Osaisisko fiksummat kertoa, mistä johtuu varsinkin tyhjäkäynnillä selvästi kuuluva naputus saabbini konetilasta. Äänen olen paikallistanut jonnekkin DI-kasetin taakse (vasen kulma) hihnankiristimen paikkeille. Otin naputuksesta useita eri videopätkiä, joista sen kuulee selvästi:
(2. ja 4. videon alussa naputus ei vielä kuulu vaan alkaa vähän myöhemmin)
Auton käynnistäessä naputus ei kuulu heti, vaan alkaa vasta noin puolen minuutin jälkeen. Sitten se saattaa kuulua muutamankin minuutin ja lakkaa taas n. 15 sek ajaksi ja alkaa taas uudelleen. Auto on siis allekirjoituksen mukainen turbosaappi ja moottorilla ajettu tällä hetkellä n. 90 tkm, johon on vaihdettu öljyt (Dexos 2 5W/30) ja suodatin tasan 4kk:ta sitten.
Muuten auto toimii ihan normaalisti ja moottori kehrää hyvin. Haluaisinkin tietää, onko kyseessä akuuttia hoitoa tarvitseva asia? Viikon loppupuolella ja ensi viikolla olisi tiedossa pitempää reissua saabbille.
ilikka kirjoitti:Osaisisko fiksummat kertoa, mistä johtuu varsinkin tyhjäkäynnillä selvästi kuuluva naputus saabbini konetilasta. Äänen olen paikallistanut jonnekkin DI-kasetin taakse (vasen kulma) hihnankiristimen paikkeille. Otin naputuksesta useita eri videopätkiä, joista sen kuulee selvästi:
(2. ja 4. videon alussa naputus ei vielä kuulu vaan alkaa vähän myöhemmin)
Auton käynnistäessä naputus ei kuulu heti, vaan alkaa vasta noin puolen minuutin jälkeen. Sitten se saattaa kuulua muutamankin minuutin ja lakkaa taas n. 15 sek ajaksi ja alkaa taas uudelleen. Auto on siis allekirjoituksen mukainen turbosaappi ja moottorilla ajettu tällä hetkellä n. 90 tkm, johon on vaihdettu öljyt (Dexos 2 5W/30) ja suodatin tasan 4kk:ta sitten.
Muuten auto toimii ihan normaalisti ja moottori kehrää hyvin. Haluaisinkin tietää, onko kyseessä akuuttia hoitoa tarvitseva asia? Viikon loppupuolella ja ensi viikolla olisi tiedossa pitempää reissua saabbille.
Mielestäni tuo ei moottorista ainakaan kuulu, koska ääni on niin pehmeää papatusta ja on sen verran tiheä syke. Tuntuis vaan, että liittyy jotenkin tuohon hihnahässäkkään. Tiedä häntä...
EVAP venttiilin tahdissa tuo tuntuu tulevan, onkohan sulla siinä letku poikki mahdollisesti. Eli seuraa pikkusormenvahvuista letkua joka lähtee läppäkotelon takaa apukuskin suuntaan ja kiemurtelee aikansa ennenkuin päätyy etutolpan vieressä olevaan magneettiventtiiliin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Katsastin kyseisen letkun ja vika löytyikin siitä. Letku lähtee tosiaan apukuskin suuntaan ja muutaman kymmenen sentin jälkeen tulee semmoinen "möhkäle", josta letku jatkaa taas matkaansa kiemuran kautta alaspäin. Tästä möhkäleen toiselta puolelta letku oli murtunut aivan poikki eli vähän haurastunutta osaa letkusta poikki, takaisin kiinni ja papatus loppui siihen paikkaan.
Siinä linjassa "möhkäleitä" ovat aktiivihiilisäiliö ja sen solenoidiventtiili. Järjestelmä kierrättää polttoainehöyryjä tankista poltettavaksi sen sijaan että niitä kamalia hiilivetyjä pääsisi raakana ilmakehään ja maapallo tuhoutuisi oitis.
Normaalisti solenoidiventtiili tikittää silloin kun ECU päättää sopivan ajankohdan höyryjen polttamiseksi, ja videolla kuultu, pikemminkin lotkotus kuuluu kun letku/putkilinja on poikki.
Minuteman kirjoitti:Siinä linjassa "möhkäleitä" ovat aktiivihiilisäiliö ja sen solenoidiventtiili. Järjestelmä kierrättää polttoainehöyryjä tankista poltettavaksi sen sijaan että niitä kamalia hiilivetyjä pääsisi raakana ilmakehään ja maapallo tuhoutuisi oitis.
Normaalisti solenoidiventtiili tikittää silloin kun ECU päättää sopivan ajankohdan höyryjen polttamiseksi, ja videolla kuultu, pikemminkin lotkotus kuuluu kun letku/putkilinja on poikki.
Ok! Ilmeisesti yhdestä tommoisen venttiilin tyvestä oli letku poikki. Ainakin omassa saabissani tuo venttiili vaikuttaa tosiaan tikittävän lähes kokoajan. Letkun kiinnittämisen jälkeen sen enää kuulee vaimeana auton sisälle tyhjäkäynnillä ja tuuletin pienellä/pois päältä.