Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
Oman kulkineen polttoainepumppuhistoria on jo aika värikäs. Vähän apua ja kommentteja kaivattaisiin.
1. Pari vuotta sitten vaihdoin varmuuden vuoksi alkuperäisen 200tkm ajetun Walbron tilalle Scantechin pumpun
2. E85 kokeilun myötä Scantech sanoi sopparin irti ja laitoin alkuperäisen Walbron takaisin tankkiin
3. Uusi Walbro tankkiin
4. Epäilin uuden Walbron tuottoa ja vaihdoin vanhan takaisin tankkiin.
Tuotto ei vieläkään ole mielestäni hyvä, joten molemmat Walbrot ovat kunnossa. Tai sitten vanha pumppu on väsähtänyt ja uusi olisi valmistustoleranssien huonommasta päästä.
Tämä tuntuu epätodennäköiseltä ja vika varmaankin on jossain muualla järjestelmässä. Missä ?
WIS:n 30s kapasiteettitesti tuottaa polttoainetukin paluupuolelta 670-690ml molemmilla pumpuilla akkujännitteen ollessa 12,4V.
Polttoainesuodatin on vasta vaihdettu (M-filter).
Tuollainen ~700ml/30s 3bar vastapaineella on vähän vaisuhko tulos jos ajattelee, että ahdot päällä pumpun näkemä paine on yli 4bar.
Vähän apua antaa tietenkin laturin tuottama vähän korkeampi jännite, mutta silti...
Saabin raja-arvo on 700ml/30s, mutta minkälaisia tuloksia tuo 30s kapasiteettitesti käytännössä antaa ehjällä polttoainejärjestelmällä ?
Bensalla ongelmia ei ole, mutta E85 softalla vikakoodi P0171 (Systeemi laihalla) esiintyy joskus ja epäilen että tuo johtuu nimenomaan heikosta tuotosta.
Vikakoodia ei tule rauhallisella ajolla, mutta jo tasaisilla pitkillä kiihdytyksillä (ahdot 0,2 --> 0,6 vaihde 4 tai 5) vian saa esiin.
Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että vikaa ei esiintynyt Scantechin pumpulla. Harmi että sitä ei tullut mitattua. Scantechin pumppu näyttäisi olevan turbiinityyppinen ja Walbrot ovat roottoripumppuja.
Ämpärin olen tutkinut enkä löydä siitä mitään vikaa. Jonkin verran mietityttää se, että paljonko polttoainetta menee "ejektorille" eli sieltä T-kappaleelta takaisin ämpärin pohjaan.
Voisiko ejektorissa olla jotain vikaa ja se "kierrättäisi" polttoainetta liikaa ?
Nuo suodattimet ovat ilmeisesti paperipanos + teräsverkko tyyppisiä ? Kestääkö ne oikeasti E85:sta vai meneekö se paperi heti muhjuksi ja painuu tukkeeksi teräsverkkoa vasten ?
Mitäs seuraavaksi ? Ämpäri vaihtoon ja DW200 sinne ?
Alipaineletkut ajattelin vielä varmuudeksi uusia. Ainakin paineensäätimelle menevä letku oli happamoituneen näköinen.
Sekin voisi tuon vikakoodikäytöksen selittää, mutta tuotto on silti häiritsevällä tasolla.
Pitänee CAN palikka hankkia ja alkaa loggaamaan niin ei tarvii arvata. Yhden turhan lambda-anturin hinnalla senkin olisi jo saanut.
1. Pari vuotta sitten vaihdoin varmuuden vuoksi alkuperäisen 200tkm ajetun Walbron tilalle Scantechin pumpun
2. E85 kokeilun myötä Scantech sanoi sopparin irti ja laitoin alkuperäisen Walbron takaisin tankkiin
3. Uusi Walbro tankkiin
4. Epäilin uuden Walbron tuottoa ja vaihdoin vanhan takaisin tankkiin.
Tuotto ei vieläkään ole mielestäni hyvä, joten molemmat Walbrot ovat kunnossa. Tai sitten vanha pumppu on väsähtänyt ja uusi olisi valmistustoleranssien huonommasta päästä.
Tämä tuntuu epätodennäköiseltä ja vika varmaankin on jossain muualla järjestelmässä. Missä ?
WIS:n 30s kapasiteettitesti tuottaa polttoainetukin paluupuolelta 670-690ml molemmilla pumpuilla akkujännitteen ollessa 12,4V.
Polttoainesuodatin on vasta vaihdettu (M-filter).
Tuollainen ~700ml/30s 3bar vastapaineella on vähän vaisuhko tulos jos ajattelee, että ahdot päällä pumpun näkemä paine on yli 4bar.
Vähän apua antaa tietenkin laturin tuottama vähän korkeampi jännite, mutta silti...
Saabin raja-arvo on 700ml/30s, mutta minkälaisia tuloksia tuo 30s kapasiteettitesti käytännössä antaa ehjällä polttoainejärjestelmällä ?
Bensalla ongelmia ei ole, mutta E85 softalla vikakoodi P0171 (Systeemi laihalla) esiintyy joskus ja epäilen että tuo johtuu nimenomaan heikosta tuotosta.
Vikakoodia ei tule rauhallisella ajolla, mutta jo tasaisilla pitkillä kiihdytyksillä (ahdot 0,2 --> 0,6 vaihde 4 tai 5) vian saa esiin.
Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että vikaa ei esiintynyt Scantechin pumpulla. Harmi että sitä ei tullut mitattua. Scantechin pumppu näyttäisi olevan turbiinityyppinen ja Walbrot ovat roottoripumppuja.
Ämpärin olen tutkinut enkä löydä siitä mitään vikaa. Jonkin verran mietityttää se, että paljonko polttoainetta menee "ejektorille" eli sieltä T-kappaleelta takaisin ämpärin pohjaan.
Voisiko ejektorissa olla jotain vikaa ja se "kierrättäisi" polttoainetta liikaa ?
Nuo suodattimet ovat ilmeisesti paperipanos + teräsverkko tyyppisiä ? Kestääkö ne oikeasti E85:sta vai meneekö se paperi heti muhjuksi ja painuu tukkeeksi teräsverkkoa vasten ?
Mitäs seuraavaksi ? Ämpäri vaihtoon ja DW200 sinne ?
Alipaineletkut ajattelin vielä varmuudeksi uusia. Ainakin paineensäätimelle menevä letku oli happamoituneen näköinen.
Sekin voisi tuon vikakoodikäytöksen selittää, mutta tuotto on silti häiritsevällä tasolla.
Pitänee CAN palikka hankkia ja alkaa loggaamaan niin ei tarvii arvata. Yhden turhan lambda-anturin hinnalla senkin olisi jo saanut.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
Mites muuten kolokissa saa bensapumpun pyörimään pakkosyötöllä helpoiten? Jos testais onko pumpun tuotossa jotain outoa ennen kuin lähtee sitä taas tankista kaivelemaan
WISsistä löytyi tosiaan tuo vähintään 700ml / 30s, mutta pumpun käyttö opastetaan "diagnoosityökalulla" tehtäväksi ja Techiä ei tähän hätään nyt ole käsillä.
Entäs sen bensalinjan pikaliittimen avaus? Onko jotain erikoiskikkoja, WIS listasi taas vinon pinon erikoistyökaluja siihenkin hommaan...

Entäs sen bensalinjan pikaliittimen avaus? Onko jotain erikoiskikkoja, WIS listasi taas vinon pinon erikoistyökaluja siihenkin hommaan...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
Eikähän pakkosyöttö onnistu samalla tavalla kuin satkussa, eli takapenkin alta liittimestä antaa virtaa pumpulle?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
Sulaketaulu lienee samanlainen T5 ja T7 kolkeissa ? Mun mielestä helpoin pakkosyöttö saadaan aikaan tuolta sulaketaulusta. Nyppäät vaan sulakkeen 4(kontin valo?) ja 32(pa-pumppu) pois. Sitten yhdistät johdonpätkällä sulakkeen 4 ylemmän nastan ja sulakkeen 32 alemman nastan. Voila, pumppu pyörii. Onnistuu mukavammin, kun vielä likistelee sopivat lattapäiset abikot tuon johdon päihin.
Polttoainetukin pikaliittimet saa varmaan jollain ranetuksella irti, mutta "ammattimies" hankkii siihen työkalut:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... aa-191398/
Paluupuolen liittimen koko on 5/16" (rintapellin puoleinen liitin).
Polttoainetukin pikaliittimet saa varmaan jollain ranetuksella irti, mutta "ammattimies" hankkii siihen työkalut:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... aa-191398/
Paluupuolen liittimen koko on 5/16" (rintapellin puoleinen liitin).
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
Tattista, tuunasin hyppylangan sulaketauluun ja avasin pumpun kannen paluulinjan. Kapasiteetti tuli välittömästi todettua nollaksi
Hohhoijaa, nyt oli sitten ämpärin kannen päästä paineletlu irti... Ihmetyttää että miten sitä viunaa tukillekin asti kuitenkin tuli? No, taas wörkkii...

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
Olikos V.J.S:llä tuo ämpärin kannen ja T-kappaleen välinen letku joku oma viritys vai tehtaan muoviputki ?
Tuli itelläkin mieleen josko vuotais jostain ämpärin liitoksesta ja pakkosyöttö päällä varovasti kurkkasin tankkiin samalla kun pumppu pyörii. Ei vuotanut mistään. Täytyy varmaan toivoa/uskoa että tuotto riittää 14,4V jännitteellä myös 1bar ahdoille. Tänään löytyi kyllä mahdollinen syypää tuolle vikakoodille. Vaihtelin alipaineletkut uusiin ja samalla räpylä osui imuilman lämpöanturiin ja se heilui aivan hipaisusta. Tuohan on voinut mukavasti vuotaa kuumaa ilmaa moottoritilasta suoraan anturiin. Alipaineletkutkin oli aika huonot jo. Erityisesti paineensäätimen letku kaipasi vaihtoa. No seuraava tankillinen ajetaan taas E85:lla ja katotaan miten homma pelittää.
Tuli itelläkin mieleen josko vuotais jostain ämpärin liitoksesta ja pakkosyöttö päällä varovasti kurkkasin tankkiin samalla kun pumppu pyörii. Ei vuotanut mistään. Täytyy varmaan toivoa/uskoa että tuotto riittää 14,4V jännitteellä myös 1bar ahdoille. Tänään löytyi kyllä mahdollinen syypää tuolle vikakoodille. Vaihtelin alipaineletkut uusiin ja samalla räpylä osui imuilman lämpöanturiin ja se heilui aivan hipaisusta. Tuohan on voinut mukavasti vuotaa kuumaa ilmaa moottoritilasta suoraan anturiin. Alipaineletkutkin oli aika huonot jo. Erityisesti paineensäätimen letku kaipasi vaihtoa. No seuraava tankillinen ajetaan taas E85:lla ja katotaan miten homma pelittää.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
oma viritys, eli pumppu oli vaihdettu jokunen tuhat km sitten, on aika tarkka klemmarin kiristyksestä näköjään tuo Gatesin viinankestävä letku...matsson kirjoitti:Olikos V.J.S:llä tuo ämpärin kannen ja T-kappaleen välinen letku joku oma viritys vai tehtaan muoviputki ?

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
Tuntuu pehmenevän pinnasta aluksi melko nopeaan, itselläkin oli juuri irtoamaisillaan kun tajusin tarkastaa ja laittaa todella tiukalle.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Polttoainepumpun tuoton ihmettelyä + E85
oon jo pariin muuhun topicciin laittanutkin et mulla ollu kii puol vuotta toi gates ja on menny aikas pehmeeks...irronnut kaks kertaa tienpäällä pumpusta koska klemmari löytynyt...
taitaa olla hi-flex reissu edessä....
taitaa olla hi-flex reissu edessä....
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.