Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Moro.
Kylmänä laatikko toimii normaalisti, hetken kun käy niin jokainen vaihde käyttäytyy kuin vapaa. Eli vaihteensiirtäjä kyllä pelittää mutta D:llä, R:llä tai pakkovaihteilla ei auto liiku eteen eikä taakse.
Vikakoodit luin ja koodi oli P0773 Shift Solenoid "E". Poistin koodin eikä vikavalo syty uudelleen mutta ei kyllä autokaan liiku.
Osaako joku neuvoa että mitä kannattaa kokeilla ja että missä kyseinen solenoidi sijaitsee, pitääkö koko helvetin aski purkaa?
Vaihsteistoon vaihdettu näköjään hiljattain öljyt ja askiin on laitettu ATF Dextron 3:sta, onkohan tuo oikea öljy?
Kylmänä laatikko toimii normaalisti, hetken kun käy niin jokainen vaihde käyttäytyy kuin vapaa. Eli vaihteensiirtäjä kyllä pelittää mutta D:llä, R:llä tai pakkovaihteilla ei auto liiku eteen eikä taakse.
Vikakoodit luin ja koodi oli P0773 Shift Solenoid "E". Poistin koodin eikä vikavalo syty uudelleen mutta ei kyllä autokaan liiku.
Osaako joku neuvoa että mitä kannattaa kokeilla ja että missä kyseinen solenoidi sijaitsee, pitääkö koko helvetin aski purkaa?
Vaihsteistoon vaihdettu näköjään hiljattain öljyt ja askiin on laitettu ATF Dextron 3:sta, onkohan tuo oikea öljy?
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Eipä ihme vaikka olisi särkynyt vääristä öljyistä. ATF 3309 kuuluu tuohon askiin.
-Sam
-Sam
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Joo vaihdan öljyt askiin ja katon mitä sanoo.
Kylmänä tosiaan toimii ihan kun ei mitään mikä vaikuittaisi että kyseessä ei ole ainakaan mekaaninen vika...
Magneetista kysäsin että missäs moinen solenoidi sijaitsee mutta eipä nuo mitään osaa kertoa
Kylmänä tosiaan toimii ihan kun ei mitään mikä vaikuittaisi että kyseessä ei ole ainakaan mekaaninen vika...
Magneetista kysäsin että missäs moinen solenoidi sijaitsee mutta eipä nuo mitään osaa kertoa

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Venttiilipesässähän se majailee. Ei ihan helpoimmassa paikassa, mutta purettavissa aski paikallaan.
http://www.valvebodybuilders.com/saab_aw55_50sn.html
-Sami
http://www.valvebodybuilders.com/saab_aw55_50sn.html
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Venttiilipesä ilmeisesti vaihdelaatikossa keulan puolella, moottorikannakkeen takana?
Mistähän tollasia solenoideja saa ostaa?
Mistähän tollasia solenoideja saa ostaa?
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
jep eli nyt on vaihteistoöljyt vaihdettu, ei muutosta.
Kylmänä ku ajaa korttelin ympäri ni toimii hienosti mutta sen jälkeen ei liikutakkaa enää mihinkään
Pitää varmaa purkaa toi venttiilipesä ja miettiä että mitähän sitten keksis...
Kylmänä ku ajaa korttelin ympäri ni toimii hienosti mutta sen jälkeen ei liikutakkaa enää mihinkään

Pitää varmaa purkaa toi venttiilipesä ja miettiä että mitähän sitten keksis...
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Onko jokin liike vaihtanut öljyt?YoC kirjoitti:Moro.
Vaihsteistoon vaihdettu näköjään hiljattain öljyt ja askiin on laitettu ATF Dextron 3:sta, onkohan tuo oikea öljy?
Kannattais varmaan ottaa yhteyttä ko liikkeeseen jos on näin. Ja jos auto on sulle uusi ja olet ostanut liikkeestä niin niilläkin on takuu.
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Taitaa olla erittäin epätodennäköistä että laatikko "korjantuu" öljyjen vaihdolla, mutta vaihdoitko kaikki öljyt, vai pelkästään sen vajaa 4 litraa? Kunnollinen vaihto vaatii huuhtelun.
