B204 koneen nokkapukkien momentti?
B204 koneen nokkapukkien momentti?
Millaseen momenttiin noi väännetään? Kannenpultithan lienee 40Nm, sitten 90Nm ja sitten 90 astetta?
jeeeeeee!
Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?
Nokka-akseleiden laakerikannet 15 Nm. Kansi 1. 60Nm - 2. 80Nm + kulmakiristys 90 astetta.
Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?
Eipäs olekaan: 40 Nm, 60 Nm ja 90 astetta kertoo WIS
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?
Ei helmapelti, päteekö samat momentit myös tohon uudempaan T7 pataan??
Tuli nyt kyllä pelko ns. persiiseen että oonkohan vetäny väärillä momenteilla tuota yläkertaa nippuun
Tuli nyt kyllä pelko ns. persiiseen että oonkohan vetäny väärillä momenteilla tuota yläkertaa nippuun

9-3 2.0t -01
Vectra C Caravan 2.2DTi
Polo 6N 1.9SDi
Corsa A 1.7TD
Vectra C Caravan 2.2DTi
Polo 6N 1.9SDi
Corsa A 1.7TD
Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?
Tuskin se paikkoja rikkoo, joku taika siinä on kun ohjeet on wissiin päivittyneet tuommoisiksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?
Pahoittelen kireitä momenttejani. Tuo uudempi ja löysempi suositus johtuu pulttimallin muuttumisesta irtolaipalliseksi ja siinä liukuu kiristettäessä pultinkannan teräs laipan terästä vasten toisin kuin vanhemmassa kiinteälaipallisessa pultissa jossa liukuminen tapahtuu teräslaipan ja alumiinisen kannen välillä jolloin tarvitaan enemmän nimellistä vääntömomenttia saman kiristysmomentin aikaansaamiseksi pultissa, syystä että alumiinilla ja teräksellä on suurempi taipumus leikata keskenään kuin teräspinnoilla keskenään.
Olisikin mielenkliintoista tietää että tulivatkohan ne surullisen kuuluisat kannenpulttien löystymisongelmat samalla kun pulttimalli vaihtui, vanhemmissa löystymisiä on verraten vähän.
Olisikin mielenkliintoista tietää että tulivatkohan ne surullisen kuuluisat kannenpulttien löystymisongelmat samalla kun pulttimalli vaihtui, vanhemmissa löystymisiä on verraten vähän.
Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?
Kansipahvi paikoillaan ja momenteista suuri kiitos vastanneille! Mitenkäs toi jako sitten tsekataan? Ykkönen YKK:hon ja nokkapyörien viirut suoraan ylöspäin? Onko viirujen välissä jotain tiettyä ketjulenkkimäärää tms. kun ne on kohdallaan?
jeeeeeee!
Re: B204 koneen nokkapukkien momentti?
Ykkönen YKK:hon ja asettelu niin että ketju on valmiiksi pakopuolelta kireällä niin että löysät jäävät kiristimen puolelle, nokkapyörien merkit kohtisuoraan kansitasosta ylöspäin ja 15 niittiä merkkien väliin. Kiristin paikoilleen kokoonpuristettuna, niin että runko-osa tiivisteineen ensin, sitten muovikara, jousi ja sitten pikkupultti eli se tulppa O-renkaineen. Muutama kierros käsin pyöritellen ja tarkistus.