-88 900 i räjäytti putkensa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

-88 900 i räjäytti putkensa

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Ihmettelin jo viime viikolla Saabin huonoa käynnistyvyyttä ja röpöttävää käyntiä. Auto ei meinannut pysyä millään käynnissä ja hyytyi usein (varsinkin kylmällä koneella) ikävästi liikennevaloihin. Isäni neuvoi lisäämään tankkiin kaasutinspriitä, oli kuulemma aikoinaan auttanut kyseisen auton huonoon käyntiin talvipakkasilla.

Pääsin monen käynnistysyrityksen jälkeen viimein liikkeelle, ja hurautin huoltsikalle ostamaan kaasutinspriitä. No, ei muuta kuin auto parkkiin huoltsikan pihalle ja sisälle hakemaan kyseistä nektaria. Tarkoitus oli mennä sitten tankkaamaan ja lisätä samalla kertaa tankkiin spriitä.

Autopa ei suostunut millään käynnistymään enää siinä pihalla. Pakarista kuului myös epäilyttäviä pamahduksia. Yht'äkkiä kuului julmetunmoinen kosaus, ihan kuin pieni ydinpommi olisi räjähtänyt selän takana. Samalla paikalle tuli jostain joku "asiantuntija", joka sanoi että nyt on kyllä autosta virranjakajan kansi halki. Oli kuulemma tyypillä ollut joskus samanlaisia pamahduksia omassa autossaan rikkinäisen virranjakajan seurauksena.

Avasin konepellin ja tutkin virranjakajan. Kansi oli ihan kunnossa mutta pyörijä oli ihmeen mustunut. Putsasin kuitenkin virranjakajan kosteudenpoisto-sprayllä, varmuuden vuoksi. Tämän jälkeen startti onnistui heittämällä, mutta pakoputki oli haljennut (takapönttö), ja ääni sen mukainen.

Loppupäätelmä: Auto oli seissyt vilkkaasti liikennöidyn kadun varrella pahimmilla lumisateilla, ja hautautunut lumen ja paskan peittoon useiksi päiviksi. Lisäksi pakoputki sijaitsee "tien puolella", joten on mahdollista että aura on heittänyt jonkun kiven tjsp putkeen, joka sitten on aiheuttanut oireina auton huonon käymisen ja käynnistyvyyden.

Jatkossa lienee viisainta talvisin tulpata pakari pidempien kadun varrella tapahtuvien seisontojen ajaksi, tai sitten säilyttää autoa vähemmän aggressiivisesti auratun kadun varrella. Viimeeksi mainutussa tapauksessa on autolla tietysti suurempi riski joutua rosmojen toimien kohteeksi, mutta se on toinen tarina.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Luulisin että bensa syttyi putkessa.Varmaan on sahattaessa päässyt ainetta putkeen.Onhan noita äänenvaimentimia tullu itsekkin nuorempana jopa tahalleen rikottua.Eli ajaessa virrat pois ja kaasupoljinta pumppaamalla kaasarikone antaa kiihdytyspumpun kautta ainetta putkeen.Sitten vaan virrat takaisin kaasupohjassa ja pönttö on entinen.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: -88 900 i räjäytti putkensa

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Karjay kirjoitti: Autopa ei suostunut millään käynnistymään enää siinä pihalla. Pakarista kuului myös epäilyttäviä pamahduksia. Yht'äkkiä kuului julmetunmoinen kosaus, ihan kuin pieni ydinpommi olisi räjähtänyt selän takana.
Miltäs huoltsikalta kävit hakemassa?

Nimittäin toissapäivänä Tapiolan Essolla pamahti punainen pystykeula aika komeasti :!:
Hullu räjähdys putkesta...
Olin nurkan takana seuraamassa tapahtumaa, pikkasen pelästyi kun pamahti 8O
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Ronska kirjoitti:Miltäs huoltsikalta kävit hakemassa?
Käpylän Essolta. Kyllä siinä sai hävetä kun se niin töräytti. No, vahingosta ehkä viisastuu. Onneksi ei ollut liiemmin "vanhaa kalustoa" ympärillä, olisi varmaan tullut siinä monelle äkkilähtö slaagin muodossa :!:
GM 900 se 2.0t -97 RE85
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Karjay kirjoitti:
Käpylän Essolta. Kyllä siinä sai hävetä kun se niin töräytti. No, vahingosta ehkä viisastuu. Onneksi ei ollut liiemmin "vanhaa kalustoa" ympärillä, olisi varmaan tullut siinä monelle äkkilähtö slaagin muodossa :!:
Heh, tuleepa mieleen tapaus kun olin yksi kesä entisellä i8:lla käymässä kaupassa. Ostokset ostettuani kävelin parkkipaikalle ja aloin starttailemaan saabia, ei millään suostunut käynnistymään. Jonkin ajan siinä sahattuani saab jysäytti heti kunnolla pakoputkesta. Juuri taakse parkkeerannut mies säikähti aikamoisesti.
Täytyy sanoa että siinä tilanteessa hieman nolostutti :(
Vieläkun siihen joku se*at kuski tuli ilkkumaan :evil:
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

tomaatti kirjoitti:Luulisin että bensa syttyi putkessa.Varmaan on sahattaessa päässyt ainetta putkeen.Onhan noita äänenvaimentimia tullu itsekkin nuorempana jopa tahalleen rikottua.Eli ajaessa virrat pois ja kaasupoljinta pumppaamalla kaasarikone antaa kiihdytyspumpun kautta ainetta putkeen.Sitten vaan virrat takaisin kaasupohjassa ja pönttö on entinen.
Siis kakkonen pykälään,kytkin alas, virrat pois, kaasu poljin pohjaan, kytkin poljin ylös, moottori jarrutus ( ilman virtaa ) jonkin ajan kuluttua
virta avaimesta virrat päälle...ja pam...( kokeilu sitten omalla vastuulla )
Niin ruisku autoissa tämä ei sitten toimi, ja jos autossa on KATTI ( en tarkoita kissaa ) parasta jättää kokeilematta.. 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Hmm, jos autossa on katti niin aika hyvällä todennäköisyydellä sieltä löytyy myös ruisku...

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Sain muuten vielä samana päivänä tuon auton korjaamolle, ja takaisin ajoon seuraavana päivänä. Herttoniemestä löytyi oivallinen pakoputkikorjaamo, joka veloitti putken takaosan vaihdosta ja työstä yhteensä 70 €.

Harmillinen juttu sinänsä, sillä auton leima menee umpeen tammikuun lopussa, jonka jälkeen se siirtynee tuon t8:n varaosa-autoksi. Mitään kovin suuria investointeja ei näin ollen oikein enää tuohon viitsisi tehdä.
Molemmissa takalokareissa olevat mehevät reiät ja mukavasti ajossa koliseva irtiruostunut takaoikea reaktiotanko eivät oikein innosta edes kokeilemaan kepillä jäätä.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

hene- kirjoitti:

Vieläkun siihen joku se*at kuski tuli ilkkumaan :evil:
oliko kenties uudehko tummansininen farmari?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin