Kyllä nuo neljä tolppaa/yksi kamera työllistää yhden henkilön täyspäiväisesti paikallisessa poliisilaitoksessa. En nyt muista montako kuvaa se räpsii vuodessa, satoja kuiteskin...peinu kirjoitti:Muistelen lukeneeni jostain, että ovat ihan filmikameroita ja niissäkin vain 36 kuvan filmit. Aika kallista on ylläpito kun pitää käydä vähän väliä tyhjentelmässä kameraa ja teettää kuvia jne. Täällä Jyväskylän Rantaväylällä on 4 tolppaa, joista kamera vain yhdessä (Paviljongin risteys pohjoisesta päin tullessa).
Nopeusvalvontakameran salama / kuvaustapa?
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
-98 Volvo V70
Voivat näköjään olla filmikameroitakin:peinu kirjoitti:Muistelen lukeneeni jostain, että ovat ihan filmikameroita ja niissäkin vain 36 kuvan filmit. Aika kallista on ylläpito kun pitää käydä vähän väliä tyhjentelmässä kameraa ja teettää kuvia jne. Täällä Jyväskylän Rantaväylällä on 4 tolppaa, joista kamera vain yhdessä (Paviljongin risteys pohjoisesta päin tullessa). Kamera maksaa kuulemma jotain 30000 mummon markkaa tai muuta törkeyttä, joten niitä ei yleensä laiteta kuin yhteen tolppaan kerrallaan alueella. Aikaisemmin oli todella helppo nähdä missä tolpassa se kamera on kun se oli ainoa, missä on punainen reikä. Sittemmin laittoivat punaisen muovikalvon muihinkin tolppiin siihen alempaan reikään. Kyllä tuonkin tuosta huomaa, mutta vasta lähempänä. Eipä ole vaihtunut kameran paikka kuin kerran pariin vuoteen, mitä ne tolpat on tuossa olleet.
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... C7002DDB73
Kuljettajan ajaessa ylinopeutta laitteisto antaa kuvauskäskyn, jolloin ylitys tallentuu filmille ja muistikortille. Laitteiston ottamassa valokuvassa näkyy ajoneuvo, rekisteritunnus, kuljettaja ja kuvan tunnistetiedot. Kuvasta mustataan kuljettajan vieressä mahdollisesti oleva henkilö.
Filmille ja muistikortille, ota tästä selvä..
Tiedä sitten, ehkä se on "suuri salaisuus" miten oikeasti toimivat

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kameroita taitaa olla kahdenlaisia: perinteisiä filmivehkeitä sekä digitaalikameroita. Käsittääkseni esim. ne vanhan ykköstien varressa olleet kamerat olivat filmivehkeitä ja Kouvola-Kotka välin kamerat digitaalilaitteita (Kouvolan Sanomissa oli joku vuosi sitten juttu niistä). Olen ymmärtänyt, että myös kt51:n (Helsinki-Hanko) kamerat olisivat myöskin perinteisiä filmikameroita. Joku varman tiedon omaava varmaankin korjaa tämänkin kommentinTeemu kirjoitti: Kuljettajan ajaessa ylinopeutta laitteisto antaa kuvauskäskyn, jolloin ylitys tallentuu filmille ja muistikortille. Laitteiston ottamassa valokuvassa näkyy ajoneuvo, rekisteritunnus, kuljettaja ja kuvan tunnistetiedot. Kuvasta mustataan kuljettajan vieressä mahdollisesti oleva henkilö.
Filmille ja muistikortille, ota tästä selvä..

Se, millä logiikalla minkäkin laisia kameroita laitetaan tolppiin onkin toinen juttu. Veikkaisin, että digivehkeet ovat vähemmistössä yksinkertaisesti hankintahintansa vuoksi. Tosin tämäkin on todennäköisesti muuttumassa digitaalisten kameroiden laadun parantuessa ja hankintahintojen laskiessa.
Kas kun noita ei jo ole. Eikä olisi mikään vaikea toteuttaa kun vaan lähtee värkkäämään. Mutta eiköhän niistäkin viritelmistä ala viimeistään kuulua kunhan ne luvatut 2500 tiekilometriä on valvonnassa... (nyt 800km)hewidero kirjoitti:Eturekisterikilvestä voisi myös tehdä kääntyvän. Eli kilpi saranoilla kiinni, ja sopivalla jousella paikoilleen. Auton ollessa paikoillaan, olisi kilpi kuten normaalistikkin, mutta ajossa se taittuisi pois näkyvistä ajoviiman ansiosta. En tiedä sitten mikä on viranomaisten suhtautuminen kyseiseen ratkaisuun
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Nopeusvalvontakameran salama / kuvaustapa?
Anturit ovat asfaltin alla 6m ennen tolpaa. Näin on esim teillä nro 45 ja 25.TK kirjoitti: Entä tuo nopeudenmittaus, missä kohdin anturit ovat? Vasta kuvaushetkellä vai jo aiemmin?
Tutka on pönttö metrin ennen tolppaa näin on turku helsinki välillä.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Kuinka reilusti? Ei kai nopeutta voi kovin paljoa etukäteen mitata, ohitustilanteet tai muut kommervinkit voisivat muuten häiritä kuvan todistusarvoa?
Kuusi metriä kuulostaa aika vähäiseltä, alle 20 metriäkin on aika vähänlaisesti. Täytyyhän sen kameran ehtiä ottaa kuva ja laskea nopeus, auto liikkuu aika nopeasti tuon 6 metriä maantienopeuksissa kuitenkin.. Kuvaahan ei kaikista oteta.
Kuusi metriä kuulostaa aika vähäiseltä, alle 20 metriäkin on aika vähänlaisesti. Täytyyhän sen kameran ehtiä ottaa kuva ja laskea nopeus, auto liikkuu aika nopeasti tuon 6 metriä maantienopeuksissa kuitenkin.. Kuvaahan ei kaikista oteta.
itse asun molempien teiden (45 & 25) lähellä ja lähes päivittäin niitä käytän.
Ei ne anturit ole ainakaan 20m ennen tolppaa, ja paikallis lehdessä on ollut juttuja tien 45 tolpista että missä anturi on (sen näkee kyllä ihan ajossakin) ja että sillä tiellä on vain yksi kamera mikä kiertää tolppia satunnaisesti. Mutta sekin näkyy oranssina alemmassa linssissä.
Tuo turun tie on sitten vain muistikuva.
Ei ne anturit ole ainakaan 20m ennen tolppaa, ja paikallis lehdessä on ollut juttuja tien 45 tolpista että missä anturi on (sen näkee kyllä ihan ajossakin) ja että sillä tiellä on vain yksi kamera mikä kiertää tolppia satunnaisesti. Mutta sekin näkyy oranssina alemmassa linssissä.
Tuo turun tie on sitten vain muistikuva.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jep, 45 tien tolpissa kierrättävät kameraa suht. ahkeraan (olisko uutuudenviehätystä...), ainakin kerran-pari viikossa vaihtuu. Mielestäni tieosuudella ei ole kuin yksi kamera (sen todella tunnistaa tuosta keltaisesta alalinssistä) käytössä, eli se valvoo nopeuksia vain yhteen suuntaan kerrallaan.vuorpe kirjoitti:itse asun molempien teiden (45 & 25) lähellä ja lähes päivittäin niitä käytän.
Ei ne anturit ole ainakaan 20m ennen tolppaa, ja paikallis lehdessä on ollut juttuja tien 45 tolpista että missä anturi on (sen näkee kyllä ihan ajossakin) ja että sillä tiellä on vain yksi kamera mikä kiertää tolppia satunnaisesti. Mutta sekin näkyy oranssina alemmassa linssissä.
Ja kyllä sen salaman huomaa, kun se välähtää

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Neljä viikkoa sitten ajoin rantaväylää Tampereelle päin kun vasemmalta puolelta ohitseni sujahtaa valkoinen honda...no kamera räpsähtää ja räpsähtää myös toisenkin kerran, katsoin samassa nopeusmittaria se näytti about 67km/h... ( 60km/h rajoitus ) ilmeisesti se kuvasi sitä hondaapeinu kirjoitti:Muistelen lukeneeni jostain, että ovat ihan filmikameroita ja niissäkin vain 36 kuvan filmit. Aika kallista on ylläpito kun pitää käydä vähän väliä tyhjentelmässä kameraa ja teettää kuvia jne. Täällä Jyväskylän Rantaväylällä on 4 tolppaa, joista kamera vain yhdessä (Paviljongin risteys pohjoisesta päin tullessa). Kamera maksaa kuulemma jotain 30000 mummon markkaa tai muuta törkeyttä, joten niitä ei yleensä laiteta kuin yhteen tolppaan kerrallaan alueella. Aikaisemmin oli todella helppo nähdä missä tolpassa se kamera on kun se oli ainoa, missä on punainen reikä. Sittemmin laittoivat punaisen muovikalvon muihinkin tolppiin siihen alempaan reikään. Kyllä tuonkin tuosta huomaa, mutta vasta lähempänä. Eipä ole vaihtunut kameran paikka kuin kerran pariin vuoteen, mitä ne tolpat on tuossa olleet.
mutta epäilen että autoni peitti sen kokonaan ja kuvat taisivat epäonnistua.
Jos ne ei sitten luule että minä se ajoin ylinopeutta, no ainakaan ei vielä ole kuulunut mitään..

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Voikos tuon keltaisen/oranssin linssin havaita hyvissä ajoin niin tietää löysätä kaasua ko tolpan kohtalla?V.J.S kirjoitti:Jep, 45 tien tolpissa kierrättävät kameraa suht. ahkeraan (olisko uutuudenviehätystä...), ainakin kerran-pari viikossa vaihtuu. Mielestäni tieosuudella ei ole kuin yksi kamera (sen todella tunnistaa tuosta keltaisesta alalinssistä) käytössä, eli se valvoo nopeuksia vain yhteen suuntaan kerrallaan.vuorpe kirjoitti:itse asun molempien teiden (45 & 25) lähellä ja lähes päivittäin niitä käytän.
Ei ne anturit ole ainakaan 20m ennen tolppaa, ja paikallis lehdessä on ollut juttuja tien 45 tolpista että missä anturi on (sen näkee kyllä ihan ajossakin) ja että sillä tiellä on vain yksi kamera mikä kiertää tolppia satunnaisesti. Mutta sekin näkyy oranssina alemmassa linssissä.

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Njoo, melko tiukan jarrutuksen joutuisi tekemään, mutta kyllä sen siitä näkee ainakin 1-2sekuntia ennen "vaaran" paikkaa. Riippuu vähän tolpasta (sijainti) ja vuorokauden ajasta. Tapanani on kyllä "himmailla" joka tolpan kohdalle vauhtia, kunnes olen keltaisen linssin ohi ajanut, sitten voi laskea loppumatkan suruttaVoikos tuon keltaisen/oranssin linssin havaita hyvissä ajoin niin tietää löysätä kaasua ko tolpan kohtalla?

No joo, yleensä "saa" kyllä ajella alinopeuksia muutenkin, kun on kaikenmaailman jännittäjää liikenteessä ja aamu/iltap. ruuhkan aikaan ohituspaikat kortilla tai ohittaminen on turhaa idiotismia edessä olevan jonon jatkuessa horisonttiin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kuten tuossa jo aikasemmin kerroin, niin ainakin JKL:ssä ovat laittaneet läpinäkyvän punaisen hämäyskalvon niihin tolppiin, missä kameraa ei ole. Joten aika viimetinkaan menee, jos aikkoo huomata eron. Suosittelen hiljentämistä kohdalla 

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11