Käsijarrun siirto takapyöriin = Mission Impossible?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
piruite
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 13:39
Paikkakunta: Tampere

Käsijarrun siirto takapyöriin = Mission Impossible?

Viesti Kirjoittaja piruite »

Päevää.

Kertoisiko joku enemmän OG900 ->87 Saabbien jarrujen kanssa hommaillut miten vaikeaa olisi saada käkkärikäännökset onnistumaan myös eteenpäin ajettaessa? Mulla olisi tuollainen -86 900i jolla olisi tarkoitus ajella omaksi huvikseen suljetulla tiellä mutta suoraanhan se meinaa väkisinkin mennä...

Tuli vain mieleen että saattaisko uudempien OG900 takajarrut sopia suht. heittämällä vanhempiin etukäsijarrullisiin?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos toi on semmonen piharalliauto, niin voisihan siihen vaihtaa uudemman mallisen taka-akselin, jarruineen ja levypyörineen... Rekisteriin halutakseen pitäis toki vaihtaa kalut etu- ja takapäästä. On siinä hommaa varmasti ihan kyllälteen. Eikö tohon voisi viritellä hydraulisen käsijarrun takapyöriin? Silloin ei tarviis puuttua jarruihin muussa muotoa, kuin että ne vaan toimivat. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Tuo hydraulinen käppäri on varmasti helpompi toteuttaa kuin uudemman
akselin laittaminen. Omaan kuuppaani toteutin hydaraulisen käppärin skodan kytkin sylinteristä, joka ei maksa uutena motonetilla kuin jotain 20€ ja hyvin pelittää :lol:
Kimmo #1373
piruite
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 13:39
Paikkakunta: Tampere

"Hydraulinen käppäri" -> mitäs muita osia tarvi

Viesti Kirjoittaja piruite »

Kuulostaa kiintoisalta ja budjettiin sopivalta ehdotukselta :)

Itse asiassa taitaa pyöriä nurkissa joitain sopivia sylintereitä...

Mutta tarvitaan varmaan myöskin jonkin sortin takaiskuventtiili jotta käsijarrun paine ei jarruta etupyöriäkin? Ilmeisesti jarrupiirit menee tässäkin kottosessa ristiin siten että vasen etu- ja oikea takapyörä ovat samaa piiriä jne?
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Opettele vasemman jalan jarrutus? :)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niih, ainakin ysikympin perän sai halutessaan irti mutkassa nopealla vastaheitolla.
Tai sitten mulla oli vaan niin huonot talvirenkaat :oops:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, vasemman jalan jarrutus...Vaatii vaan vähän taitoa :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
piruite
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 13:39
Paikkakunta: Tampere

Vasen jalka

Viesti Kirjoittaja piruite »

Kyllä on koitettu harjoitella mutta silti tuntuu siltä että etenkin (takaväärä)risteykset ei mene aivan putkeen, ja joskus meinaa mennä jopa ohi ja silloin olisi poikaa päästä kääntämään auto "heti eikä kolmannella vastaheitolla" :lol:

Mulla on tapana ajella omaksi iloksi mettäteillä, alla on parhaat päivänsä nähneet uuden säännön piikit ja meno on tosi hauskaa kovalla pohjalla mutta jos on vähän lunta niin aliohjaa pahasti. Ja silloin olisi kenties hetkittäin apua kemppaisesta...

Ajattelin kuitenkin tuossa talven mittaan hieman protoilla tuota nestekäkkäriä, jos vaan rojekti pysyy penkkojen välissä riittävän pitkään...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suabisti kirjoitti:Joo, vasemman jalan jarrutus...Vaatii vaan vähän taitoa :wink:
Mie joskus koitin tuota, kun oli taakse vaikuttava käppärini epäkunnossa (900i -88 ). Ei se niin helppoa ole, kun edessä olevat jarrut meinaa sammuttaa koneen vaikka olis urkuauki, silti takapyörät ei tunnu paljoa jarruttavan. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mertmi kirjoitti:Mie joskus koitin tuota, kun oli taakse vaikuttava käppärini epäkunnossa (900i -88 ). Ei se niin helppoa ole, kun edessä olevat jarrut meinaa sammuttaa koneen vaikka olis urkuauki, silti takapyörät ei tunnu paljoa jarruttavan. :)
En tiedä sitten mistä johtuu mutta muutamien satkujen kokemuksella tuo tuntuu onnistuvan vanhemmilla jarruilla, uudemmissa tulee helpommin tuo sammumisefekti. Oliskohan erilainen jarrubalanssi?

Parempi tapahan tuo on kuin käppäri ilmeisesti, ja onhan saabilla voitettu ralleja "muutama" etukäppärilläkin :)
Vastaa Viestiin