Normaalin käyntilämpötilan arvo
Normaalin käyntilämpötilan arvo
Mikä on normaali käyntilämpötilan arvo B207 moottorille? Tänään vaihdettu termostaatti ja TECH näyttää nyt 78-82c käyntilämpötilaksi, eikä siitään nouse. Mielestäni tämä tuntuu kovin alhaiselta..? Esimerkiksi rekkaa ohittaessa pienellä vaihteella, tai muuten vaan kiihdytellessä kovemmille kierroksille lämmöt laskevat viisarin mukaan, ja TECHin mukaan käyvät n. 75c:ssä.
Viisarin seilaaminen ilmaantui kun viime talvena vaihdettiin uusi jäähdytin ja termostaatti. Tuntuu omituiselta, että 92c termostaatti käyttää/ohjaa konetta niin että lämmöt ovat alle 80c.
Viisarin seilaaminen ilmaantui kun viime talvena vaihdettiin uusi jäähdytin ja termostaatti. Tuntuu omituiselta, että 92c termostaatti käyttää/ohjaa konetta niin että lämmöt ovat alle 80c.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Normaalin käyntilämpötilan arvo
Ainakin 2.2 dieselissä tuo samainen (92 ast.) termostaatti pitää koneen lämpötilan noin 92 asteessa (scangauge mittarina).
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Normaalin käyntilämpötilan arvo
Jostain syystä kone käy reilu 10 astetta liian viileänä, ja tosiaan termostaatin vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta lämpötilaan. Voiko uusi jäähdytin olla "syypää" alhaisempaan käyntilämpötilaan? Marmorilta sanoivat termostaatin muuttuneen että sen kuuluu toimiakkin erilailla.. onko kellään tästä tietoa onko asia oikeasti näin?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Normaalin käyntilämpötilan arvo
Itse ei aina ota todesta merkkiliikkeen puheita. Omassa pirssissä lämmöt vanhalla termarilla olivat 82-83 asteen hujakoilla. Merkkiliikkeessä sanoivat lämpöjen olevan kohdillaan. Kysyin minkäarvoinen termari alkuperäinen sitten on, väittivät 86ast. No hankin uuden termarin ja ylläri pylläri sehän oli 92 asteinen. No uuden termarin asennuksen jälkeen, lämmöt käy 93 ja asettuu pyörimään 89-93 välille.
Joten uskoisin että sulla on kyseessä termarivika.
Joten uskoisin että sulla on kyseessä termarivika.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Normaalin käyntilämpötilan arvo
Tosiaan, termostaatti joka vaihdettiin 2.2.2012, vaihtui nyt takuuvaihtona 20.9.2012 uuteen. Eli, tarkoitatko että molemmat termostaatit ovat viallisia jo uutena?
Millään en jaksaisi uskoa sitä että olisin 2 viallista uutta osaa saanut peräkkäin
Termostaatin voi asentaa kahdella lailla. Niin että termarin tukirauta kuristaa virtausta termarikoteloon tulevalta letkulta koska tukirauta menee suoraan letkun eteen. Tai sitten niin ettei tulovirtausta kuristeta. Antaako WIS minkäänlaista ohjetta termostaatin asennosta?
Onko mittarille ja moottorille, ts. eculle omat lämpötila-anturit? Vai luetaanko mittarille tieto eculta ja käytetään vain yhtä anturia? Tällöinhän kyseessä voisi olla anturivikakin..


Termostaatin voi asentaa kahdella lailla. Niin että termarin tukirauta kuristaa virtausta termarikoteloon tulevalta letkulta koska tukirauta menee suoraan letkun eteen. Tai sitten niin ettei tulovirtausta kuristeta. Antaako WIS minkäänlaista ohjetta termostaatin asennosta?
Onko mittarille ja moottorille, ts. eculle omat lämpötila-anturit? Vai luetaanko mittarille tieto eculta ja käytetään vain yhtä anturia? Tällöinhän kyseessä voisi olla anturivikakin..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Normaalin käyntilämpötilan arvo
Mittaristossa näytetään moottorin lämpötila, jonka T8-ecu lähettää väylälle. Eli yksi ja sama anturi.
Termostaatin vaihto-ohje on wississä. Ehkä vaikea selittää, mutta termari tulee niin, että "pitempi osa" alaspäin ja ylöspäin se osa, jossa kulkee "tukirauta" yli.
Termostaatin avautumislämpötila on muuten wissin mukaan 82 +/-2 astetta.
Tuo 92 asteinen kuulostaa kyllä oudolta. Mulla on muistikuva, ettei bensaturboihin sellaista saa asentaa. Sen sijaan 86 asteinen voisi olla ok, mutta ei sekään vastaa wissin tietoja.
Termostaatin vaihto-ohje on wississä. Ehkä vaikea selittää, mutta termari tulee niin, että "pitempi osa" alaspäin ja ylöspäin se osa, jossa kulkee "tukirauta" yli.
Termostaatin avautumislämpötila on muuten wissin mukaan 82 +/-2 astetta.
Tuo 92 asteinen kuulostaa kyllä oudolta. Mulla on muistikuva, ettei bensaturboihin sellaista saa asentaa. Sen sijaan 86 asteinen voisi olla ok, mutta ei sekään vastaa wissin tietoja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Normaalin käyntilämpötilan arvo
Bensa pirssissä voi toisiaan olla eri termari kuin omassa dieselissä, ei henkilökohtaista kokemusta. Kyseinen 92 ast. on orkkis osa ainakin omaan autooni, koska vanha alkuperäinenkin oli 92ast.
