Re 85 Softa
Re: Re 85 Softa
Omassa rottelossa saattaa maantiellä päästä kananmuna kaasupolkimen alla johonkin ysin nurkille, sit jos vauhtia nostaa ja vakkaria käyttää niin nousee helposti sinne yhteentoista. Perus kaupunkipyörittelyssä sit aböyt 14, tälläsiä lukemia voi odottaa siis keppivaihteiselta autolta, automaattina menis varmaan jonkun verran enemmän.
#3272
Re: Re 85 Softa
Minkälaisella kombinaatiolla sekakulutusta saisi alemmas? Monesti RE85-päivityksen mukana tehoja upgradetetaan sinne 210hv tietämiin ihan normaalista 2.0t (150hv) koneesta, mutta entäpä jos ei olisikaa hakemassa "ilmaisia" lisähepoja vaan pienempää kulutusta?
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: Re 85 Softa
Kiihdytä ripeähkösti, vaihda isompaa matalillla kierroksilla ja pidä ne kierrokset alhaalla. Ennakoi, käytä moottorijarrua, matele seuraaviin valoihin, vältä turhia ohituksia jne-blahblahblah... :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Re 85 Softa
Tuota...ööh...kiitos. Tarkoitin toki softaa ja rautaa, mutta luonnollisesti ajotyyli on tärkeä.
EX: 9-3 2,0t '00 MY01 T7 E85 Stage 1 Mitsulla. Nyt: 9-5 2,0t '06 MY07 T7 Biopower Stage 1.
Re: Re 85 Softa
Kuormasta se tuntuu retanolikone "tykkäävän"? Traikku ja satku perässä automaatti-aero meni noin 13,5-14 litraan satasella maantien päällä. Tankki tyhjeni ja vaihdoin 98:iin, eikä kulutus sidin mukaan pudonnut kuin ehkä litralla..?
Kaupungissa ysikasia näyttää meikäläisen ajolla menevän sellanen 14-15 litraa... On vissii liian hyvä kiihtymään, kun tulee poljetuksi. Etanolia palaa helposti se 18 litraa nurkka-ajossa. Tuntuu, että mitä kevyemmällä kuormituksella ajelee, sitä enemmän suhteessa kuluu tuota retanolia.
Pitäiskö tuolla perusteella koodata retanolisofta vaikka sataan heppaan? Sais puskea koko ajan lappu lattiassa!
Kaupungissa ysikasia näyttää meikäläisen ajolla menevän sellanen 14-15 litraa... On vissii liian hyvä kiihtymään, kun tulee poljetuksi. Etanolia palaa helposti se 18 litraa nurkka-ajossa. Tuntuu, että mitä kevyemmällä kuormituksella ajelee, sitä enemmän suhteessa kuluu tuota retanolia.
Pitäiskö tuolla perusteella koodata retanolisofta vaikka sataan heppaan? Sais puskea koko ajan lappu lattiassa!
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Re: Re 85 Softa
Sitäpä koitin hieman sarkastisesti vinkata, että oma nilkka on se tärkein. Nätisti ajaen menee tuo Aerokin suht vähällä, mutten jaksa, se on niin tylsää. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Re 85 Softa
Tuosta voi kuikuilla kulutuksia. Alkuvuoden 2011 suuremmat lukemat ovat kaupunkipyörittelyjä, pienemmät lukemat sisältävät pidemmän työreissun, elokuusta 2011 pääosin työmatka-ajoa(10 km taajama-ajoa, 15 km pääväylää suuntaansa), kesäkuukausina 2012 myös muutamia pidempiä siivuja. Etanolisoftaus heinäkuun loppu 2012, nyt ajeltu viinalla ~kolme tankillista. Autona 2005 9-5 2,3TA -farkku.
Edit: Askin tarkennus.
Edit: Askin tarkennus.
9-5 2.3T AT STW -05 Stg1 BioPower
Re: Re 85 Softa
Jos bensa-autolla liikuttaessa tavoitteena on vain päästä pienellä kulutuksella, niin Saappi on siihen ihan väärä merkki, kannattaa vaihtaa vaikka Viiat pandaan, Nismon micraan tms.
Jos taas Saappaan tarjoamat muut ominaisuudet paina vaakakupissa enemmän, niin on suht turha mietiä mitä se kuluttaa...niin säästää kyynelissä.
