tyhjä käynti ongelmia
tyhjä käynti ongelmia
kylmänä käynnistyy hyvin. muutama minuutti kun on menny kierrokset tippuu viiteen ja puoleen sataan ja sit sammuu ja tosi huonosti lähtee käyntiin. auto on automatti pystyy normalisti ajamaan mut p:lle laittaa niin sit sammuu. puhistin tossa kaasuläppä kotelon siellä oli jonkun verran pask... ja kampiakselin asento tunnistimen vaihdoin. oisko mitään vinkkejä mitä tekis seuraavana? vai onko se kaasuläppä pask..na.
auto on -98 2.3T 9-5
auto on -98 2.3T 9-5
9-5 Griffin
9-3 Turbo x
9-3 Turbo x
Re: tyhjä käynti ongelmia
Moro!
Täällä 2.0t automaatti biosoftalla jossa just sama ongelma.
Auto softattu jo aiemmin, mutta nyt vaivannut viikon verran tuo sammuminen.
Ei vielä hajuakaan mistä johtuu.
Eli kylmänä aamulla käynnistyy normaalisti, toimii normaalisti joka vaihteella.
Korotettu tyhjäkäynti toimii vaihde päällä ja siinä 800-900 rpm on tyhjäkäynti vapaalla. Työpaikan pihaan päästessä kaikilla muilla vaihteilla toimii tyhjäkäynti ihan ok, mutta N ja P tappaa koneen samantien. Moottori vain yksin kertaisesti sammuu.
Eikä lähde kuumana käyntiin ilman kaasupolkimella avustamista, eikä pysy käynnissä jos ei jalalla avita kokoajan. Ehkä noin 1 kerralla 10:stä saattaa jäädä käymään tyhjää ominavuin jotain 600-700rpm vaivalloista tahtia. Kun laittaa (minkätahansa)vaihteen päälle niin moottorin ääni muuttuu jotenkin(epäilen aikaistuvaa sytytystä), ja pysyy taas tyhjäkäynnillä itsekseen. Asentoanturi on vaihdettu aika hiljattain, kokeiltu jo kahdella eri syttykasetilla.
Softaaja onneksi oli niin fiksu, että ajonestokoodit pitäisi olla vanhassa toimivassa tehtaan viriboksissa kohdillaan joten vaihdon pitäis onnistu ilman Techiä. Kokeilen vielä sillä ja raportoin miten kävi. Jos vika katosi niin noissa softissa saattaa olla jotain mörköä...
Täällä 2.0t automaatti biosoftalla jossa just sama ongelma.
Auto softattu jo aiemmin, mutta nyt vaivannut viikon verran tuo sammuminen.
Ei vielä hajuakaan mistä johtuu.
Eli kylmänä aamulla käynnistyy normaalisti, toimii normaalisti joka vaihteella.
Korotettu tyhjäkäynti toimii vaihde päällä ja siinä 800-900 rpm on tyhjäkäynti vapaalla. Työpaikan pihaan päästessä kaikilla muilla vaihteilla toimii tyhjäkäynti ihan ok, mutta N ja P tappaa koneen samantien. Moottori vain yksin kertaisesti sammuu.
Eikä lähde kuumana käyntiin ilman kaasupolkimella avustamista, eikä pysy käynnissä jos ei jalalla avita kokoajan. Ehkä noin 1 kerralla 10:stä saattaa jäädä käymään tyhjää ominavuin jotain 600-700rpm vaivalloista tahtia. Kun laittaa (minkätahansa)vaihteen päälle niin moottorin ääni muuttuu jotenkin(epäilen aikaistuvaa sytytystä), ja pysyy taas tyhjäkäynnillä itsekseen. Asentoanturi on vaihdettu aika hiljattain, kokeiltu jo kahdella eri syttykasetilla.
Softaaja onneksi oli niin fiksu, että ajonestokoodit pitäisi olla vanhassa toimivassa tehtaan viriboksissa kohdillaan joten vaihdon pitäis onnistu ilman Techiä. Kokeilen vielä sillä ja raportoin miten kävi. Jos vika katosi niin noissa softissa saattaa olla jotain mörköä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: tyhjä käynti ongelmia
Onko lambdaa vaihdetu ? Miten lambda-arvo käyttäytyy startin jälkeen kun anturi on lämmennyt ja arvo alkaa vaihdella
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: tyhjä käynti ongelmia
Moi. Käytin tietokoneen kiinni autossa, löyty vika koodeja. Yks oli 4 vaihteeseen viittaava koodi en muista tarkkaan mikä. Mut sen jälkeen käynti on ollu normaali.
