Tid 3.0 savuttaa
Tid 3.0 savuttaa
Onko kellään tietoa mistä johtuu 3.0 Tid Saabin vm.2002 savuutus.
Puskee melkoista nokea kun tyhjäkäynniltä polkasee kaasun pohjaan.
Katsastusmies antoi kuukauden aikaa korjata. Ilmanputsari vaihdettu.
Ilmamassamittarissako vika? Ei pitäisi olla lastutettu.
Puskee melkoista nokea kun tyhjäkäynniltä polkasee kaasun pohjaan.
Katsastusmies antoi kuukauden aikaa korjata. Ilmanputsari vaihdettu.
Ilmamassamittarissako vika? Ei pitäisi olla lastutettu.
Re: Tid 3.0 savuttaa
olisko turbo menossa kaput? minkäväristä savua tulee? Ei kuitenkaan vikakoodeja?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Tid 3.0 savuttaa
Samaa vaivaa olen itsekin ajatuksissani ratkonut, imm:n puhdistus huomenna edessä. Mahdollinen lastutus pitäisi ensin sulkea pois. Vaihdellaan kokemuksia, jos vika paikantuu.
Re: Tid 3.0 savuttaa
Itsellänikin tulee jonkin verran mustaa savua kun rauhallisemman ajon jälkeen kunnolla örmyyttää. Katsastuksessa ei huomauttamista. Onko ketjun aloittajalla imusarja puhdas ja EGR puhdas/kunnossa? Miten lie näissä nuo suuttimet vikaherkkiä? Itse näitä myös mietin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Tid 3.0 savuttaa
Ei ole ilmoitellut vikakoodeista. Yksi osaaja analysoi tietsikan kanssa asiaa ja sanoi siitä im-mittarista että se toimii, mutta ei ole kuulemma vertailuarvoja, niin ei voi olla varma toimiiko se oikein. Turbosta ei ainakaan kuulu mitään ihme ääniä.
Savu on sinisentummanharmaata.
Jaan kyllä tiedon jos asia selviää. Ihmeteltiin myös, että millähän kierteellä nuo muut lukuisat pöläyttelijät menee katsastuksesta läpi??
Karstaa ei pitäisi kauheasti olla, koska olen viimeaikoina rankaissut sitä aika reippaasti.
Savu on sinisentummanharmaata.
Jaan kyllä tiedon jos asia selviää. Ihmeteltiin myös, että millähän kierteellä nuo muut lukuisat pöläyttelijät menee katsastuksesta läpi??
Karstaa ei pitäisi kauheasti olla, koska olen viimeaikoina rankaissut sitä aika reippaasti.
Re: Tid 3.0 savuttaa
220 ttkm on ajettu. Nykyään tulee vähän kilsoja. Sanovat että on dieselin öljyyn sekoittumisvaaraa kun ajetaan vähän. Mutta ainakaan öljytikku ei haise naftalle, ja luulis että savuttais sitten koko ajan.
Re: Tid 3.0 savuttaa
Ilmamassamittarin vikaantuminen voi olla vaikea havaita. Aikoinaan nauhoiteltiin satkun mittarin käppyröitä ja mitään eroa ei löydetty, mutta uudella mittarilla auto toimi suunnitellusti. (Mittaukset teki nykyään tunnettuna Diesel virittäjänä toimiva yritys).
Savutus viittaa väärään ilmamassa tietoon, joka voi johtu vuodoista, VNT:n toimimattomuudesta, EGR:stä, paineanturin viallisesta vististä, imuilman lämpötilamittauksesta yms.
Kannattaa katsella ilmavuotoja ahtimelle menevästä putkesta ja muualta ahtoputkistosta. Savuttaako auto kiihdytettäessä vai vainko paikallaan kierrätettäessä?
Volkkari konsernin savuttajiin on monesti laitettu kytkimet tai boksi kytketään irti katsastuksen ajaksi. Ainakin Volvon nokalla oleva volkkarin 2.5d kerää putkistoon tai johonkin nokea kaupunkiajossa ja halutessaan moottoritien rampin sai täyteen mustaa savua ensimmäisellä kiihdytyksellä.
2.2TID savutus väheni uudella imusarjan painemittaus/lämpötila anturilla, tosin anturi hajos lopullisesti ja antoi loppuvaiheessa vikakoodin.
Savutus viittaa väärään ilmamassa tietoon, joka voi johtu vuodoista, VNT:n toimimattomuudesta, EGR:stä, paineanturin viallisesta vististä, imuilman lämpötilamittauksesta yms.
Kannattaa katsella ilmavuotoja ahtimelle menevästä putkesta ja muualta ahtoputkistosta. Savuttaako auto kiihdytettäessä vai vainko paikallaan kierrätettäessä?
Volkkari konsernin savuttajiin on monesti laitettu kytkimet tai boksi kytketään irti katsastuksen ajaksi. Ainakin Volvon nokalla oleva volkkarin 2.5d kerää putkistoon tai johonkin nokea kaupunkiajossa ja halutessaan moottoritien rampin sai täyteen mustaa savua ensimmäisellä kiihdytyksellä.
2.2TID savutus väheni uudella imusarjan painemittaus/lämpötila anturilla, tosin anturi hajos lopullisesti ja antoi loppuvaiheessa vikakoodin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Tid 3.0 savuttaa
Kyllä savuttaa myös vauhdista polkaistessa, mutta vaikempi havaita ilmavirran takia.
Suurimmat savut kyllä tulee nimenomaan tyhjäkäynniltä polkaistessa.
Kiitos vinkeistä. Yritetään tutkia lisää. Karstaongelma on luultavasti se epätodennäköisin vaihtoehto.
Auto on muuten mellevä ja kunnossa, joten en haluaisi hevin luopua...
Suurimmat savut kyllä tulee nimenomaan tyhjäkäynniltä polkaistessa.
Kiitos vinkeistä. Yritetään tutkia lisää. Karstaongelma on luultavasti se epätodennäköisin vaihtoehto.
Auto on muuten mellevä ja kunnossa, joten en haluaisi hevin luopua...
Re: Tid 3.0 savuttaa
Savutusta voi aiheuttaa myös viallinen ahtopainetunnistin sekä polttoaineen lämpötila-anturi. Noilla kilsoilla myös egr on varmasti tukossa. Edellämainittujen anturien vikaantuminen ei anna välttämättä vikakoodia. Jos ahtovuotoja niin työntää kans savua, mutta silloin auto ei kuljekkaan oikein mihinkään.
3.0Tid on myös tarkka oikeanlaisesta maffista niitä on ainakin kahta eri mallia. Väärällä savutusta tulee aikalailla lisää ja kulutus nousee. Väärälläkin tosin pääsee rimaa hipoen testistä läpi ( 2.9 ). Kunnossa ollessaan savutesti on pelkkä muodollisuus....
3.0Tid on myös tarkka oikeanlaisesta maffista niitä on ainakin kahta eri mallia. Väärällä savutusta tulee aikalailla lisää ja kulutus nousee. Väärälläkin tosin pääsee rimaa hipoen testistä läpi ( 2.9 ). Kunnossa ollessaan savutesti on pelkkä muodollisuus....
Re: Tid 3.0 savuttaa
Eli vaihtoehtoja tuntuu olevan monta, eikä yllättänyt. Viallinen ahtopainetunnistin, vuotoja turbon putkissa, polttoaineen lämpötila-anturi, EGR tukossa tai ei toimi, VNT:n toimimattomuus, paineanturin viallinen visti, imuilman lämpötilamittaus, vääränlainen maffi, suuttimissa häikkää. Täytyy kääriä hihat lähiaikoina ja käydä noita vaihtoehtoja läpi viisaampien kanssa.
Auto ei kyllä nikottele yhtään kun kaasua painaa,eikä ole laiskistunut, eli mielestäni tehot on ok. Sulkisiko se pois ahtovuotojen mahdollisuuden..?
Turbo lähtee melko hätäisesti mukaan.
Tässä vaiheessa kiinnostaa myös se im-mittarin puhdistus, jota Antti76 on tänään ilmeisesti tehnyt. Onko tullut tuloksia?
Auto ei kyllä nikottele yhtään kun kaasua painaa,eikä ole laiskistunut, eli mielestäni tehot on ok. Sulkisiko se pois ahtovuotojen mahdollisuuden..?
Turbo lähtee melko hätäisesti mukaan.
Tässä vaiheessa kiinnostaa myös se im-mittarin puhdistus, jota Antti76 on tänään ilmeisesti tehnyt. Onko tullut tuloksia?
Re: Tid 3.0 savuttaa
Äsken puhdistelin anturin, eipä tuossa isompaa näkyvää likaa ollut:
Mikä noista anturin osista sitten se ratkaiseva komponentti on, vastus paksussa langassa vai viimeisessä kuvassa näkyvä leveä metalli?
Koeajolla kävin, pimeää jo on, jotta täytyy huomenna sitten katsella mitä putkesta tulee.
Vielä tuosta savutuksesta, kun kaasupoljinta nopeasti käyttää syvällä (vapaalla, pysähdyksissä)niin pölläyttää mustaa, samoin kun reippaan kiihdytyksen alussa. Mutta ei enää parin-kolmen sekunnin päästä vaikka talla olisi pohjassa.
Mikä muuten kaasupolkimessa naksahtaa kun se painetaan lattiaa vasten?
Huomenna lisää tuloksia.
Mikä noista anturin osista sitten se ratkaiseva komponentti on, vastus paksussa langassa vai viimeisessä kuvassa näkyvä leveä metalli?
Koeajolla kävin, pimeää jo on, jotta täytyy huomenna sitten katsella mitä putkesta tulee.
Vielä tuosta savutuksesta, kun kaasupoljinta nopeasti käyttää syvällä (vapaalla, pysähdyksissä)niin pölläyttää mustaa, samoin kun reippaan kiihdytyksen alussa. Mutta ei enää parin-kolmen sekunnin päästä vaikka talla olisi pohjassa.
Mikä muuten kaasupolkimessa naksahtaa kun se painetaan lattiaa vasten?
Huomenna lisää tuloksia.
Re: Tid 3.0 savuttaa
Millä tavalla voisin selvittää sen, onko autoa piristetty?
Laitetaanko erillinen boksi vai onko viritys mahdollista nähdä OBD:llä tms?
Laitetaanko erillinen boksi vai onko viritys mahdollista nähdä OBD:llä tms?
Re: Tid 3.0 savuttaa
Sama juttu, Ei pöläytä kun alussa. Yritän ensiviikolla käydä läpi mahdollisia ongelmakohtia. Itselläni ei kuulu naksausta kaasupolkimesta.
Re: Tid 3.0 savuttaa
Ainakin sillä tavalla, että katsoo, onko siellä ulkoinen boxi paikallaan.antti76 kirjoitti:Millä tavalla voisin selvittää sen, onko autoa piristetty?
Näihin on ohjelmallisen tehonlisäysten laitto jokseenkin riskaabelia, mutta mahdollinen kyllä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-