Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniin, rustaanpa taas hieman päivitystä. Talvirenkaiden myyjä soitti perään että varastosta löytyy vielä muoviset keskikapselit talvivanteisiin ja lähettää ne minulle josta erittäin iso kiitos jos satut lukemaan tätä topiccia! :) Pari päivää sitten tuli laitettua myös auto pukeille ja tarkasteltua lähestyvää katsastusta varten. Tässä kuvaa mitä näkyi.
Kuva
Korrekin black waxilla tullut hinkkailtua puskureita ja listoja, vielä löytyy hinkkaamista että näyttää oikeasti hyvälle. Pitäisi myös kunhan renkailleen saa pestä ja myllyttää.
Kuva
Etujarrulevyt näyttivät hyvälle, vetarit myös todella uuden näköiset. Ainoastaan käsijarru oli säädetty liian kireälle, nyt säädetty hyväksi. Täytyy vielä etujarrut säätää. Vetareiden, hammastangon, ja nivelien suojakumit sekä jarruletkut kiinnikeineen olivat hyvässä kunnossa eikä vuotoja näkynyt.
Kuva
Pitäisi uusia massat kaariin alkaa olla aika rapeaa kamaa. Samoin hiekkapuhaltaa tunkin kiinnityspisteet ja massata, vielä ei tuntuneet pehmeälle.
Kuva
Pientä kukkaa apukuskin takakaaressa, myös kuskin oven alalaidassa. Menee varmaan ensi kesän korjauksille.
Kuva
Takanakin levyt ihan hyvät ja männät liikuivat todella hienosti.
Kuva
Yleiskuvaa sisältä, pitäisi siivota.
KuvaVanhakunnonkunnonvanhavanhakunnonvanhankunnonvanhanliiton H-moottori, ei vuoda enää moottorin päältä öljyä, mutta vaihteiston puolelta lätkän välistä johon vaihteistoöljyn mittatikunputki tulee kiinni.
Kuva
Varsin aerodynaamisen näkönen :D

Jospa siihen leima heltiäisi!
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Nyt on etujarrut säädetty sekä jarrunesteet vaihdettu. Suunnitelmissa vielä jäähdytysvedet vaihtaa talvea varten ja ylipäätänsä kun ei tiedä miten likaiset ovat. Jarrunestesäiliössä oli ainakin ihan reippaasti roskaa. Semmostasemmosta.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniiin päivitystä tännekkin.

Perjantaina kaverin kanssa oltiin odottelemassa keskustassa hänen siskoonsa koska oli tilannut kyydin kotia. Paikalle ilmestyi sitten kaksi miestä toinen vanhempi ja nuorempi koputtelivat ikkunoihin herkämättä, ajattelin että no voi hemmetti perus suomalaisia känniääliöitä. Avasin kuitenkin ikkunan ja ruotsalainen hehkutti englanniksi "THIS IS SAAB 90, THIS IS SAAB 90". No avasin sitten oven ja kysyin että haluavatko nähdä auton ja päätyivät kuvaamaan miltei joka sentin autosta hirveällä selittämistulvalla, ja kun pellin avasin ruotsalainen näytti ettei voi enää käsittää näkemäänsä, kuvaus vain yltyi ja suusta tuli jävla sanoja tiheään. Kokeilivat sisälläkin tuleeko ilmaa rööreistä ja totesivat ettö ne ovat aina rikki norjassa ja ruotsissa. Kasettimankka kruunasi vielä kokonaisuuden. Sitten alkoi armoton pommitus "how much from this car?" Ja totesin vaan kohteliaasti että en minä silmäterää myy pois, tyytyivät sitten lopputulokseen never sell this car keep it. Seuraavana päivänä sitten kävin myös purkamassa varaosa-auton joka ei ollut mukavinta mahdollista mökkioloissa itikoiden ja sään armoilla mutta tarvittava kuitenkin saatiin mukaan.
Kuva
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kärkkäiselle tiedoksi, että Parkanon tapahtumassa oli näytillä metallipunainen airflow -sarjalla ja alkuperäisellä kattoluukulla varustettu 90. :D Jotensakin harvinaisilla varusteilla oleva auto. Lievä projekti, mutta kuitenkin talteen ottamisen arvoinen. Kuvaiakin on tarvittaessa.
# 419 Vesa Pohjalainen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tulipa muuten myös vaihdettua tuo moottorin "alumiininen" ilmanjohdinputki kun sattui biltemassa silmään, viimeksi taisin kävellä reippaasti ohi kun ei näkynyt. Kohenti ulkonäköä sekä tottakai hoitaa nyt paremmin duuninsa, mutta liekö jotain kakkoslaadun materiaalia kun moottorin normaalilämmöillä kellastui pakosarjan puolelta ja on oudosti vähän tahmea 8O Mitälie liimaa siinä päällä sitten, saa nyt kelvata noin vaikka hiukan silmää härnää.
Kuva
Kuva
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kappas, saako tuota sieltä :D Tästä topicistahan saa vaikka mitä vinkkejä, oma vastaava on viime talven jäljiltä paikoitellen aivan riekaleina. Nyt alkaa olemaan jo riittävästi ostoslistaa Biltemasta että viitsii sinne lähteä ihan erikseen. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Kärkkäiselle tiedoksi, että Parkanon tapahtumassa oli näytillä metallipunainen airflow -sarjalla ja alkuperäisellä kattoluukulla varustettu 90. :D Jotensakin harvinaisilla varusteilla oleva auto. Lievä projekti, mutta kuitenkin talteen ottamisen arvoinen. Kuvaiakin on tarvittaessa.
Perhana kun ois tienny,just tuli ostettua auto.. :evil:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniin, aika kirjoitella taas tännekkin.

Elikkä nyt kun tuli aika antaa huomiota veljen kanssa hänen ysiysin ruosteille, niin miksei samalla sitten tällekkin. Otimme värikoodin ylös ja menimme Js väriin seppälänkankaalle jossa sitten sekoittivat automaalia paukkupulloon saabin värikartasta. 25e per pullo, mutta onpahan hyvää. Kuvat hieman huonolaatuisia kun oli kameran säädöt hukassa :)
Ovesta ja kaaresta näki että läpi on jo mennyt rankasti. Liekö siinä se syy miksi olikin niin halpa tekniikkaansa nähden.
Kuva
Kuva
tältä näytti paineilmavingulla puhdistettuna. Naminami etten sanoisi. Edellisenkin kerran lyöty vaan kittiä päälle mutta ei ole jaksettu hirveän hyvin tehdä.
Kuva
Kuva
Kaaresta ja ovesta rapeat reunukset pois, ja puhdistin ruosteesta sisäkaaren sisäpuolen joka oli korjattu+ sinkkiä päälle, eipähän siten ruostu ulko ja sisäkaaren välistä(ainakaan niin nopeasti) joka onkin melko hankala suojata. Sen jälkeen ensimmäinen kerros kittiä
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Bensakorkin suojaluukku, ei ruosteessa niinkään mutta huonosti maalattu viimeksi. Sinkittynä ja hiottuna.
Sitten ensimmäinen kittikerros hiottuna.
Kuva
Kuva
Kuva
Alkaa jo muotoutua 8) Uutta kerrosta joka odottelee hiomista kunhan on saanut hyvin kuivaa ja hioja on kerännyt hieman "staminaa".
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Luukku kuivanut yönyli ja laitettuna paikalleen. Todella hyvä ja samansävyinen pinta.

Risut ja ruusut tulemaan vaan. Päivitystä kun työ jatkuu. :saab:
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja dappercom »

On kyllä mukava seurata että näitäkin joku jaksaa pelastaa ja värkätä. Vanhemmilla oli noppa uudesta (1985) johonkin vuoteen 2005 asti. Se oli ehkä varmin auto mitä olen nähnyt. Pelasi kelillä kun kelillä. Mahtoi kyseinen auto olla osasyyllinen krooniseen saabismiini. Voi sitä surun päivää kun se vaihtui puntoon. :saab:
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuppaa muuten noissa erikseensekotettavien maalien paukkupulloissa olemaan suuttimet pikkusen eri tasoa kuin normaaleissa kilikaleissa, joten pelkkä just oikea sävy ei ole ainoa etu niiden käytössä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Joo suuttimen eron huomasin myös, unohtui mainita suihkuttaa tosiaan leveää ja ohutta kaistaa niinkuin ruisku eikä todellakaa räi. :) Nyt on uusikin kerros hiottuna, illemmalla sinkkiä päälle ja huomenissa sitten pintaväriä. Kuvaa tulee myös.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniin tässä tämä pikkupäivitys. Ihan hyvä tuli, täydellistähän kun on turha yrittääkään vieläpä kun ensimmäistä kertaa kunnon ruostekorjauksia tekee. Kaari varsinkin oli varsin haastava. Huomenissa pintamaali. :)
Kuva
Kuva
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Noniin pintamaali on nyt suihkutettu pintaan ja saa kuivaa tallissa. Kuva hieman hienostelee lopputulosta mutta onse silti tyydyttävän hyvä. Nyt on hyvä fiilis kun ei tartte (toivottavasti) ihan heti ruosteen kanssa puljailla. :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Cleanerillä ja vahalla saa sumurajat aika hyvin hukkumaan, kun maali on ensin hyvin kuivunut.
# 419 Vesa Pohjalainen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Niin olis tarkoitus vielä viimeistellä. Huomasinpa tuosta bilteman ilmanjohdinputkesta että kellastuminen johtuu putken päällä olevan ohuen muovikalvon sulamisesta. Ei kyllä huomannut yhtään ennekuin alkoi lämpö tehdä tehtävänsä. 8O No uusiin sen joskus sitten parempaan.
Vastaa Viestiin