Fokkeri seissy edellisen viikon päivät Hki-Vantaalla, kulutus siltä ajalta suurinpiirtein 0l/0km. Jo reilu kuukauden vanha, eikä ole vetarinkumit irronut tai ovien alareunat tai kittisaumojen ympäristöt vielä alkaneet ruostumaan. Tänään pääsi tsadissa testaamaan automaattitaskuparkkeeraustakin (=Active park assistant) autenttisissa olosuhteissa. Hienosti ohjasti auto itsensä n. 5cm:n päähän viereisen jalkakäytävän reunakivetyksestä, toisin kuin esim takana ollut Diudi, joka oli vissiin pelännyt upeiden vanteidensa naarmuuntuvan ja oli jättänyt kanttariin ainakin 30-40cm tilaa (=auto melkeen keskellä tietä)
Pakko myöntää että olipa taas eilen KIVA ajaa tuolla vakavasti alitehoisella fiicuksella
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Syynä moiseen (harha?)tuntemukseen saattaa toki olla se, että edellisviikko tuli puikattua 1,4 litrasella ooppelisorsalla. Vuokraamon peli, mittarissa vajaa 5000km, ilmeisesti 2011 tai 2012 malli. Olihan kamala vekotin, hyi hitto
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Jos siinä jotain hyvää oli, niin alustassa ajettavuus oli OK, mitä nyt tietysti Achilleksien huippuluokan suorituskykyyn tottuneena Sorsan ensiasennus Dunlop Sportit olivat korkeintaan tyydyttävät renkaat. Muutoin ratti tuntui joltain lokari-auton 80-luvun räpsyltä käteen, sisusta oli yyber-askeettinen, vaihteensiirto rusautti aina iloisesti pakille vaihtaessa (lienee siis näiden Saabsunitedin taivaisiin kehumien "Saabin insinöörien" käsialaa GM:n powertrain yksikössä Ruottissa) jne. Ja mikä kamalinta, se about 70kW vapari kone...edes toi pihassa seisova 60 HEPPANEN fiude ei tunnu niin nuhaselta mitä tuo oli. Oikeasti, aiWan hengetön jos ei taulussa ollu vähintään 4000rpm, ja tuon "maagisen" rajapyykin jälkeenkään ei kyllä mitään varsinaista voimantunnetta ollut. On oikeasti aika perseestä ajaa autoa (kuorma 2 aikuista ja yksi 2v kersa), joka ei yksinkertaisesti pysy edes liikennevirran mukana jos ei rundit ole koko ajan päälle 3k rpm...Eikä siinä vielä kaikki. Satasen vauhdissa suurimmalla vaihteella rundeja oli koneessa jotain 3500-3600, eli härmän motarivauhdeissa tuo kirkuu jo yli 4000rpm....Ei nyt saatana sentään kuinka pieleen voi välitykset suunnitella? Tosin jos kone on aivan luokaton alakierroksilla, niin ei kait muutakaan vaihtoehtoa ole kuin tehdä lyhyt välitys.
Tossa 125hv egobuusti focuksessa on 100km/h vauhdissa isoimmalla vaihteella jotain 2700rpm, kolmosella tulee rajoitin vastaan 150km/h vauhdissa, eli välitykset on luokkaa tonnari 2.3T (muistaakseni ainakin omassa MY92 2.3T:ssä tuli kolmosella limitteri vastaan jossain 150km/h tienoilla) ja lisänänä vielä kuutosvaihde
Jaa niin, ja se Focusta kategoriaa ellei peräti kahta pienemmän 1,4i Corsan kulutus meidän lomakäytössä? Kompuutterin mukaan 8,4l/100km
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ajomatka vuokraamon dokumenttien check out - check in kilsojen perusteella 407km, tankkasin n. 20km ennen check inniä tankin täyteen (luovutettaessa myös täysi tankki), Eurosuperia meni 36,4litraa, eli tuosta ynnäilen OIKEAKSI kulutukseksi n. 9,4l/100km
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Toki sillä oletuksella, että tankki oli piripinnassa kun auto meille luovutettiin (itsehän täytin sen n. 20km ennen palautusta).
Autohan oli toki käytössä syheröisillä Kroatin teillä (Bracin saarella pääosa). Oli oikeasti alustaltaan ihan hauska ja looginen auto ajaa, sen verran mitä nyt yhden kerran itekseni sain vähän "leikkiä" serpentiiniteillä 25km matkan edes takasin "ison kylän kauppaan" (Pucisca - Supetar - Pucisca). Jos tuommoisten teiden/katujen varsilla asuisin vakituisesti, niin kyllä käyttöauto olisi max. tuota kokoluokkaa, mutta ehdottomasti joku turbollinen ns. "sporttimalli". Esim. joku Fiesta ST, Punto Abarth, Alfa Mito 1,4T tms. olisi omiaan tuommoisilla teillä. Ja jos Corsasta on joku OPC turbomalli (vähintään 170heppaa), niinmikse sekin, jos sille sisustalle on tehty edes jotain...No juu, meni vähän offtopikiksi, mutta kun tämä lanka lienee kuitenkin pyhitetty kaikenmaailman säästömallin vekottimille, niin antakaa anteeksi hairahdus. Joo, ja ottakaa onkeenne: Älkää missään nimessä edes harkitko uutta Corsaa bensavaparina, kuulemma (yksi opelistituttu kertoi kun sille tilitin tuon yo. kertomuksen), että se 1,0 litranen säästömalli se vasta kamala onkin...