Moikka
Minulla on -02 mallin 9-3, jossa laatikko mallia FM 57503, i=3.82. Siinä jäi ykkönen silmään ja vaihtaminen ei enää onnistu, joten se on nyt otettu irti. Jotain sisällä on rikki, kun ulkoinen vaihteensiirtäjä on ehjä.
Olen ottanut jo kaikki ulkoiset pultit irti ja pari holkkiakin sekä perävalon liityimenkin eli mielestäni kaiken tarpeelisen. Miten purkamisessa pitäisi edetä vian selvittämiseksi ja korjaamiseksi? Tarkoitus olisi kait myös samalla vaihtaa laakerit. Pitäisikö tuo laatikko olla enää tiivisteliimalla kiinni tuosta vauhtipyörän puoleisesta päästä vai pitääkö purkaminen aloittaa toisesta päästä? En tahdo hajottaa jotain peruuttamattomasti heti aluksi. Onko kukaan tehnyt tuota sisäistä remonttia tuon mallin laatikolle? Apuva!
Minulla ei ole tällä hetkellä toimivaa EPC:tä koneella(win7 32bit), josta ehkä jotain apua olisi, mutta siinäkään ei ole asennusohjeita, vain räjäytyskuvat...
Jorge
9-3 -02 vaihdelaatikon avaaminen ja korjaus
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 09:33
Re: 9-3 -02 vaihdelaatikon avaaminen ja korjaus
Pääpiirteittäin niin, että vitosen koppa irti, siirtäjän sokka irti tuurnalla, vitosen napa irti ulosvetäjällä.
Tämän jälkeen sitten ison tason 12mm pultit ja 2 ohjainholkkia sekä pakin akselin (2kpl) pulttia irti.
Iso jakotaso avautuu vasta, kun avaat 27mm mutterin, ja isolla ulosvetäjällä painat vitosen akselin sisään, jolloin kopan kuoret irtoavat toisistaan.
http://www.npr.fi/~heikki/gearbox/vitos ... roitus.jpg
Kopan puoliskot eivät siis irtoa toisistaan ilman ulosmenevän akselin laakerin irroitusta, koska ulosmenevän akselin laakerien kartiot ovat "kopan ulkopuolilla", eikä kuorien välissä, kuten kytkinakselilla.
Käytännössä et saa lootaa shimmattua ja oikeaoppisesti kasattua ilman wisiä ja kasauksessa tarvittavia erikoistyökaluja.
Kuten tämä.
http://www.npr.fi/~heikki/misc/helikopteri_valmis1.jpg
Samoin jos lootalle meinaa antaa sikaa, niin yksi yleisimiä syitä on kokoonpuristuvan holkin liika rutistuminen voiman myötä:
http://www.npr.fi/~heikki/gearbox/Holkki_puristus2.jpg
Vaihtoehdot:
http://www.npr.fi/~heikki/gearbox/holkit_sivulta.jpg
... ja monta muuta asiaa huomioitavana vielä noiden lisäksi.
Tämän jälkeen sitten ison tason 12mm pultit ja 2 ohjainholkkia sekä pakin akselin (2kpl) pulttia irti.
Iso jakotaso avautuu vasta, kun avaat 27mm mutterin, ja isolla ulosvetäjällä painat vitosen akselin sisään, jolloin kopan kuoret irtoavat toisistaan.
http://www.npr.fi/~heikki/gearbox/vitos ... roitus.jpg
Kopan puoliskot eivät siis irtoa toisistaan ilman ulosmenevän akselin laakerin irroitusta, koska ulosmenevän akselin laakerien kartiot ovat "kopan ulkopuolilla", eikä kuorien välissä, kuten kytkinakselilla.
Käytännössä et saa lootaa shimmattua ja oikeaoppisesti kasattua ilman wisiä ja kasauksessa tarvittavia erikoistyökaluja.
Kuten tämä.
http://www.npr.fi/~heikki/misc/helikopteri_valmis1.jpg
Samoin jos lootalle meinaa antaa sikaa, niin yksi yleisimiä syitä on kokoonpuristuvan holkin liika rutistuminen voiman myötä:
http://www.npr.fi/~heikki/gearbox/Holkki_puristus2.jpg
Vaihtoehdot:
http://www.npr.fi/~heikki/gearbox/holkit_sivulta.jpg
... ja monta muuta asiaa huomioitavana vielä noiden lisäksi.

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 09:33
Re: 9-3 -02 vaihdelaatikon avaaminen ja korjaus
Kiitos ohjeista!
Vähän muita kiireitä ollut, etten ole ehtinyt koko laatikkoon keskittymään...
Sain laatikon auki ja pesin, että näkee mahdolliset viat. Ainut vika näyttäisi olevan se, että jostain syystä laatikon öljyt on päässeet pihalle ja kait ei toimi oikein hyvin kuiviltaan... Voisiko vika olla näin yksinkertainen? Olen kokeillut vaihteensiirtäjällä manuaalisesti laatikko pöydällä eri vaihteiden menemistä päälle ja kaikki toimii. Toki vähän tahkiaa, kun ei ole öljyjä välissä. Kaikki osat näyttävät hyvännäköisiltä, kun lähemmin olen tarkastellut.
Olen ajatellut vaihtaa vetoakseleiden öljytiivisteet ja kannattaisiko nuo kaksi laatikon saumaa vain tiivistää tiivisteliimalla vai pitääkö hankkia saabin omat tiivisteet? Muita ajatuksia?
Vähän muita kiireitä ollut, etten ole ehtinyt koko laatikkoon keskittymään...
Sain laatikon auki ja pesin, että näkee mahdolliset viat. Ainut vika näyttäisi olevan se, että jostain syystä laatikon öljyt on päässeet pihalle ja kait ei toimi oikein hyvin kuiviltaan... Voisiko vika olla näin yksinkertainen? Olen kokeillut vaihteensiirtäjällä manuaalisesti laatikko pöydällä eri vaihteiden menemistä päälle ja kaikki toimii. Toki vähän tahkiaa, kun ei ole öljyjä välissä. Kaikki osat näyttävät hyvännäköisiltä, kun lähemmin olen tarkastellut.
Olen ajatellut vaihtaa vetoakseleiden öljytiivisteet ja kannattaisiko nuo kaksi laatikon saumaa vain tiivistää tiivisteliimalla vai pitääkö hankkia saabin omat tiivisteet? Muita ajatuksia?
Re: 9-3 -02 vaihdelaatikon avaaminen ja korjaus
Oletko purkanut synkkapakat palasiksi ja katsonut että synkkien kytkentäkartiot ovat teräviä vai tuntuuko osat vaan nyt pesun jälkeen toimivilta?
Jos loota osina, niin tuossa hyvä korjaussarja, jolla suurin osa tyyppivioista korjaantuu.
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93 ... update.htm
Laakerit sitten kentso oy:stä. (Osta vain 5 laakeria, jos korjaussarja tulee, koska yksi lakru korjaussarjassa mukana..)
Jos loota osina, niin tuossa hyvä korjaussarja, jolla suurin osa tyyppivioista korjaantuu.
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93 ... update.htm
Laakerit sitten kentso oy:stä. (Osta vain 5 laakeria, jos korjaussarja tulee, koska yksi lakru korjaussarjassa mukana..)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.