Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lepsu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 15:19

Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja lepsu »

Terve,

Ekaks sorry...tiedän että näitä akkukeskusteluita on käyty täällä foorumilla aiemminkin, mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa omasta ongelmastani.
Saappi haluaisi olla tuolla tien päällä, eikä haukottelemassa työpaikan pihassa. :(

SS MY 03 2,2TiD kyseessä siis.
Probleemat alkoivat n. 1kk sitten kun aamulla töihin lähtiessä akku ihan mykkä.
Noh..aattelin jotta ostetaan uusi, sillä siitä selviää, vaan ei selvinnytkään. Aattelin kun sellasen halvan ostin, että se oli maanantaikappale, no ostin toisenkin, hyvän sellaisen, sama rutina.. :(

Oireet:
Akku tyhjenee omia aikojaan. Vuotovirta mitattu siitä + -kaapelista, mikä menee moottoritilan sulake/releboxille ja se on 1.5 - 2.2A, eikös se ole aika paljon?
Kahdesta muusta + -kaapelista vuotovirta n. 0.2-0.5A, lienee ihan normaalia?
Mitattu Fluken pihtiyleismittarilla, joten tulos on varmastikkin luotettava.
Kun sulakeboxista irroittaa maksisulakkeen F30, niin vuoto pienenee merkittävästi, tuonne 0.5A:n paikkeille, näin ainakin itse tulkitsin asian. Manuaalissa ei ollut selitteitä noille maksisulakkeille ja kun ei WISsiä ollut käytössä, niin empäs nyt tiedä mitä kaikkea tuon nallin takana on.
Oliskos teillä tietoa (ja jos sen tiedon jaatte minun kanssa :))?
Aluksi epäiltiin paikallisen autosähkökorjaajan kanssa viallista laturia, mutta se on penkitetty ja todettu toimivaksi.
Täällä on ollut keskusteluita rattilukon ja siihen liittyvän moduulin (olikos se se CIM) vikaantumisista. Kun akun lataa täyteen, avain/lukko naksahtaa molemmilla kerroilla. Saakos sillä TECH2:lla jotain selvää asiasta ja jos saa, niin näithän taitaa olla foorumilaisillakin, eikä pelkästään autohuolloissa?
Tästä aasinsiltana...jos sellainen joltain löytyy Pääkaupunkiseudulla...niin voisinko käydä korvausta vastaan näyttämässä kiesiäni sille?

thx in advance
Mika
Emmaljunga-Plasto-Nopsa-Tunturi-Jupiter-Fantic Motor-Raisu-Yamaha RD125-Yamaha DT125-Mitsu Lancer-BMW 316/Yamaha TZR250/Yamaha YZF600R-Audi 80-Opel Astra-Mazda 626-VW Golf-Ford Transit-Toyota Hiace-Saab 9-3 SS 2.2TiD linear
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näyttäisi wissin mukaan olevan tuo F30 kojelaudan sähkökeskuksen pääsulake.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Olikos virtalukko mahdollinen virranvuotaja? Joku harmaa muistikuva..
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Eikö se niin mennyt että jos rattilukko ei napsahda päälle niin akku tyhjenee vuorokaudessa?
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei. Oli esimerkiksi itsellä ABS/TCS vika päällä reilusti kolmatta viikkoa ja tällöin rattilukko ei napsahda kiinni, eikä ollut ongelmia vaikka seisoi muutamia päiviä putkeen. Akku ei tyhjene jos rattilukko ei napsahda päälle, sen sijaan jos avaimet jäävät lukkoon, tällöin akku tyhjenee.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Noinhan sen pitäisi olla kuten Pakari kertoi.

Rattilukko on sähkömoottorikäyttöinen (ei solenoidi).
Moottorilla lukitaan tai avataan rattilukko. Toisin sanoen moottori on toiminnassa vain tehtäessä liikettä jompaan kumpaan suuntaan.

Sekään ei tietenkään ole mahdotonta, että rattilukko voisi vioittuessaan jäädä pitämään moottoriin virtaa päällä jatkuvasti. Tämän seurauksena akku tyhjenee varmasti ja nopeasti.

Nyt kannattaisi alkaa tutkimaan kojelaudan sähkökeskuksesta, että mikä laite (sulake) jää kuormittamaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lepsu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 15:19

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja lepsu »

Juu...kiitosta vaan kommenteista.
Pirssi lähtee keskiviikkona erään foorumilaisen tutkittavaksi. Luulen että sen reissun jälkeen olen paljon viisaampi. Laitan sitten päivitystä, koska kun siitä voipi olla jollekkin muulle ongelman kanssa painiskelevalle hyötyä.
Emmaljunga-Plasto-Nopsa-Tunturi-Jupiter-Fantic Motor-Raisu-Yamaha RD125-Yamaha DT125-Mitsu Lancer-BMW 316/Yamaha TZR250/Yamaha YZF600R-Audi 80-Opel Astra-Mazda 626-VW Golf-Ford Transit-Toyota Hiace-Saab 9-3 SS 2.2TiD linear
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja vili1 »

petrisa kirjoitti:Noinhan sen pitäisi olla kuten Pakari kertoi.