Pikaisella wis:in tutkimisella, bensa autossa on eri termari kuin dieselissä. Bensaan on näköjään saatavilla ainakin varaosanumeroiden perusteella 82,88 ja 94 asteisia termareita. Tiedä sitten mikä on oikea.
Pikaisella wis:in tutkimisella, bensa autossa on eri termari kuin dieselissä. Bensaan on näköjään saatavilla ainakin varaosanumeroiden perusteella 82,88 ja 94 asteisia termareita. Tiedä sitten mikä on oikea.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Normaalin käyntilämpötilan arvo
Kuitissa lukee:
Termostaatti 92c
12622410
Liekö painovirhepaholainen että pitäisi lukea 82c..
Edit:
http://www.saabusaparts.com/product_inf ... ts_id=1490
http://www.ebay.com/itm/Saab-93-4-Cyl-T ... 1121128985
Tuota tarjoaa tuolla osanumerolla. Ja tosiaan näyttää tuolla osanumerolla olevan 82c..
Taisi homma ratketa tähän 
Termostaatti 92c
12622410
Liekö painovirhepaholainen että pitäisi lukea 82c..
Edit:
http://www.saabusaparts.com/product_inf ... ts_id=1490
http://www.ebay.com/itm/Saab-93-4-Cyl-T ... 1121128985
Tuota tarjoaa tuolla osanumerolla. Ja tosiaan näyttää tuolla osanumerolla olevan 82c..


#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Normaalin käyntilämpötilan arvo
Dieselissä on tosiaan eri termostaatti, 92-asteinen. Se nyt oli arvattavissakin, ettei ole sama kuin bensassa.
En ole tutkinut B207x-koneeseen saatavilla olevia eri termostaatteja, mutta wissin mukaan se on tuohon koneeseen (turbo) 82-asteinen. Vaparikoneeseen on eri juttu, samoin kuin jotkut "harakiri"-termostaatit.
Mulla ainakin testerin mukaan normaalilämpöisenä T8-ecun mukaan lämmöt vaihtelevat aina välillä 82 ... 89-astetta. Termostaatti alkaa avautua tuossa ilmoitetussa lämpötilassa on on täysin auki 95 asteessa. Näin siis wissin mukaan alkuperäisessä termostaatissa. Mittaristo on tuon "suodattanut" näyttämään koko ajan vaakaan. Näin sen wissin mukaan pitää ollakin, jotta turha viisarin "heiluminen" jää siten pois. Viisari pysyy normaalissa eli vaaka-asennossa välillä 80 ... 115 astetta. Eli sen ei pitäisi kaiken ollessa kunnossa liikahdella mihinkään. Joskus tosin, kun syylärissä on syystä tai toisesta kylmää nestettä ja termostaatti avautuu juuri kiihdytyksen aikana (kierrokset nousee ja nestekierto tehostuu) saattaa viisari käväistä vähän alle vaakatason. Tällöin varmaan lämpötila kävisee hetken alle tuon 80 asteen. Koskaan ei ole viisari noussut tuosta vaakatasosta yli. Joten ilmeisestikin mulla ei ole lämpötilat ikinä nousseet yli tuon 115 asteen.
Näin siis bensavehkeissä. Minun mielestäni todelliset lämpötilat voivat ajon aikana vaihdella n. 80 ... 95 välillä. Mittariston viisarin ei kuitenkaan pitäisi liikahtaa mihinkään. Mulla auto toimii juuri näin ja se on tarkalleen wissin mukaista.
En ole tutkinut B207x-koneeseen saatavilla olevia eri termostaatteja, mutta wissin mukaan se on tuohon koneeseen (turbo) 82-asteinen. Vaparikoneeseen on eri juttu, samoin kuin jotkut "harakiri"-termostaatit.
Mulla ainakin testerin mukaan normaalilämpöisenä T8-ecun mukaan lämmöt vaihtelevat aina välillä 82 ... 89-astetta. Termostaatti alkaa avautua tuossa ilmoitetussa lämpötilassa on on täysin auki 95 asteessa. Näin siis wissin mukaan alkuperäisessä termostaatissa. Mittaristo on tuon "suodattanut" näyttämään koko ajan vaakaan. Näin sen wissin mukaan pitää ollakin, jotta turha viisarin "heiluminen" jää siten pois. Viisari pysyy normaalissa eli vaaka-asennossa välillä 80 ... 115 astetta. Eli sen ei pitäisi kaiken ollessa kunnossa liikahdella mihinkään. Joskus tosin, kun syylärissä on syystä tai toisesta kylmää nestettä ja termostaatti avautuu juuri kiihdytyksen aikana (kierrokset nousee ja nestekierto tehostuu) saattaa viisari käväistä vähän alle vaakatason. Tällöin varmaan lämpötila kävisee hetken alle tuon 80 asteen. Koskaan ei ole viisari noussut tuosta vaakatasosta yli. Joten ilmeisestikin mulla ei ole lämpötilat ikinä nousseet yli tuon 115 asteen.
Näin siis bensavehkeissä. Minun mielestäni todelliset lämpötilat voivat ajon aikana vaihdella n. 80 ... 95 välillä. Mittariston viisarin ei kuitenkaan pitäisi liikahtaa mihinkään. Mulla auto toimii juuri näin ja se on tarkalleen wissin mukaista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)