OG9-3:sta löytää kyllä muotoilun puolesta jonkin verran yhteneviä kohtia satkuun kun molemmat on pihassa vierekkäin parkissa, siis ikkunalinja ja sen alla oleva sisäänpäinpokkaus kyljessä, tuulilasin kaarevuus (pienemmässä mittakaavassa kolkissa), takalasin muoto, keulan muoto (valot + maski), penkkien perushahmo niskatukineen jne.
Eilen kun kävin tarkistamassa rengaspaineet peräkkäin molemmista päätin vetää pienen testilenkin samaa pikkutietä jotta saisi pientä vertailua noiden alustoista. Ensin menin 9-3:lla, sillä pystyi ajelemaan seitsemääkymppiä ilman suurempaa draamaa, mutta mutkissa tuntuu että auto mieluiten jatkaisi suoraan kääntymisen sijaan, sen verran reilusti kori kallistelee ja ohjaus vastustaa. Tuossa puolivälin tienoilla on tien poikki ehkä kymmenen sentin korkuinen pomppu, joka kolkilla tuntui melko tuntuvasti sisällä, vaikka alusta yleisesti onkin melko pehmeä. Moottorissa on kyllä mukavasti tehoa, mutta vaihteiston välitykset tuntuvat joka paikkaan melko pitkiltä, eli ainakin ylämäissä alkaa viidessäkympissä nelonen jyristämään ja seitsemässäkympissä vitonen.
Noh, seuraavaksi menin satkulla, ja tehonpuutteen korvasi varsin runsaskätisesti alustan toiminta. Eihän tuossa halpamallissa ole edes kallistuksenvakaajia tai muuta ylimääräistä, iskarit ovat jonkin ikäiset, renkaat yhdeksänvuotiaat jne. mutta koko auto tuntuu taittuvan mutkiin kuin itsekseen, ohjaus ei pistä yhtään hanttiin, ja monessa paikassa kallistelukin tuntuu olevan vähäisempää kuin kolkilla, koko auto tuntuu kevyeltä mitä se tietenkin onkin. Mainittu pomppu ei heilauttanut autoa yhtä reilusti. Moottori ei missään vaiheessa valita liiasta kuormasta, seitsemääkymppiä ajan nelosella vain sen takia että tiedän sen olevan järkevämpää keston kannalta, en siksi etteikö moottori jaksaisi. Nyt nopeus oli koko matkalta 80-90 km/h, ainoa paikka jossa tarvitsi suuremmin jarruttaa oli tuo viimeinen mutka jossa muuten olisi mahdollisesti loppunut renkaista pito.
Vaikken yhtään jenkkiautoa ole ajanutkaan, 9-3 tuntuu juuri siltä jollaisena niitä kuvataan koeajoissa ja videoissa. Alusta ei suodata terävämpiä kuoppia ja epätasaisuuksia mitä täällä on riittävästi, kallistelu on reilua, ohjaus on tunnottoman tuntuinen eikä auto kulje kallistetulla tiellä suoraan vaan vänkää ojaan. Satkuun sen sijaan voisin laittaa takaikkunaan jostain BMW:stä tarran "Ajamisen iloa"

Kunnolliseen tonnariin ja femmaan täytyy vielä tutustua, mutta kolkissa ei ole tuota satkun keveyden ja loistavan alustan muodostamaa ajotuntumaa. Edellämainitut tietysti ovat vielä painavampia, mutta ymmärtääkseni varustettuna ainakin hieman paremmilla alustoilla...
pitääköhän vaihtaa otsikoksi satku vs modernit saabit