http://www.youtube.com/watch?v=1bcMA_eY ... ure=relmfu Löytyipä melko mielenkiintoista materiaalia netistä, onnistuuko kumminkaan vaparikonetta ahtaa sellaisenaan (vaikka kuvaus antaa niin vähän olettaa, "fitted a turbo")? Toisen linkin takana kiihdytysvideo samasta autosta
http://www.youtube.com/watch?v=XkCTAnWdeJM
90 turbo rakennelma
Re: 90 turbo rakennelma
Ja mikä hauskinta, tuon verran ottavat tehoja vapareista jokkiksessa
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1110
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 90 turbo rakennelma
Siviiliajoissa ihan kunnioitettavat tehot, vaikka 80km/h ei tuota tehoa tarvitsekaan, mikä on tänä päivänä melkein normi nopeus teillämme, harvoin noita pääsee hyödytämään tieliikenteessä?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 90 turbo rakennelma
Saab 90:n turbotus tieliikennekelpoiseksi on melko turhauttava operaatio Suomen prosenttisääntöjen takia. 100 heppainen olisi suurin vertailumoottori ja siihen saa lisätä 20% tehoa, eli 120heppaa olis suurin sallittu hevosvoimamäärä. 900 turbo8 ilman välijäähdytintä on 145 heppainen papereiden mukaan. Tuon 120hepen rajan alittaminen turbon kera vaatii jo jonkinlaista kikkailua ettei vahingossa ylity tehot. Melkein pitäs olla tulppa pakoputken päässä dynossa, että saa niin pienet tehot. Luultavasti paremmalla sylinterikannella peltipakosarjan kera saa tuon 120heppaa rikki vaparinakin ihan sillä vakiokaasuttimella.
eegas:kyllähän turbon tehoja pääsee käyttämään ohituksissa ja ihan tavallisissakin kiihdytyksissä vääntävä turbokone on tosi hauska peli. (Omistin 7 vuotta turbotetun 99:n ja ajoin sillä noin 100tkm.)
eegas:kyllähän turbon tehoja pääsee käyttämään ohituksissa ja ihan tavallisissakin kiihdytyksissä vääntävä turbokone on tosi hauska peli. (Omistin 7 vuotta turbotetun 99:n ja ajoin sillä noin 100tkm.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1110
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 90 turbo rakennelma
Tuo kyllä totta, itselläni ei ole ollut kuin yksi täyspainenen, sekin vm.-79, eli vaan 145hv, nykyisin pari matalapaineturboa käyttiksenä, kaikki mallia 900. Mukavasti nuo vääntää, mutta täysiä tehoja harvemmin tarvitsee siviililiikenteessä.Mertmi kirjoitti: eegas:kyllähän turbon tehoja pääsee käyttämään ohituksissa ja ihan tavallisissakin kiihdytyksissä vääntävä turbokone on tosi hauska peli. (Omistin 7 vuotta turbotetun 99:n ja ajoin sillä noin 100tkm.)
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056