Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Voin vahvistaa väittämän että öljypohja lähtee konetta kampeamatta my2003 2.0t tomaatista.
Eipä ollu pahemmin sihti tukossa http://navettaperformance.kuvat.fi/kuvat/Lietepohja/
216t ajettu ja kolmas etanolitankki menossa. Ennen konversiota öljynvaihto huuhteluaineineen.
Mutta valitettavasta runsaasti laakerihilettä oli tuolla tuolla öljypohjassa, ihan liuskojakin että laakerien vaihdoksi menee.
Johtuu ehkäpä siittä että viallisella huohotuksella ajanut edelleen omistaja eikä seurannut öljyntasoa.
Sen verran savutti ostaessa ja alle minimin öljytaso.
Eipä ollu pahemmin sihti tukossa http://navettaperformance.kuvat.fi/kuvat/Lietepohja/
216t ajettu ja kolmas etanolitankki menossa. Ennen konversiota öljynvaihto huuhteluaineineen.
Mutta valitettavasta runsaasti laakerihilettä oli tuolla tuolla öljypohjassa, ihan liuskojakin että laakerien vaihdoksi menee.
Johtuu ehkäpä siittä että viallisella huohotuksella ajanut edelleen omistaja eikä seurannut öljyntasoa.
Sen verran savutti ostaessa ja alle minimin öljytaso.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tuota YouTube-pätkää kuunneltuani musta tuntuu siltä, että tuo on just se "raitiovaunusurina", jota juuri ihmettelin toisessa ketjussa.
Kysymys:
Parin sadan metrin ajon jälkeen ääni loppuu. Tarkoittaako se sitä, että siinä vaiheessa on jo turvallista ajaa, vai uhkaako laukeaminen joka tapauksessa?
Länsikeskuksen autohuollon numero menee suoraan vastaajaan, ja autoa tarvittais pitkään ajoon lähipäivinä. Onko Turun lähellä joku, joka avaisi öljypohjan?
Kysymys:
Parin sadan metrin ajon jälkeen ääni loppuu. Tarkoittaako se sitä, että siinä vaiheessa on jo turvallista ajaa, vai uhkaako laukeaminen joka tapauksessa?
Länsikeskuksen autohuollon numero menee suoraan vastaajaan, ja autoa tarvittais pitkään ajoon lähipäivinä. Onko Turun lähellä joku, joka avaisi öljypohjan?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Mielestäni Autolife Raisiossa on ollut ihan asiallinen paikka, kysy sieltä.
http://www.autolife.fi/
http://www.autolife.fi/
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Onko joku avannut 2002 automaatti-Aeron? Vaatiiko se poraa tai vastaavaa? Tarviiko pajan jätkille kertoa jotain muuta olennaista tästä toimenpiteestä?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ei ole automaatissa sellaista vahvistettua öljypohjaa josta täytyy pultteja kaivella esille, eli ihan perusohjeilla mennään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Kun Ukista kaipaat apuja, niin rekisteröidy http://www.ugsaabistit.net saitille ja mene keskustelufoorumiin siellä. Laita yv nimimerkille 9-5T, niin apuja voisi löytyä. Hän asustaa Ukissa ja on viimosen päälle Saabbi mies.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
kannattaa laittaa ilmoitus myös tonne osto-palstalle...vallu kirjoitti:Aloitteleva Saab-harrastaja tarjoaa työtä.
Allekirjoituksen mukaisesta manuaalivaihteisesta porrasperä-Femmasta tarvitsisi öljypohja availla ja ensisijaisesti tarkoituksena olisi teettää työ muualla kuin oma piha öljystä lainehtien.
Hakusessa olisi siis harrastaja, joka omaa asiasta riittävän tietotaidon ja on halukas asiallista korvausta vastaan hoitamaan homman pois alta.
Mikäli taksoista päästään yhteisymmärrykseen, mahdollisuus sopia myös muutamasta muusta lisätyöstä:
- tiputtaa ajon jälkeen muutaman öljypisaran maahan, vuotokohtaa ei ole paikannettu (tiivisteen vaihdolla selviää?)
- Eberspächer toimintaan - aloittaa SID:istä käskytettäessä pienen hurinan ja polttoainepumppu alkaa napsuttaa, mutta sammuu hetken ajan kuluttua (tod.näk. ei käytetty ainakaan vuoteen, edellinen omistaja ei myydessä tiennyt koko varusteesta)
- huohotinpäivitys
- kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvien kiristys
Asun itse Uudessakaupungissa, joten tekijä mieluusti Varsinais-Suomen tai Satakunnan alueelta.
Hintoja voi tarjota yksityisviestitse - tärkeimpinä tuo öljypohjan puhdistus sekä öljyvuodon fiksaus, mutta myös muiden huoltojen työsuoritteille voi laittaa hintaa.
Hinnat joko sisältäen osat (mikäli potentiaalisella tekijällä tiedossa esim. hyvä klubialennus osista) tai pelkkä työ, jolloin hankin itse tarvittavat varaosat.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tänään tuli tuo tehtyä ja ei se ihan niin kivuttomasti mennyt, kuin 5 lovisen automaatin mutta mitään ei irroteltu eikä nostettu konetta. Vinkalla sen verran mitä käsin sai paaksattua vasemmalle ja pienellä maanittelulla tuli pois ja meni paikoilleen. Ei ollut turha homma vaikka imusihti ei isommin tukkeessa ollutkaan, mutta paksua lietettä pohjassa lilli ja se irtonainen siirtoputki lohkosta joko oli irti tai niin huonosti paikoillaan, että putosi saman tien irti kun öljypohja saatiin pois paikoiltaan.tUrpoEinari kirjoitti:Seuraavaksi avataan MY2001 2,3t 4 vaihteisen automaatin ö-pohja. Saas nähdä kuinka sen kanssa käy.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Perjantaina tuli allekirjoituksen femmaan tehtyä puhdistusoperaatio. Homma aloitettiin huuhtelemalla konetta forte motorflushilla n. 20 min ja reilu 2000 rpm. Sitten puotettiin öljyt pois ja ne näytti tältä:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030440.jpg
Seuraavaksi laitoin n. 4,5 l dieseliä koneeseen muhimaan. Tässä vaiheessa käytettiin ne hihanpyörän torxit auki ja kiristettiin ruuvilukitteen kera(kiinni olivat vielä avattaessa). Sitten laskettiin dieselit pois:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030443.jpg
Sitten irroitettiin öljypohja:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030449.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030452.jpg
Nuo sihdissä näkyvät pitkät soirot olivat ö-pohjan tiivisteainetta. Lopuksi auto kasaan, uudet öljy ja suodatin, sytytystulpat ja polttoainesuodatin. Aikaa tuossa meni apumiehen kanssa noin 5 h. Ennen puhdistusoperaatiota autolla oli ajettu n. 2,5 tankillista RE85:llä.
Öljypohjaa irroitettaessa ei tarvinut nostaa konetta taikka vääntää mihinkään suuntaan. Auto on manuaalivaihteinen. Mielestäni auton käyntiääni on hieman nätimpi remontin seurauksena. Öljyä auto kulutti noin litran / 10 000 km ennen remonttia. Saa nähdä miten jatkossa.
EDIT: Autolla ajettu 261 tkm.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030440.jpg
Seuraavaksi laitoin n. 4,5 l dieseliä koneeseen muhimaan. Tässä vaiheessa käytettiin ne hihanpyörän torxit auki ja kiristettiin ruuvilukitteen kera(kiinni olivat vielä avattaessa). Sitten laskettiin dieselit pois:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030443.jpg
Sitten irroitettiin öljypohja:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030449.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030452.jpg
Nuo sihdissä näkyvät pitkät soirot olivat ö-pohjan tiivisteainetta. Lopuksi auto kasaan, uudet öljy ja suodatin, sytytystulpat ja polttoainesuodatin. Aikaa tuossa meni apumiehen kanssa noin 5 h. Ennen puhdistusoperaatiota autolla oli ajettu n. 2,5 tankillista RE85:llä.
Öljypohjaa irroitettaessa ei tarvinut nostaa konetta taikka vääntää mihinkään suuntaan. Auto on manuaalivaihteinen. Mielestäni auton käyntiääni on hieman nätimpi remontin seurauksena. Öljyä auto kulutti noin litran / 10 000 km ennen remonttia. Saa nähdä miten jatkossa.
EDIT: Autolla ajettu 261 tkm.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
kai vaihoit kampuran tiivisteen ja ö-pumpun o-renkaan...itellä autto noiden vaihto pienen öljynkulutukseen...veijostin kirjoitti:Perjantaina tuli allekirjoituksen femmaan tehtyä puhdistusoperaatio. Homma aloitettiin huuhtelemalla konetta forte motorflushilla n. 20 min ja reilu 2000 rpm. Sitten puotettiin öljyt pois ja ne näytti tältä:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030440.jpg
Seuraavaksi laitoin n. 4,5 l dieseliä koneeseen muhimaan. Tässä vaiheessa käytettiin ne hihanpyörän torxit auki ja kiristettiin ruuvilukitteen kera(kiinni olivat vielä avattaessa). Sitten laskettiin dieselit pois:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030443.jpg
Sitten irroitettiin öljypohja:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030449.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030452.jpg
Nuo sihdissä näkyvät pitkät soirot olivat ö-pohjan tiivisteainetta. Lopuksi auto kasaan, uudet öljy ja suodatin, sytytystulpat ja polttoainesuodatin. Aikaa tuossa meni apumiehen kanssa noin 5 h. Ennen puhdistusoperaatiota autolla oli ajettu n. 2,5 tankillista RE85:llä.
Öljypohjaa irroitettaessa ei tarvinut nostaa konetta taikka vääntää mihinkään suuntaan. Auto on manuaalivaihteinen. Mielestäni auton käyntiääni on hieman nätimpi remontin seurauksena. Öljyä auto kulutti noin litran / 10 000 km ennen remonttia. Saa nähdä miten jatkossa.
etkö luottanut e85:n liuottavaan voimaan vai miksi laittelit vielä noita motorflusseja ja diisseleitä, EN siis kysele vittuillakseni vaan mielenkiinnosta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
En vaihtanut. Päätettiin, ettei aleta "ehjää korjaamaan", kun ei auto tiputa öljyä. Forten ajattelin auttavan mahdollisesti jumineisiin männänrenkaisiin.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
tuolla jenkkipoikahan ei vinkaa vaihteistoa sivulle vaan nostaa sitä tunkilla altapäin...
http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oil-p ... -sludge-7/
...tiedä sitten helpottaisko ahtaissa tapauksissa, nimittäin liikkuuko tuo vaihteisto enemmän ylös vai sivulle?
http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oil-p ... -sludge-7/
...tiedä sitten helpottaisko ahtaissa tapauksissa, nimittäin liikkuuko tuo vaihteisto enemmän ylös vai sivulle?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Voisko vielä kerran joku kuiskia mulle mitä täytyy hankkia ennen kuin ölljypohjaa tiputtaa? Yritän hankkia originaali osia, niin olisi kiva saad ne sarjanumerot.
Mikä se tiivistemassa oli? Anaerobinen Loctite? Mikä olikaan sen numero?
Mikä se tiivistemassa oli? Anaerobinen Loctite? Mikä olikaan sen numero?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866