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Ostin auton konevikaisena, vaihdoin moottorin. Koneen vaihdon jälkeen 10 kilsan koelenkki ja kaikki toimi hienosti.
Tänä aamuna ajoin auton ulos hallista ja heitin lenkin hallin ympäri, ruutuun peruuttaessa huomasin että vaihteisto luistaa ja alipainepumppu pitää kahisevaa ääntä (Alipainepumppu ei varmaan liity asiaan mitenkään)
Auto takas halliin ja hetken siinä tyhjäkäyntiä käytyään ei mokoma liikkunut enään D:llä tai R:llä mihinkään.
Itse lisäsin laatikkoon koneen vaihdon yhteydessä ATF 3309:siä ja sinne meni sellanen 4 litraa. Tänään vielä laskin uudestaan öljyt pois koska huoltokirjan mukaan vaihteistoon on vaihdettu öljyt 2010 loppuvuodesta ja öljyksi on kuitin mukaan merkattu ATF Dextron 3
Vanha herrasmies keneltä auton hain vaikutti rehelliseltä ja vakuutti että vaihteisto on toiminut moitteettomasti ennen moottorivauriota. Autosta oli Turbo hajonnut minkä johdosta moottoriöljyt putkesta pihalle ja öljynpainevalosta välittämättä ajanut autolla minkä johdosta kampiakselin laakerit aivan solmussa.
Vaihteisto ei tunnu kytkevän vaihteita päälle vaikka testerin (Bosch ja Texa) mukaan käsky kulkee. Myöskään vikakoodeja ei enää ilmesty. Aluksi tosiaan ilmestyi se P0773 Shift Solenoid "E" mutta poiston jälkeen ei tullut enään takas...
Mystistä
Tänä aamuna ajoin auton ulos hallista ja heitin lenkin hallin ympäri, ruutuun peruuttaessa huomasin että vaihteisto luistaa ja alipainepumppu pitää kahisevaa ääntä (Alipainepumppu ei varmaan liity asiaan mitenkään)
Auto takas halliin ja hetken siinä tyhjäkäyntiä käytyään ei mokoma liikkunut enään D:llä tai R:llä mihinkään.
Itse lisäsin laatikkoon koneen vaihdon yhteydessä ATF 3309:siä ja sinne meni sellanen 4 litraa. Tänään vielä laskin uudestaan öljyt pois koska huoltokirjan mukaan vaihteistoon on vaihdettu öljyt 2010 loppuvuodesta ja öljyksi on kuitin mukaan merkattu ATF Dextron 3
Vanha herrasmies keneltä auton hain vaikutti rehelliseltä ja vakuutti että vaihteisto on toiminut moitteettomasti ennen moottorivauriota. Autosta oli Turbo hajonnut minkä johdosta moottoriöljyt putkesta pihalle ja öljynpainevalosta välittämättä ajanut autolla minkä johdosta kampiakselin laakerit aivan solmussa.
Vaihteisto ei tunnu kytkevän vaihteita päälle vaikka testerin (Bosch ja Texa) mukaan käsky kulkee. Myöskään vikakoodeja ei enää ilmesty. Aluksi tosiaan ilmestyi se P0773 Shift Solenoid "E" mutta poiston jälkeen ei tullut enään takas...
Mystistä

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Toivottavasti autoa ei hinattu moottoririkon yhteydessä?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Juu auto on kuljetettu hinausautolla moottorivaurion jälkeen Autoasi korjaamolle missä asentajat ovat tuominneet sylinterikannen venttiilit kieroiksi hajonneen ketjunkiristimen ansiosta...
Todellisuudessa venttiileissä eikä ketjukoneistossa/kiristimessä ole mitään vikaa, tiedä sitten miten Autoasi on saanu selitettyä asiakkaalle rikkinäisen turbon koska autoon on vaihdettu samalla pajalla ensiksi uusi turbo jonka jälkeen on leikki lopetettu kesken kun on todettu että venttiilit on mukamas solmussa...
