-pete kirjoitti:Eipä sitten Muller jättänyt hanskoja tiskiin vaan veti käteensä nyrkkeilyhanskat.
SU:n uutisen mukaan Spyker haastaa GM:n oikeuteen ja vaatii kolmen miljardin dollarin korvausta siitä, että GM toimillaan pakotti Saabin konkurssiin.
Luin hieman yksityiskohtaisemman selvityksen asiasta, ja vaikuttaa sangen epätoivoiselta hankkeelta. GM:n ilmoitus mahdollisesta 9-4x:n tuotannon loppumisesta ei ollut kovinkaan validi pointti enää siinä vaiheessa, kun tuotanto oli jo katkennut Saab Automobilen jätettyä sovitut lisenssi- ja tuotantokorvaukset maksamatta useiden kuukausien ajalta.
Lisäksi väite siitä, että GM olisi aiheuttanut Saab Automobilen konkurssin on lähinnä naurettava. Yritys oli taloudellisesti niin huonossa tilanteessa, että vaikka Youngmanin kanssa olisikin saatu sopimus, ei se olisi taannut edes tehtaan uudelleenkäynnistystä uudesta noususta puhumattakaan.
Tapaus vaikuttaa lähinnä yritykseltä saada isolta yritykseltä, sillä Spykerillä ei ole rahkeita lähteä GM:n kanssa vuosikausiksi oikeussaleihin kiistelemään tilanteesta. Spykerin, siis Mullerin kertoma 1-2M€ oikeuskuluarvio ei tule riittämään kuin muutamaksi kuukaudeksi. Todennäköisempi vaihtoehto onkin se, että Muller hakee pientä, n. 10-15M sovittelua ilman varsinaista oikeidenkäyntiä. Ja että GM suostuisi tähän, jotta he välttäisivät julkisen käsittelyn.