9-3 t7 ahto ongelmia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jelli
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 09, 2012 07:10

9-3 t7 ahto ongelmia

Viesti Kirjoittaja jelli »

Terve kaikki klubilaiset!

joo elikkä :saab: VM -00 9-3 t7 ajettu n.170tkm 185hv

Vaivanu tässä muutaman kuukauden ajan CE valo ja ahto ogelmat. 3 kertaa oon nollannu noi vika koodit ja aina antaa samat koodit: seos liian laiha, nokka akselin asento anturi ja sytytys katkoksia 1 ja 2 kerran myös 3 ja 4. Eikä oikee suostu ahtaa. Nollauksen jälkeen loppuu ahtaaminen täysin ja rupee nakuttaa ihan pirusti(paineet nousee siihen valkosen ja keltasen väliin), myös sopeutus pielessä (testattu tech2:lla). Viikon pari ajettua ja CE valon sytyttyä rupee vähän ahtoja löytymään about vähä alle keltasen puolen välin. Ilman W-letkua (irrotin sen mankkuvenasta) ahtaa siihen punasen alkuun eli siihen mihin normaalisti pitäis ahtaa. Kyydyttäiessä n.3000 tonnin kohalla alkää nykii siihen 4000-5000 asti, 4500 tonnin jälkee nykiminen loppuu. Tyhjäkäynti on suht koht hyvä, ei sammuile ainakaan.

Bensa suodatin, tulpat, hukkaportin kello, ilmasuodatin vaihdettu. Kokeiltu ehjää kassua (ei muutosta nakutuksiin).

Puhallus testi kärsään tehty, kuuluu hyvin pientä sihinää jostai läppäkotelon suunnilta.. ne letkut tuntuis olevan ehjiä, ihan ku pihisis jossai läppäkotelon alapuolella olevassa tiivisteessä tms. Ku laittaa korvan siihen putkeen kiinni joka menee moottorin päällä niin kuulee ku ilmaa menee jonnekki, jotai vinkkejä mistä se vois vuotaa? Ja noi vikakoodit .. noi sytytys katkokset voi johtuu oirelevasta kassusta? Toi anturi.. tietääkseni tässä mallissa ei oo ku kampiakselin asentoanturi ja imuilman lämpö anturi vai oonko väärässä?

Missä voi olla vika? minkä takia nakuttaa ja ei ahda kunnolla edes ilman w-letkua? voiko tosiaan pieni vuoto pistää koko paketin ihan sekasin..vai joku anturi tms ku se nykiikin välillä aika tuntuvasti? luin jostain täältä palstalta et toi imuilman lämpö anturi voi aiheuttaa laihan seoksen ja nykimisen, pitääkö paikkaansa? Mistä kannattais alottaa? 8O
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 t7 ahto ongelmia

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ilmamassamittari rikki, poljet konetta laihalla josta tulee sytytyshäiriöitä ja lopulta mäntävaurio.
Open sidin avulla näkisit heti ahtopaineen ja ilmamassan suhteesta jos tuo diagnoosi osuu oikeaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jelli
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 09, 2012 07:10

Re: 9-3 t7 ahto ongelmia

Viesti Kirjoittaja jelli »

okei.. eipä oo ees käyny mielessä et syynä vois olla ilmamassamittari.. juu ei löydy open sidiä siispä ainuaksi vaihtoehdoksi jää kokeilla ehjää ilmamassamittaria? käykö samallaisen kolkin joka on myös t7 mut 154hv versio ilmamassamittari tähän mun vaunuun? ja onko siinä muuta ku vanha pois uus tilalle ja koeajolle vai taäytyykö nollata vikakoodit tms? ku kaverilla on sellanen ja ois varmaa mahdollista saada testata sillä tota diagnoosia..
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 t7 ahto ongelmia

Viesti Kirjoittaja SS »

Sama mittari käy, tosin lienee 150hp versio se toinen kolkki ;) Mittari paikalleen ja kokeilemaan, ei ne aktiiviset vikakoodit kokeilua haittaa. Jos nollata haluat ja varmistaa, ettei toisella mittarilla vikavalo syty, niin ilman työkaluja nollaus onnistuu irrottamalla akun johto akku tai oikea sulake (numeroa en tähän hätään muista) hetkeksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jelli
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 09, 2012 07:10

Re: 9-3 t7 ahto ongelmia

Viesti Kirjoittaja jelli »

110kw lukee rekisteri otteessa eli joo kai :D .. mutta joo kiitos vinkistä, täytyy kokeilla heti huomenna.. palailen asiaan jos mittari osoittautuu ehjäksi
jelli
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 09, 2012 07:10

Re: 9-3 t7 ahto ongelmia

Viesti Kirjoittaja jelli »

jep ehjää mittarii en nyt tähän hätään saanu mut putsasin ton vanhan ja ahto ongelmat hävis saman tien, ja kierroksetkin tasottu huomattavasti, vähän kuitenki vielä tökkii eli toi mittari on entinen. kiitos vinkistä vesa67 diagnoosisi oli oikea!
Vastaa Viestiin