Vieläkin välillä sytyttää ce valoa mut muutaman starttauksen jälkeen sammuu.
Oisko sytytyskassu menossa ku näytti toinen koodi 1&2 jatoinen koodi 3&4 pytylle.
Vieläkin välillä sytyttää ce valoa mut muutaman starttauksen jälkeen sammuu.
Oisko sytytyskassu menossa ku näytti toinen koodi 1&2 jatoinen koodi 3&4 pytylle.
9-5 Griffin
9-3 Turbo x
9-3 Turbo x
Re: tyhjä käynti ongelmia
Mä vaihdoin silloin lambdan ei merkitystä. Ihan hyviä arvoja mulla näytti.
9-5 Griffin
9-3 Turbo x
9-3 Turbo x
Re: tyhjä käynti ongelmia
Tuota lambda arvoa itse seurasin kyllä kun tuntuu seilaavan aika tavalla.
Anturi on varmastyi alkuperäinen, kun auto ollut minulla melko tuoreesta asti.
Mutta vaihdepäällä toimii kone loistavasti vaikka lambda heiluukin.
Myös pienellä kuormalla lambdasäätöalueella huojuntaa on, mutta ei vaikuta kulkuun mitenkään. Nätisti ja johdonmukaisetsi seuraa moottori polkimen asentoa.
Täyskaasulla menee ihan toiseen tyyliin kuin tehtaan virillä, sutii kaasusta 1-2 vaihteilla mitä ei ole ennemmin tehnyt. Mitään isoja vikoja Drive asenossa ei siis voi olla, jotenkin trionic ymmärtää nyt nuo N ja P asennot väärin ja antaa väärää kaasua/syttyä tms. jostain syystä.
Onko sid infosta jotain muita arvoja mikä voisi juoruta jostain virhearviosta. Amul liikkuu E10 löpöllä siinä 250-400 lukemissa. Nakuja kertynyt 100-200 joka kuppiin.
Massa pyynnit ja saannit eroaa maksimissaan luokkaa 100 toisistaan. Pikkukuormalla menee aikalailla nappiin, WOTilla jää sen n. satkun jälkeen.
Laatikon vaihdeasennonkin pitäisi vissiin nähdä infosta. Sen voisin vielä katsoa että trionic ymmärtää vaihteenkin oikein. CE valo ei ole minulla syttynyt kertaakaan, ja infosta ei erroreita löydy.
Mutta tuolla vanhalla boksilla boksilla on tosiaan helppo kokeilla ettei rautatasolla ole mitään vikaa.
Anturi on varmastyi alkuperäinen, kun auto ollut minulla melko tuoreesta asti.
Mutta vaihdepäällä toimii kone loistavasti vaikka lambda heiluukin.
Myös pienellä kuormalla lambdasäätöalueella huojuntaa on, mutta ei vaikuta kulkuun mitenkään. Nätisti ja johdonmukaisetsi seuraa moottori polkimen asentoa.
Täyskaasulla menee ihan toiseen tyyliin kuin tehtaan virillä, sutii kaasusta 1-2 vaihteilla mitä ei ole ennemmin tehnyt. Mitään isoja vikoja Drive asenossa ei siis voi olla, jotenkin trionic ymmärtää nyt nuo N ja P asennot väärin ja antaa väärää kaasua/syttyä tms. jostain syystä.
Onko sid infosta jotain muita arvoja mikä voisi juoruta jostain virhearviosta. Amul liikkuu E10 löpöllä siinä 250-400 lukemissa. Nakuja kertynyt 100-200 joka kuppiin.
Massa pyynnit ja saannit eroaa maksimissaan luokkaa 100 toisistaan. Pikkukuormalla menee aikalailla nappiin, WOTilla jää sen n. satkun jälkeen.
Laatikon vaihdeasennonkin pitäisi vissiin nähdä infosta. Sen voisin vielä katsoa että trionic ymmärtää vaihteenkin oikein. CE valo ei ole minulla syttynyt kertaakaan, ja infosta ei erroreita löydy.
