9-3 Nostaa ahtoja 5. vaihteella hitaasti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

9-3 Nostaa ahtoja 5. vaihteella hitaasti

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Nojoo, kysytään fiksummilta ku ei itellä enää äly riitä. Elieli, auto toimii 1.-4. vaihteilla ihan normisti(varmaksi en voi sanoa, koska en ole toimivaa samanlaista autoa päässyt ajaman). mAir seuraa mReq:a(nousee jonnekin 1070 tietämille) ihan nätisti ja pinl näyttää jotain 2000 ja 2100 väliltä. Vitosvaihteella onkin sitten hauskaa, 100km/h vauhdista kun lähtee kiihdyttämään, niin ahdot ja mair nousee aika helvetin hitaasti. Pyynnöt kyllä nousee samanlailla kun muillakin vaihteilla.

Ainoa tiedossa oleva ongelma on liian löysä hukkiksen aktuaattori, joka aiheuttaa peruspaineiden jäämisen tuonne 0,3barin kieppeille. Johtuuko pelkästään tästä, vai onko jotain mahdollisia muita vikakohteita, joita kannattaa lähteä selvittämään.

Vaihdettua palikkaa:
-Tulpat, alle 10tkm ajettu ngk bcpr7es-11
-IMM, 4tkm sitten
-Jotain alipaineletkuja, kun oli kovin haperon näköisiä.
-Softana vesa67:n BioPoweri

Etanolilla ajellessa yllämainitun huomion tehnyt. Bensalla en ole kokeillut. Nakuja ei keräile. Autolla rullattu 153tkm.

Sunnuntaina olis tarkotus lähteä Norjan puolelle reissuun, joten jos tuolle olisi jotain poppakonsteja tehtävissä, niin mielelläni ne tekisin ennen tuota :)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 Nostaa ahtoja 5. vaihteella hitaasti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Peruspainetta paremmaksi ja sitä ennen testaat sen evap linjan takaiskujen tilan. Eli mankkuvenalta R-letku irti ja tulppa letkun päähän ja testaamaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 Nostaa ahtoja 5. vaihteella hitaasti

Viesti Kirjoittaja Hessue »

R-letkun tulppausta testattu, ei huomattavaa eroa. Pitänee siis tuota uutta kelloa lähteä seuraavaksi etsiskelemään.

Ediittiä:
Tänään illalla/yöllä ajellessa huomasin että vitosellakin keräs ahtoja ihan hyvin. Ulkona oli kovin kosteaa ja sumuista, eikä lämmintäkään ollut kuin kahdeksan astetta. Aika paljon näköjään kelikin vaikuttaa.
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 Nostaa ahtoja 5. vaihteella hitaasti

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Vaihdoin tuon forgen aktuaattorin, peruspaineen säätöä en vielä kerennyt tekemään kun pimeä yllätti pihalla autoaan rassaavan saabistin. :lol:

Tällä hetkellä testaillessa tilanne oli siis se, että täyskaasuvedossa pinl näytti jotain 2100 ja 2200 väliin, mreq edelleen 1040-1060, mutta mair oli 1070-1100 välillä. Mistä johtuu moinen, kertokaa oi fiksummat kanssasaabistit :o 15km ajon jälkeen pinl tippui kyllä tuonne 1950-2050 välimaastoon, mairin ja mreqn pysyessä edellämainituissa luvuissa. Tämän huomasi ihan persdynossakin, ettei auto vetänyt enää ihan samaan malliin kuin testirundin alussa.

Vitosvaihteella edelleen hitaahkonlainen ahtojen nousu, nopeammin kuitenkin kuin tuolla vanhalla aktuaattorilla.

Tulpat ajattelin vaihtaa huomenna, säädellä peruspaineen ja nollata ecun. Olikos tähän joku sulake, vai akun miinusnapa irti joksikin tietyksi minuuttimääräksi?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 Nostaa ahtoja 5. vaihteella hitaasti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Joo kyllä se peruspaine pitää laittaa kohdilleen, uudella aktuaattorilla se lienee siinä kun ruuvaat tangosta esikiristystä pari milliä .
Ahtopaine ja ilmamassa korreloi ihan ok eli immu on ok.

Tarkista ilmavuodot, jos mAir on isompi kuin mreg niin ilmamassamittarin jälkeen voi olla ahtovuoto, sekin selittäis laiskat ahdot.
Eli imukärsä immusta irti, huohotinputki tukkoon (venakopan päätyä kulkeva metalliputki) ja kärsä tiiviisti maskiksi naamalle ja puhallusta.
Lisäksi tarkista kaikki imusarjaan ja läppäkoteloon liittyvät letkut että ovat ehjät ja liitokset kiinni.

Ja samalla tulppaa se evap linja kaikkien testien ajaksi jos siellä on takaisku jumissa ettei vaikuta testituloksiin.

Helpointa nollata ecu on irrottaa akun miinuskenkä pariksi sekunniksi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 Nostaa ahtoja 5. vaihteella hitaasti

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Tuon peruspaineen kerkesin tänään testailla. Mankkuvenan liittimen kun irrotti, niin pinl näytti jotain 1280-1290 :? Testasin myös yhdistämällä tuon mankun alimpaan nippaan tulevan letkun suoraan hukkaportin kelloon, tällöin pinl näytti 1490. Pystyykö tästä päättelemään jotain, vai vaatiiko jatkotutkimuksia?

EDIT: Syylliseksi paljastui mankkuvena, vanhalla mankulla pinl täyskaasuvedossa 2050, josta tippui tuonne 1800-1900 väliin. Uudella mankulla pinl pysyy tuolla 200-2100 välissä, ja auto vetää muutenkin paremmin.
Vastaa Viestiin