmiiksi.

GT17 Banjopultit ovat siis haljaisijaltaan isommat kuin Mitsun. Ahtimen vedenpaluuputkea pitää hieman väännellä, jotta sen saa sopimaan paikoilleen. Omassa asennuksessa paluuputken koneenpuoleinen pää jätettiin paikoilleen koskemattomana. Veden tuloputken asennusta helpottaa, jos löysää banjon myös kannen päästä ja keskellä putkea olevat kiinnikkeen.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Vastaa Viestiin