Papan 900i 16 kannentiiviste porsi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Papan 900i 16 kannentiiviste porsi

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Näyttäisi siltä, että papan -92 mallisen 120.000 ajetun auton kannentiiviste antautui. Oireena oli heikentynyt veto, valkoinen / harmaa savu ja paisuntasäiliö tyhjänä ja öljyn seassa oli mielestäni vettä. Ei kovin paljoa, muttei juuri vaihdetuksi öljy ollut kirkasta, kuten pitäisi olla, vaan sameaa ruskeahkoa ainetta. Auto ei ole oireillut mitenkään, vaan tapahtuma tuli ihan kuin salama sieltä kirkkaalta taivaalta. Pahvia ei ole aiemmin uusittu, eli vuodet lienevät sen vieneet mennessään.

Auto on kyllä todellinen helmi, eli varmaankin se kannattaa korjata, mutta onko mitään käsitystä, kuinka iso homma kannentiivisteen vaihto ja kannen plaanaus on. osat lienevät jossain alle satasen, mutta töitähän siinä on. Eli paremmin asiaa tuntevat heittäkääpä kustannusarviota liikkeessä teetettynä. Itse en hommaan ryhdy.
# 419 Vesa Pohjalainen
Minuteman
"Hölösuu"

Re: Papan 900i 16 kannentiiviste porsi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Noin vähän ajetun auton kantta todennäköisesti ei tarvitse edes "plaanata". Yleensä Saabin 16v- kannen plaanaus- eli tasohiontatarve syntyy kannentiivisteen metallisten liekkirenkaiden jauhettua sijansa toistuvasta lämpöelämisestä johtuen kannen alumiinimateriaaliin. Valuteräksinen lohko säilyy yleensä muuttumattomana.

Mutta noin maltillisesti ajetussa autossa:

Kansitiivisteen "Pahvi", on (näissä OG-saabeissa) todellakin liekkirenkaita lukuunottamatta paperimateriaalia eli ihan orgaanista matskua joka suoraan sanottuna "maatuu" vuosien varrella huolimatta ajetuista kilometreistä tai käytetyistä jäähdytinnesteistä.
uneturbo
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja uneturbo »

4-5 tuntia siinä menee,kun tietää mitä tekee,kanttakaan ei välttämättä tarvii plaanata,toki suoruus on tarkistettava,myös syöpymät ja mahdolliset halkeamat.
Enpä ole kyllä nähnyt haljennutta 16v satkun kantta. Kannentiivisteet murenee vuosikymmenten saatossa.
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,95E -70 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00,9-5 Aero wagon -00. #585# ,39v. Saabilla ajelua.
Jortsu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Minuteman kirjoitti:Noin vähän ajetun auton kantta todennäköisesti ei tarvitse edes "plaanata". Yleensä Saabin 16v- kannen plaanaus- eli tasohiontatarve syntyy kannentiivisteen metallisten liekkirenkaiden jauhettua sijansa toistuvasta lämpöelämisestä johtuen kannen alumiinimateriaaliin. Valuteräksinen lohko säilyy yleensä muuttumattomana.

Mutta noin maltillisesti ajetussa autossa:

Kansitiivisteen "Pahvi", on (näissä OG-saabeissa) todellakin liekkirenkaita lukuunottamatta paperimateriaalia eli ihan orgaanista matskua joka suoraan sanottuna "maatuu" vuosien varrella huolimatta ajetuista kilometreistä tai käytetyistä jäähdytinnesteistä.
Offtopiccia, mutta onko lohko todella valuterästä, eikä suomugrafiittivalurautaa, jota olen tähän asti sen kuvitellut olevan?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
mart96
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja mart96 »

minä olen kyllä nähnyt haljennutta kantta-mun Aerossa oli peräti kahdesta kohdasta haljennut venttilien välistä. Se plaanaus itse asiassa maksoi ainakin Virossa niin vähän, että ei kannata miettiä-tekiskö vai ei. Kun kerran on kone auki, niin tekisin kaikki toimenpiteet: kannen plaanaus, venttilien hionta(tai no ei se oikea nimitys asialle ole, mutta venttiilien kosketuspinnat taas tiiviksi), kannentiivisteen vaihto, venttiilivarsien kumien vaihto. Ja kyllä mun mielestä Pohjalaisten perhe on niin taitava, että pärjätte siinä remonttihommissa ihan itsekin :wink: Siis meinaan purku ja kasaus-se kannen kanssa sählääminen on mielekkäämpi jättä niille, jotka tekevät sitä työtä päivittäin-niillä on myös kaikki tarv. työkalutkin. Jos tarviit, niin voin tiedystellä Virossa mahdollisuuksia ja mulla on yks kannentiivistekin Lohjalla. Itse olen kyllä just nyt Tallinnassa kesälomalla.
Dotzki
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Dotzki »

Jos tuossa 92vm autossa on pahvi "mädäntynyt" niin pitääkö olla huolissaan samasta ongelmasta tuon oman 87vm kohdalla? (8v tosin) Tähän mennessä toiminut hyvin, ajettu sentään 230tkm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mulla meni muutama vuosi sitten noin 200.000 ajetussa -89 mallin satkussa pahvi. Aika tekee tehtävänsä. En muista mistä alkaen ne ketävät asbestiset tiivisteet jouduttiin hylkäämään. Sellaiset kestivät maailman tappiin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Dotzki
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Dotzki »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Mulla meni muutama vuosi sitten noin 200.000 ajetussa -89 mallin satkussa pahvi. Aika tekee tehtävänsä. En muista mistä alkaen ne ketävät asbestiset tiivisteet jouduttiin hylkäämään. Sellaiset kestivät maailman tappiin.
Tuo olis kiva tietää onko tuossa omassa vielä sellanen. On niin perkuleen sääli jos tosta pahvi antautus. Voi olla että ei ole enää mielekästä korjata. Maaliltaankin niin pirun kiiltävää :) aurinkoa tuo ei ole nähnyt kuin ajossa. OT
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa 16-tappisessa on melko suoraviivainenhomma se pahvin vaihto. Tuskinpa joku tavallinen korjaamokaan siitä hirveitä rokottaa. Vedet pois. Ykkössylinterin työtahdin kohtaan pyörittää koneen (pyörijä käännetään virranjakan rungossa olevan viivan kohtaan. Ketjunkiristimestä ottaa sen pienen pultin ensin irti ja sitten kiristin irti. Venttiilikopan avauksen jälkeen lukittaa ketjun rattaisiin nippusiteillä, niin ei mee jako sekaisin. Jos ketjurattaan pultti ei halua aueta, niin rattaan reiästä vaan hylsysarjan jatkovarsi läpi toppariksi, ettei ratas lähden kääntymään. Näin tehtynä kestää lyödä massavasaralla tai vaikka puunuijalla kiintoavainta. Rupee pultit aukeamaan. Asennusvaiheessa vapauttaa kiristimen salvan ja painaa sen pohjaan. Kattoo vielä että kiristimen tiiviste ei pääse vahingossa pyörähtämään ympäri (seuraa todennäköisesti mojova öljyvuoto). Melkeinpä pahimmat katastrofit voi tullakin pakosarjan pulttien kanssa.

Tässä melkeinpä meidän 10 pisteen vihjeet. Ite oon parikertaa 16-naulaisen kannen laittanut ja on kyllä omasta mielestäni "pala kakkua". Esim. hihnakoneisen kannen laitto on paljo hankalampi juttu verrattuna tähän saabin 16-naulaiseen kanteen.

Kannen oikaisu maksaa noin 70-80euroa arviolta ja venttiilien hionta+läppäys koneistamossa maksaa about 10euroa/reikä, eli 16-tappisessa tekee 160euroa. Näin ainakin oli takavuosina. Kannen koneistamolaskuun kun varaa noin 250euroa, niin ei tule pettymyksiä. Pahvi maksaa jotakin 30euron luokkaa. Taisin tuohon hintaan ostaa klubikaupasta viimetalvena yhden 8-naulaisen paffin. Venttiilikopan tiivisteet kannattaa käydän ostamassa marmoritiskiltä. Hintaa en muista ulkoa. Samalla ostaa uuden huohottimen tiivisteenkin venttiilikoppaan. Lisäksi tietysti tarvitsee imusarjan ja pakosarjan tiivisteet. Uusi termostaatti menee samalla tuskalla paikalleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin