rimpula on jäljillä. GM ei osaa tehdä autoja, siksi köyhänä ostin moisen tekeleen. Nyt ei oo varaa ostaa siihen "oikeaa öljyä", joten laitan siihen General Mistaken omaa rojua. Kärsiköön siitä. Korjataan jos ja kun porsii
Kiitos ja anteex, roger and out!
:
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
No samalla vuosimallilla ja autolla täälläkin mennään, joten... Seuraavista osista tosin ajattelin ruveta rälläkällä poistamaan GM:n logon. Siten mun saabista tulee pikku hiljaa "aito" saabi..
Maikki kirjoitti:Paippisten keisarin jutut nyt kannattaa jättää omaan arvoonsa
Nimenomaan, tuo on oiva ohjenuora elämään sikäli mikäli ei halua suosia järkiperäisiä ratkaisuja.
Nää on vakavia asioita nää öljyjutut, se on oikeasti seitinohut lanka jonka varassa moottorin hyvinvointi lepää. Siinä on ihan turha ottaa mitään riskejä, syy Saabin konkurssiinkin lienee siinä, että moottoriöljysuosituksena on tuo GM Dexos2 5W-30 eikä mikään Mobilin rallyformula1 tason tuote, joka nyt on väkisinkin parasta mitä maa päällään kantaa noin niinQ öljyjen saralla. Siis sehän on ihan kauhiaa, että Merkkihuollossakin autoaan käyttävä saattaa saada tuota GM-öljyä koneeseensa, onneksi sentään silloin hinta on n. 60€/4litraa eikä sillä 20€/5litraa millä marketeista saa saman tavaran. Toki Merkkihuollon koneeseen kaatamana tuo öljy on huomattavasti parempi kuin itse vaihdettuna, joskaan ei missään nimessä Mobilin veroinen
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pitihän se arvata. Kaikki alko viskositeetti kysymyksestä. Ja nyt "holy war" jo pystyssä.
Kiitos kaikkien vastauksista, juttu tuli minulle selväksi. The case is closed.
P.S.
Toivottavasti tuo vittuilu ("Paippisten keisari" jne.) jää pojilla joskus pois. Olemmehan saman paskan orjija, ollaan tästedes ystävällisiä toisilleen, ok?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Sen verran keskustelua sivusta seuranneena lisään vielä, että Motonetista kun klikkailee ostoskoriin vaikka 5x5l GM öljyä ja 5x ö.suodattimia, niin toimitettuna matkahuoltoon hinnaksi tulee 165,40€ ja kotiin toimitettuna ovelle 170,90€. Eli öljynvaihdon hinnaksi tulee näin 33,10€ tai 34,20€ (ja jää vielä 5 litraa öljyä) eikä tarvi ajelle mihinkään öljyä hakemaan asui sitten missä tahansa päin Suomea.
Eipä tuohon öljyasiaan kannata uskonnollisella hartaudella suhtautua - ainakaan näissä vehkeissä.
Tuossa omassa vessassa on ainakin toiminut 5W-30, 5W-40, 5W-50. 0W-liemiä ei ole mennyt ihan siitä syystä, kun niitä ei yleensä saa niin edukkaasti, mutta miksei nekin siellä viihtyisi.
Merkkeinä on mennyt vuosien varrella ainakin Shelliä, Mobilia, Delphiä, GM:ää, Teboilia ja varmaan Nestettäkin joko liturgisilla GM-hyväksynnillä tai ilman. Ihan mitä on sattunut olemaan edullisesti tyrkyllä Motonetissa, harakirissä, Tarjoustalossa tai vastaavassa, kun en viitsi varastoida öljyjä kotona seuraavaa viisivuotissuunnitelmaa ajatellen. Joskus on tainnut mennä ensisijaisesti dieseleille (tyyliin Diamond Diesel) tarkoitettujakin öljyjä, jos sellaista osunut eteen.
Mitään havaittavaa eroa ei ole toiminnassa tai koneen äänissä tai missään havaittu näitten välillä suuntaan eikä toiseen. Jos tällainen epäortodoksinen toiminta lyhentää auton ikää ja heikentää kestoa, sen voinee jo sallia auton arvon lähestyessä kolmenumeroisia lukemia. Nyt rupeaa olemaan 340 tkm lasissa, konetta ei ole avattu venttiilikoppaa pitemmältä (tiivisteen vuodon takia, mutta siistiä oli), ei tee smetanaa, jakoketju on vielä originaali, huohotinpäivitys tehty ihan muuten vaan joskus 280 tkm kohdalla, öljynkulutus kympillä max litra (gauheeta, pitäisi varmaan tehdä täysremontti), päästöt kunnossa, alkuperäinen ja tunnetusti mitään kestämätön Garrett vaihdettu sinänsä oireettomana mutta välyksellisenä 310 tkm kohdalla vähän ajettuun ja puoli-ilmaiseen käytettyyn.
Varaan kuitenkin itselleni oikeuden ottaa lievästi välinpitämättömämmän asenteen valitessani öljyä ilmajäähdytteisiin, samalla öljyllä vaihteistonsa voiteleviin (moottoripyöriin), italialaisiin tai muunmaalaisiin klassikoihin . Näissäkin on enemmän kyse oikean viskositeetin käytöstä kuin öljymerkistä.