Öljypohjan kun avasin huvikseni niin näky oli aika raaka, kampiakselin ykköspukin laakereita ei ollut jäljellä lainkaan
Alkaa ideat olla sen verran loppu että täytyy varmaan emännän 9-5:sta repästä toi automaattivaihteiston solenoidikoneisto lainaan ja kokeilla alkaako aski toimia
Todellisuudessa venttiileissä eikä ketjukoneistossa/kiristimessä ole mitään vikaa, tiedä sitten miten Autoasi on saanu selitettyä asiakkaalle rikkinäisen turbon koska autoon on vaihdettu samalla pajalla ensiksi uusi turbo jonka jälkeen on leikki lopetettu kesken kun on todettu että venttiilit on mukamas solmussa...
Öljypohjan kun avasin huvikseni niin näky oli aika raaka, kampiakselin ykköspukin laakereita ei ollut jäljellä lainkaan
Alkaa ideat olla sen verran loppu että täytyy varmaan emännän 9-5:sta repästä toi automaattivaihteiston solenoidikoneisto lainaan ja kokeilla alkaako aski toimia

Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Tempasin tosta vaihteistosta ton solenoidikoneiston kopan irti. Nyt pitäis enää tietää että mikäs mokkula vaihdetaan =)
Kuva --> http://www.kolumbus.fi/heikki.jousi/saa ... neisto.jpg
Osaako joku kertoa voinko kokeilla vm 2005 9-5:sta tota koko koneistoa, muuta eroa en keksi muuta kuin että vanhemmassa on winter toiminto ja tässä 2005 vuosimallin Saabissa ei ole...
Kuva --> http://www.kolumbus.fi/heikki.jousi/saa ... neisto.jpg
Osaako joku kertoa voinko kokeilla vm 2005 9-5:sta tota koko koneistoa, muuta eroa en keksi muuta kuin että vanhemmassa on winter toiminto ja tässä 2005 vuosimallin Saabissa ei ole...
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Viime talven laatikkoseikkailuni jäljiltä totean että nuita solenoideja ei pysty yksitellen vaihtamaan vaan koko pesä menee vaihtoon jos ei pelitä, on uudempaa ja vanhempaa mallia ja näiden johtosarjat eivät sopineet keskenään, itelle vaihettiin venttiilipesä eikä saanut virtaa ja kun johtosarja vaihdettiin myös alkoi pelittään, mulla 2002. 9-5 5 vaihteinen aisin ilman rattinappeja.
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Vikakoodi näyttäisi viittaavan solenoidiin S1.
Huom.
WIS kertoo seuraavaa. "Solenoideja SLT, SLS ja SLU, jotka ohjaavat käyttöpainetta ja Lock up -toimintoa, ei saa irrottaa!"
Eli vain S1-S5 saisi tuon mukaan koskea.
Ne liittimet tuntuvat myös särkyvän hyvin helposti.
-Sami
Huom.
WIS kertoo seuraavaa. "Solenoideja SLT, SLS ja SLU, jotka ohjaavat käyttöpainetta ja Lock up -toimintoa, ei saa irrottaa!"
Eli vain S1-S5 saisi tuon mukaan koskea.
Ne liittimet tuntuvat myös särkyvän hyvin helposti.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-5 2003 2.3t B235E Automaattivaihteisto luistaa
Joo niin se on että koko pesä on vaihdettava.
Täytyy antaa lekaa S1 solenoidille, ja ehkä vähän myös muillekkin jos ois vaikka jäänyt jotenki jumiin?
En jotenki jaksa uskoo että moottorin vaihdon yhteydessä olisi vaihteisto hajonnut. Tai sitte se vaan sattu poikimaan just ikävään aikaan koeajolla.
Bazzet miten sun vaihteisto oikutteli? Mistä hommasit venttiilipesän ja mitä kustansi?
Täytyy antaa lekaa S1 solenoidille, ja ehkä vähän myös muillekkin jos ois vaikka jäänyt jotenki jumiin?
En jotenki jaksa uskoo että moottorin vaihdon yhteydessä olisi vaihteisto hajonnut. Tai sitte se vaan sattu poikimaan just ikävään aikaan koeajolla.
Bazzet miten sun vaihteisto oikutteli? Mistä hommasit venttiilipesän ja mitä kustansi?