Etanolia kuluu aika tarkkaan sen 30% enemmän kun bensaa, +/-jotain milloin mistäkin johtuen.
Jos taas Saappaan tarjoamat muut ominaisuudet paina vaakakupissa enemmän, niin on suht turha mietiä mitä se kuluttaa...niin säästää kyynelissä.
Etanolia kuluu aika tarkkaan sen 30% enemmän kun bensaa, +/-jotain milloin mistäkin johtuen.
Re: Re 85 Softa
...kyllä itsellä painaa aika paljon enemmän vaakakupissa, teho, ajomukavuus, turvallisuus kuin kulutus...
ihan pelkästään muusta paskasta luopuminen elämässä (viina,tupakka,maksulliset naiset,maksullinen pysäköinti,ylensyönti,300" taulu-tv,) että jää rahaa ostaa sitä polttoainettakin.
tottakai turhat ajot pois, mutta silloin kun ajetaan, ajetaan naama näkkärillä!
ihan pelkästään muusta paskasta luopuminen elämässä (viina,tupakka,maksulliset naiset,maksullinen pysäköinti,ylensyönti,300" taulu-tv,) että jää rahaa ostaa sitä polttoainettakin.
tottakai turhat ajot pois, mutta silloin kun ajetaan, ajetaan naama näkkärillä!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Re 85 Softa
Käsittääkseni sport-napin takaa ei löydy muuta kuin eri käyrä kaasupolkimen vasteeseen. Ihan ajatusleikkinä pohdin saisiko kaasupolkimen vastekäyrän normaalimoodissa sellaiseksi ettei kaasua polkemalla paljoa tapahdu edes pohjaan painamalla? Nythän sieltä tulee sama teho kuin sport-asennossa kun pedaali on pohjassa. Sitten sport-moodissa olisi kaikki tarjolla. Tai päinvastoin ettei normaaliajossa tarvitse katsella turhia valoja kojelaudassa
Kun bensapumpun letku oli haljennut ja auto vilkutti vikavaloa joka kerta kun kaasua polki enemmän, oli kulutuskin selvästi aiempaa pienempi Liikenteen mukana pysyi ihan hyvin, siitä ei ollut kyse.
Hakisin tuollaista eco-moodia ja kulutuksen laskua lähinnä sen takia ettei joissain tilanteissa tarvitsisi tankata bensaa vaan voisi tankillisella hoitaa asiansa loppuun asti.
Softaa ohjausboksiin ei varmaan mahdu niin että tuon voisi toteuttaa kunnolla. Erillisellä avaimella vaihdettava ECU olisi kova sana, sille voisi keksiä vaikka mitä käyttöä.
Kun bensapumpun letku oli haljennut ja auto vilkutti vikavaloa joka kerta kun kaasua polki enemmän, oli kulutuskin selvästi aiempaa pienempi Liikenteen mukana pysyi ihan hyvin, siitä ei ollut kyse.
Hakisin tuollaista eco-moodia ja kulutuksen laskua lähinnä sen takia ettei joissain tilanteissa tarvitsisi tankata bensaa vaan voisi tankillisella hoitaa asiansa loppuun asti.
Softaa ohjausboksiin ei varmaan mahdu niin että tuon voisi toteuttaa kunnolla. Erillisellä avaimella vaihdettava ECU olisi kova sana, sille voisi keksiä vaikka mitä käyttöä.
Re: Re 85 Softa
Tuollainen toiminto löytyy jo, Performance.Mode runtime symbolin alta. Sen kun lisää SID Infoon ja vaihtaa sieltä tilaan Economy (0), niin ilmamassa rajoittuu lambdasäädön closed loop rajaan ja kaasupolkimen mappaus on 20% löysempi. 1 = Normal mode ja 2 = Sport mode. Normalin ja sportin ero on vain kertoimet polkimen asennolle, max. tehot samat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Re 85 Softa
Ohittaisiko sport-nappi automaatissa tuon moodin valinnan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Re 85 Softa
Entä Winter namiska?
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: Re 85 Softa
Muistaakseni luin joskus ohjekirjasta, että winter-napin ollessa painettuna vaihdelaatikko ei käytä 1-vaihdetta. En tiedä tapahtuuko muutakin.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: Re 85 Softa
Winter-asennossa 5-portaiset lähtevät kolmosella, mutta pykältää pienempää kun vain polkee pedaalin lattiaan.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83