900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Auto: Saab 900 2.0i vm.95

Elikkäs rupesi autosta kuulumaan kahinaa/sirinää tosta jakopään kohdalta -> otin venakopan auki ja huomasin että jakoketju oli tehnyt hienot ralliraidat tuohon venakopan sisäpuolelle

Kuva

samalla kokeilin että miten kireällä tuo jakoketju on, alaspäin painettaessa ei pahemmin anna löysää, mutta nostettaessa pikkiriikkisen.

Kysymys kuuluukin että onko tuossa mitään mahdollisuutta millä kiristää ketjua tai paljonko tulisi pajalla maksamaan uuden ketjun laitto?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onko ääni jakopäästä vai jostain apulaitteestai tai rullista ? Oletko löysännyt moniurahihnan ja konetta hetken käyttämällä päätellyt että jakopää ääntää.

Jos kone on B204i niin kyseessä voi olla myös tp-ketjun raahaus jakopään koteloa vasten. Jos B206 niin tp akselien pesät puuttuu lohkon kyljestä, näkyy esim pakosarjan alapuolella selvästi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Pitääpi tota moniurahihnaa löysällä käyttää ja testata ettei siitä sitten kuuluisi. Kone on B204i.
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Mitenkäs tuo hihna oikeaoppisesti Saaberosta löysytetään?
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

puolen tuuman hylsysarjan pitkällä jatkovarrella
ja 5mm poran terällä
kiristäjän päässä on kolo johon avain laitetaan ja kyljessä reikä minne poran terä tökätään lukittajaksi
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Mistäs kautta tuo on helpoin löysyttää kun ei ole ennen tämmöistä hommaa tehnyt, pitääkö hihna ottaa ihan kokonaan pois? (ns. räjäytyskuva helpottais hommaa :D )
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja assa »

http://www.thesaabsite.com/900new/NG900 ... ulleys.htm
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/D ... E201A.aspx

Tuolla kuva kiristäjästä ja on lukittuna tapilla ;)

"pitääkö hihna ottaa ihan kokonaan pois?"

Ei tarvetta, kitkaa jää vielä moniurahihnaan paljon niin voi osat pyöriä mukana ja vinkua vähän ;)
Viimeksi muokannut assa, To Elo 02, 2012 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Paljon kiitoksia kuvista, vielä semmoisen kysymyksen heitän että pitääkö tuo koko hihna ottaa tuolta pois testatakseni että kuuluuko se ääni hihnan piiristä?
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Tuli tsekkailtua tuota kohtaa mistä tuon saa löysytettyä ja heti huomasin että jotain outoa tuossa lukituskohdassa:

Kuva

Eikös noiden punaisen pallon sisässä olevien lukitusjuttujen pitäisi olla samassa kohdassa?
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja assa »

"Eikös noiden punaisen pallon sisässä olevien lukitusjuttujen pitäisi olla samassa kohdassa?"

1/2 tuuman vääntimellä siitä neliskanttisesta kolosta (näkyy kuvassakin) väännät ne kohdalleen ja laitat tapin ;)
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Tänään on näköjään semmoinen päivä että pitää esittää tyhmiä kysymyksiä :D :wink:

Eli siis vaan väännän nuo kohdalleen, tappi/lukite siihen ja auto käyntiin? :D
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja assa »

http://photo.platonoff.com/Auto/2006071 ... g.Belt.jpg

Omassani on noin, jätetty keskimmäinen pyörä vapaaksi (lyhyempi hihna), katso sinne uudestaan, on ahdasta ;)
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Edelleenhän tuo samanlainen rallatus kuului vaikka hihna oli löysällä, ei eroa ollenkaan :(
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tasapainoketju siellä rallattaa. Todennäköisesti.
Chapter1
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 12:52

Re: 900 ng kahina koneesta jakopään kohdalta.

Viesti Kirjoittaja Chapter1 »

Hemmetti :( Kyllä se todellakin tuolta moottorista kuuluu kun menee tuo ääni kierrosten mukaan.
Vastaa Viestiin