Vanhan rantasaunan lattian remppa

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"

Vanhan rantasaunan lattian remppa

Viesti Kirjoittaja VKe »

Nyt kaivataan konsultaatiota.

Maaseudulla on ~15 vuotta vanha kesäkäytössä ollu rantasauna, jossa on lattiana betonivalulaatta. Ei siis mitään muuta kun valettu laatta ja jätetty karkeaksi, ei siis "liipattu/hierretty".

No sehän nyt ei ole mikään paras mahdollinen vaihtoehto ja nyt sille pitäisi tehrä jotain... Mitenköhän tohon päälle onnistuisi levittää semmoinen itsetasottuva epoksimassa? Ajattelin semmoista lattiaa kun esmes (http://www.epoksilattiat.fi/epoksivarih ... nnoite.htm ) se ei olis liukas ja jos semmoista massaa olisi saatavilla purkkikamana jota itsekin voisi levittää.
ippe
"Hölösuu"

Re: Vanhan rantasaunan lattian remppa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Epoksipinnoitteita kannattaa kysellä useammasta paikasta, hintaerot ovat ainakin ihan perushartsin kanssa suuria.

http://www.arsalin.fi tekee ja myy epoksipinnoitteita.

Melko viileässä kun askartelee, niin on enemmän aikaa ennen kuin epoksi jämähtää, sitten kun on pinta ok. niin lisää lämpöä.

Tuollaisen pinnoitteen voi sotkea itse hartsista ja sopivasta täyteaineesta jos se tulee halvemmaksi, kannattaa laskea kulut ja miettiä paljonko haluaa rehkiä itse.
Mä en ole lattioita pinnoittanut, mutta epoksia ja lasikuitua olen vähän yhdistellyt...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
G-mies
"Ukkomies"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pistä epoksin sekaan hiekkaa sopivassa määrin, tulee aika passeli lähes hiekkapaperimainen pinta. Ei luista jalat märälläkään lattialla. Täällä on hiekkana käytetty puhallushiekkaa, tosin pinnoituspaksuus on ollut luokkaa "tasaiselle lattialle viimeinen kerros".

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
VKe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitos hiekkavinkistä, tuo onkin ehdottomasti huomioitava.

Pitää vaan koittaa arpoa oikea seossuhde että ei tule tunne että saunaan on laitettu hiekkalattia :?
G-mies
"Ukkomies"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos ei ole aikaisempaa kokemusta, niin tee pari pientä koe-erää jos mahdollista. Kyllä se sai melko paksua olla, jotta hiekka ei jäänyt liikaa sinne epoksin sisään ja pinnasta tuli taas kiiltävän liukas.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JaHu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Itse samanlaisen saunanlattian omaavana, olen ratkaissut asian puuritilöillä. Ritilät nostetaan määräajoin puhdistusta varten ylös ja huuhdellaan mahdolliset roskat pois.
Jos kysyjä oli vailla "sileää lattiaa" niin tässä kenties yksi vaihtoehto.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Tobbana
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kaverin autotalliin tehtiin tuollainen "hiekkalattia" levittelemällä ensin epoksia sopivalle alalle ja sitten hiekka viskeltiin/siroteltiin pintaan kuin siemenet pellolle. Ei tunnu edes paljaan jalan alla pahalle, mutta on pitoja.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
VKe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja VKe »

Laitetaas tännekin tietoa, että ollaan sitä jotain aikaiseksikin saatu...

Päädyimme sittenkin perinteiseen mutta traditionaaliseen laatoitukseen. Lattia laatoitettu, väri tumman harmaa ja hyvä tuli.

Syy laatoitukseen oli että sen osasin tehdä omin kätösin, tuo epoksipinnoitus olis ollu ekakerta. Ei uskaltanu kun "pahaa sutta pelkäsin"...
Vastaa Viestiin