Mutta tuolla vanhalla boksilla boksilla on tosiaan helppo kokeilla ettei rautatasolla ole mitään vikaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: tyhjä käynti ongelmia
Noniin, nyt on vaihdettu tehtaan 190hp virisoftalla oleva boksi takaisin.
Auto toimii taas kuin kello ilman mitään tyhjäkäyntimurheita.
Jotain kummallista on tuossa softan vm2001 versus auton vm1998 yhdistämisessä.
Koskas muuten automaattiin vaihtui se paremmalla älyllä oleva ohjausboksi, johon voi ohjelmiakin vaihtaa. Mullahan on vielä tuo transistoriversion Aisin...
Mutta täytyy kylä boksi saada takas. Meno muuttui liian paljon mopommaksi....
Auto toimii taas kuin kello ilman mitään tyhjäkäyntimurheita.
Jotain kummallista on tuossa softan vm2001 versus auton vm1998 yhdistämisessä.
Koskas muuten automaattiin vaihtui se paremmalla älyllä oleva ohjausboksi, johon voi ohjelmiakin vaihtaa. Mullahan on vielä tuo transistoriversion Aisin...
Mutta täytyy kylä boksi saada takas. Meno muuttui liian paljon mopommaksi....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: tyhjä käynti ongelmia
Jees tähän jatkan elikkä tuo -98 2.3t biopower ohjelmalla ollu jo kesästä mut tänään tuli tämä ongelma. Auto käyntiin ilman lämmitystä ja motaria n.10km ja seuraavissa liikennevaloissa sammu. Ihmettelin että mitä kävi lähti kumminkin normaalisti käyntiin. Seuraavissa valoissa sama toistui ja kolmansissa sain pysymään käynnissä kaasulla. Ihmettelemään parkkipaikalle jolloin pysyi taas käynnissä. Tämän jälkeen ei sammuillut enää ja vikakoodia ei ollut. Ihmettelin tosin lambdan arvoa joka kipusi tyhjäkäynnillä 2500. Muuten toimi kokoajan normaalisti tai en ainakaan huomannut mitään erikoista. Niin ja siis manuaalilootalla oleva auto
Viimeksi muokannut riTas, Ma Maalis 11, 2013 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
#4744
Re: tyhjä käynti ongelmia
Se on kaikissa 4-vaihteisissa (ainakin 9-5) automaateissa biopower-softilla tuo ongelma, pitää siirtää tyhjäkäyntisäätimen parametrit alkuperäisestä. Softan tekijään yhteyttä päivitystä varten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: tyhjä käynti ongelmia
Joo oli niin nopea vastaus että vastaus tuli sillävälin kun muokkasin alkuperäsitä viestiä. Mutta siis muista poiketen on käsivaihteinen.
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
#4744
Re: tyhjä käynti ongelmia
Eiköhän tuolla ole reipas imuvuoto kun lambda korjaa noin paljon plussalle ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: tyhjä käynti ongelmia
Joo, editin jälkeen josta kävi ilmi lambdan toiminta ja manuaalivaihteisuus niin sama diagnoosi. Todennäköisesti iso imuvuoto jossain.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: tyhjä käynti ongelmia
Kävin tuossa tutkimassa ettei mitään ilmiselvää imuvuotoa löytynyt ja käy nyt aivan normaalisti ja jopa lambda on palannut normaaleihin arvoihin. Täytyy katsella jos tuo tulee tavaksi tuolla.
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
#4744
Re: tyhjä käynti ongelmia
tee ihmeessä vuototesti,sillä löytyy jos vähänkään isompi vuoto
etsillä löytyy,vesa67 ohjeilla...
etsillä löytyy,vesa67 ohjeilla...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: tyhjä käynti ongelmia
Tuossa potkuista lähtiessä huomasin lambdan "karanneen" taas tuonne 2500. Konehuoneessa kuului tällä kertaa selvää suhinaa jonka seurasin bypassiin tulevaan letkuun. Oli hieman nafti mitoitus tuossa joten oli taittunut nipassa ajanmyötä osittain poikki. Kävin tuon uusimassa ja ei enää lambda mene ääriarvoon mutta hieman suurissa liikkkui n.1700. Koneen lämmettyä laski n. 800-1200 arvoihin. Onko sit normaali vai mikä. Toimii kumminkin niin varmaan lopetan suosiolla arvojen kyttäämisen.
Ex: 9-3ss 2.0t -03, 9-5 2.3t -98
#4744
#4744