Rattilukko on sähkömoottorikäyttöinen (ei solenoidi).
Moottorilla lukitaan tai avataan rattilukko. Toisin sanoen moottori on toiminnassa vain tehtäessä liikettä jompaan kumpaan suuntaan.

Sekään ei tietenkään ole mahdotonta, että rattilukko voisi vioittuessaan jäädä pitämään moottoriin virtaa päällä jatkuvasti. Tämän seurauksena akku tyhjenee varmasti ja nopeasti.

Nyt kannattaisi alkaa tutkimaan kojelaudan sähkökeskuksesta, että mikä laite (sulake) jää kuormittamaan.
Me käytiin yksi kerta viikon 4 päivän reissussa. Oli kiire koneeseen, joten ajoin auton parkkiin riuhtaisin nopeasti avaimet pois. Ei vissiin kuulunut sitä naksahdusta ja tullessa akku oli tyhjä. Vikakoodina oli muistaakseni CIM:iin liittyvä. Käsittääkseni siis jos se solenoidin ei napsahda, auto luulee olevansa valmis käynnistykseen tai päällä oloon, eikä ala ajaa järjestelmiä alas. Nämä syö akun, ei se solenoidi. Jostain olen kuullut, että auto ajaa järjestelmiä alas n. 30 min sen jälkeen kun auto on sammutettu.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juurihan yllä kerroin, että rattilukossa ei ole solenoidia vaan moottori.
Solenoidi ja sähkömoottori eivät ole sama asia.

Rattilukon moottorin avulla (pyörimisssuuntaa vaihtamalla) saadaan aikaan mekaaninen liike, jossa tappi lukitsee tai vapauttaa rattiakselin.

Tämän lisäksi mekaniikassa on asentoanturit joilla varmistetaan mekaanisen lukitustapin liike ja saadaan siten tieto toiminnasta. Rattilukko sisältää tietenkin myös "äly-yksikön", joka ohjaa ja kontrolloi tätä kaikkea sekä kommunikoi mm. rattiakselin kannatin yksikkön (CIM) kanssa.

No, joka tapauksessa, oli vika sitten rattilukossa, virtalukossa tai CIM:ssä niin mikäli ikäänkuin jää virta päälle, niin silloin joitain sähkökuluttajia on päällä. Sama siis kuin olisi avaimet virtalukossa. Siinä tilanteessahan rattilukkokaan ei ole päällä, kuten tuossa jo edellä kerrottiin. Syyhän ei akun tyhjenemiseen periaatteessa ole rattilukon vaan ongelma on kuten edellä on todettu virtojen jääminen päälle. Virtalukon ja rattilukon toiminnallisena pääohjausyksikkönä toimii CIM. CIM-yksikkö on auton väylässä, sensijaan CIM, ratti- ja virtalukko keskustelevat toistensa kanssa suorajohtimilla. CIM-yksikkö sitten edelleen ohjaa väylässä olevia laiteita mm. sähkökeskuksia.

Näistä virta-avaimen liian nopeista liikkeistä käynnissä asennosta virta pois ja edelleen avaimet pois ja niistä johtuviin ongelmiin on muistaakseni ollut juttua aiemminkin. Virtalukko on "sähköinen", ei siis perinteinen mekaaninen, joten ko. järjestelmään voi tulla vika tietyissä tilanteissa (nopeat liikkeet).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla ainakin jotain aiempaa juttua liian aikaisen sammuttamisen tiimoilta, enimmäkseen tosin avaimen jumitusta lukkoon, ei virtojen päälle jäämistä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=71539

Taitaa olla vain manuaalivaihteisen piirteitä tuollainen ongelmointi, automaatilla ajellessa pitää olla vaihdevalitsin P:llä jotta saa avaimen pois ja silloin ollaan jo pysähdyksissä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Milloinkas kolkkeihin on rattilukot tullu?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

^Sillon kun SS tuli markkinoille.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja baasenar »

t.t.j kirjoitti:^Sillon kun SS tuli markkinoille.
Aijaa, en oo tiennykkää. Kun yleensä lukko on ollu siellä missä avainkin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun tyhjeneminen/laturi/vuotovirta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Uudessa mallissa ng9-3 tuli ns. sähköinen rattilukko.

Virtalukossakin on avaimelle (mokkula) lukitus, jotta sitä ei saa pois kuin yhdessä asennossa. Sitten onkin ikävämpi juttu, jos tuo virtalukon avaimen lukitus temppuilee.
Avainhan jää sitten paikoilleen ja .....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin