Mikä on suurin heppamäärä mitä tiedätte otetun saabin "tehdas" koneesta?
Muistaakseni olen jossakin nähnyt kuvia ja juttua autosta(olikohan muuten tämä palsta?), jossa olisi ollut himpun verran yli 500kaakkia. Toki en muista enkä tiedä mikä kone siinä oli.
Tonnarin huipputehoista.
Tonnarin huipputehoista.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Jäsen: 2227
Esimerkkinä tonnari Maptunin saitilta http://tinyurl.com/4mtl2
Vaikeaahan näiden luotettava arviointi on. Mittausmenetelmien luotettavuus ja mittauksen dokumentointi ( printti, video ) ovat eräitä näistä. Noille webbisaiteillahan voi präntätä kuka tahansa mitä tahansa. Ideaalitilanteessa vehkeet tulisi mitata samalla kertaa samassa dynossa todistajien läsnäollessa ja siitä huolimatta olosuhteet eivät olisi jokaiselle samat.
Alkueräisyys on myös vaikea määritellä. Moottorin osien alkuperäisyys voi tarkoittaa esim. std -kantta tai lohkoa - ja kaiken muun voikin sitten päivittää? Tai ehkä tarkoitetaan vain alkuperäistä moottorinohjausta ? Tehdaskone taas voi viitata avaamattomaan koneeseen, jossa siis alkuperäiset männät, veivit, kompura ja kansi.
Jonkinlaiset luokitussäännöt tulisi varmaankin määritellä kaikille osille, vai olisivatko säännöt ne, että osien on oltava sellaiset, mitä autossa hihnalta rullatessa oli. Menee liian vaikeasti määriteltäväksi siviiliautojen tapauksessa. Jonkunhan noita pitäisi valvoakin.
Noilla 500bhp ja yli saappailla ei muuten varmasti ajeta kadulla noilla säädöillä, ts. teho on jotakin aivan muuta sitten normaalikäytössä. "Katulaillinen" on nimittäin ainakin yhtä vaikeasti määriteltävissä oleva asia kuin tuo "tehdaskonekin".
Tuossa Uhrin 2.5 GT:ssä on muuten tehoa reilusti enemmän kuin 500bhp:tä. Arvauksena neljä plussaa päälle. Tehdaskonehan tuostakin saadaan kun pidetään "tehtaana" Uhrin omaa pajaa
Vaikeaahan näiden luotettava arviointi on. Mittausmenetelmien luotettavuus ja mittauksen dokumentointi ( printti, video ) ovat eräitä näistä. Noille webbisaiteillahan voi präntätä kuka tahansa mitä tahansa. Ideaalitilanteessa vehkeet tulisi mitata samalla kertaa samassa dynossa todistajien läsnäollessa ja siitä huolimatta olosuhteet eivät olisi jokaiselle samat.
Alkueräisyys on myös vaikea määritellä. Moottorin osien alkuperäisyys voi tarkoittaa esim. std -kantta tai lohkoa - ja kaiken muun voikin sitten päivittää? Tai ehkä tarkoitetaan vain alkuperäistä moottorinohjausta ? Tehdaskone taas voi viitata avaamattomaan koneeseen, jossa siis alkuperäiset männät, veivit, kompura ja kansi.
Jonkinlaiset luokitussäännöt tulisi varmaankin määritellä kaikille osille, vai olisivatko säännöt ne, että osien on oltava sellaiset, mitä autossa hihnalta rullatessa oli. Menee liian vaikeasti määriteltäväksi siviiliautojen tapauksessa. Jonkunhan noita pitäisi valvoakin.

Noilla 500bhp ja yli saappailla ei muuten varmasti ajeta kadulla noilla säädöillä, ts. teho on jotakin aivan muuta sitten normaalikäytössä. "Katulaillinen" on nimittäin ainakin yhtä vaikeasti määriteltävissä oleva asia kuin tuo "tehdaskonekin".
Tuossa Uhrin 2.5 GT:ssä on muuten tehoa reilusti enemmän kuin 500bhp:tä. Arvauksena neljä plussaa päälle. Tehdaskonehan tuostakin saadaan kun pidetään "tehtaana" Uhrin omaa pajaa

#2172
"Vakiokone"
Joo tarkoitin tosiaan että alkuperänä on ollut vakiolohko.
Mietimme kerran parin kaverin kanssa, että kuinkahan paljon olisi mahdollista saada ulos tehoja esim 2.0 turbokoneesta? Eli niin paljon kuin teoriassa olisi mahdollista saada, vaikka koneei kestäisi kuin yhden lähdön.
Ja virityksen lähtökohtana olisi tosiaan tuo kyseinen 2.0 turbo sekä sen vakiokansi. Kevennykset ja viilaukset ja muut viri jutut sallittuja. Mutta se alkuperäinen lohko kansineen pitää olla lähtökohtana. Muuten niitä saisi työsytää aivan mielin määrin.
Mietimme kerran parin kaverin kanssa, että kuinkahan paljon olisi mahdollista saada ulos tehoja esim 2.0 turbokoneesta? Eli niin paljon kuin teoriassa olisi mahdollista saada, vaikka koneei kestäisi kuin yhden lähdön.
Ja virityksen lähtökohtana olisi tosiaan tuo kyseinen 2.0 turbo sekä sen vakiokansi. Kevennykset ja viilaukset ja muut viri jutut sallittuja. Mutta se alkuperäinen lohko kansineen pitää olla lähtökohtana. Muuten niitä saisi työsytää aivan mielin määrin.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Jäsen: 2227
Mimmi kirjoitti:Saabin Pikes Peak "mäkiautosta" on otettu noin 750hv. "Virittäjänä" Saab, joten tämä taitaa sitten olla "tehdastekoinen peli".

Technical specifications of Per Eklund's Pikes Peak Saab 9-3 Viggen
Engine
--Original Saab engine block and cylinder head. Engine tuned by Trollspeed of
Trollhattan, Sweden. Longitudinally mounted, four-cylinder, 16-valve with
twin overhead camshafts
--Garrett turbocharger with intercooler (3.0 bar or 42.8 psi at sea level)
--Displacement: 2.0 liters
--Bore/stroke: 92/77 mm
--Compression ratio: 9.0:1
HP Rating: 750 HP at 8,000 rpm
Peak torque: 545 lb.-ft. at 6,500 rpm
Transmission: Four-wheel drive with programmable active differentials and
six-speed Prodrive gearbox
Weight: 2,090 lbs.
0 - 60 mph: 2.3 seconds
Top speed: 155 mph
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero