Saabin tekniikkaa olen ihaillut jo jonkun aikaa..
Sitten asiaan! Irroitin tuossa vakionopeudensäätimen "servoboksin" 94 uudemmasta ysisatkusta. Tarkoitus on käyttää boksia aivan eri autossa.
Tähän väliin mainittakoon, että olen elektroniikka-alan insinööri. Projekti ei toistaiseksi vaikuta järin vaikealta teknisesti, mutta en ole vielä perehtynyt boksin toimintaan 100 prosenttisesti. Ehdin kuitenkin korkata boksin. Boksin elektroniikkaan en kovin tarkasti tutustunut, mutta sieltä löytyi ainakin magneettikytkin (kytkee moottorin akselin kaasuläppää vetävään akseliin), mikrokontrolleri (boksin äly) ja kolme fettiä (ohjaavat moottoria). Ensisilmäyksen perusteella väittäisin sähkömoottorin olevan 3 vaiheinen askelmoottori, eli ei servomoottori. Edellä mainitut kolme fettiä myös viittaavat askelmoottoriin.. Linkistä tietoa askelmoottoreista, tämä on mielestäni ensimmäistä sivulla mainittua tyyppiä: http://www.divms.uiowa.edu/~jones/step/types.html
Tämä on oleellinen tieto, koska askelmoottorin ohjaus on kohtuullisen helppoa. Askelmoottori on helpotus, jos joudun tekemään oman ohjauslogiikan..Mielummin kuitenkin käyttäisin valmista ohjauselektroniikkaa. Siihen liittyen pari asiaa mietityttää.
Ensinnäkin onko kenelläkään tallessa kytkentäkaaviota boksin liittimelle? Helpottaisi työtä kummasti, jos tietäisin mikä oheislaite on kytketty mihinkin pinniin.
Toinen juttu liittyy tuohon nopeustietoon. Luin, että saab ottaa nopeustiedon ABS anturilta, joka on luonnollisesti kytketty ABS-boksiin. ABS boksi puolestaan lähettää nopeustietoa tälle vakionopeusboksille. Osaako kukaan kertoa minkälainen signaali on kyseessä? 0-5V kanttiaaltoa? 0-10V kanttiaaltoa? Entä kuinka suuri taajuus tietyllä nopeudella? Signaalimuoto olisi mitattavissa oskilloskoopilla, mutta kun ei ole ehjää koeautoa. Enkä tosiaan tiedä vielä mistä pinnistä nopeustieto tulee sisään

Boksin tyyppi on tämä: