Vanhuksen talvisäilytys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja vfr »

Sunnuntaina ois tarkoitus laittaa tuplis talvisäilöön.Prätkiin oon aina laittanut stapilisaattoria tankkiin ja keväällä on toiminut kuin unelma. Mites muut kanssa saabistit ootte laittaneet vanhuksenne talvilevolle, lisäaineen kanssa vai ilman.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
mölli77
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 25, 2011 18:02
Paikkakunta: valkeakoski

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja mölli77 »

no ei mitään ja on aina lähtenny hyvin keväällä käymään
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Ei mittää lisiä. Sisälle tosin silica geliä, jokaiseen jalkatilaan avoimissa rasioissa. Konttiin samoin. Akunkaapeli irti. Siinä varusteet. Päälle mietin puutarhaharsoa. Miten lienee olisiko hyväksi vai pahaksi?
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja SKi »

v.1984 pystykeulan leitan talvilevolle ja poistan rekisteristä.Tankki täyteen 98.ia ja 1-2 d kaksitati öljyä. Pikku lenki että, pensapumppu, polttoaineen säädin ja suuttimet saavat voitelun. Sitten akku lataukseen, kaapelikengät irti. Keväällä herätellään sitten henkiin.
Vetelin kemoralla oli taannoin Saabin kokoontumispäivä, Yli sata Saabia ja vain yksi pystykeula. Ei kiinnostanut ketään.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Oven tiivisteet on hyvä käydä läpi silikoonilla ja voidella käsijarrun vaijerit.
Tankkiin on tullut laitettua sitä Octain boostia pullollinen.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hometta eniten pelkäisin. Jos saa ikkunat sentin raolleen niin ei homehdu (ainakaa mulla, yksi talvi ja toisella kertaa yksi syksy kokemuksena). Mulla makasi autokatoksessa... Nyt laitoin myös halvan silican korvaajan eli pari kiloa karkeaa merisuolaa ämpäriin. En tiä auttaako, mutta joku joskus sitä mainosti. Heiteltiinhän sitä ennenwanhaankin heinien sekaan, niin kai sillä jotain taikaa on myös kosteuden keräämisessä.

Lisäaineista tankissa taitaa olla paras kun tankkaa täyteen. Eikä se bensa miksikään vanhene vaikka jokku niin väittää. Tonnari seisoi yhden talven 98e5 tankki täynnä ja keväällä lähti niinku palmun alta. Seuraavan kerran se seiso vain syyskuusta jouluun ja sama resepti -> ei mitään ongelmia. Nytkin on kaksi romua seisonnassa eikä tullut edes mieleen laittaa rahaa huuhaa-aineisiin. Silläkin rahalla voi vaikka ostaa kaljaa ja alkaa leikkimään poppamiestä, jotta wanha ikiliikkuja toimisi myös pienen tauon jälkeen... Tosin ostaahan jokku (varsinkin nakumiehet) talvisinkin lisäaineita, "jotta auto pelaisi myös pakkasella".
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Mitenkäs talviseisonnassa jarrut? Ajattelin nyt kun pian pakastaa ajaa lenkki
jarrutellen, ja sitten auto kuivana puolilämpimään talliin talveksi. Tai ehkä ostan
200 euron katoksen?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Saabmasa kirjoitti:Mitenkäs talviseisonnassa jarrut?
Pitänee koputtaa puuta, mutta mulla ei jarrut mitään meinanneet seisonnasta. Käsijarru luonnollisesti ei ollut päällä. Tosin satulat oliki lähivuosina huollettu ja myös vaihdan niitä nesteitä (mikäli ne vaikuttaa). Jarrutan myös siihen malliin, ettei leimallakaan ole ongelmia ollut jumissa olevien takajarrujen takia tms. Tosin kytkin jäi jumiin, mutta se irtosi kun starttasi vaihde päällä ja antoi vähän sikaa... Seisoohan ne autot jobbareiden häkeissäki ja buustereilla laitetaan käyntiin :roll: Ja "hyvin pelaavat". Välillä siltikin saa lukea kauhutarinoita, kuinka keväällä oli jarruremontti tarpeellinen ja yhtä sun toista mennyt pilalle autosta.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

JP_Vette kirjoitti: Nyt laitoin myös halvan silican korvaajan eli pari kiloa karkeaa merisuolaa ämpäriin
Sitä silica geliä saa alle 5 e ison pussin Rainbow valkeana kissanhiekkana ääs-kaupasta. On puhdasta silicaa.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Henkka poika kirjoitti:Sitä silica geliä saa alle 5 e ison pussin Rainbow valkeana kissanhiekkana ääs-kaupasta. On puhdasta silicaa.
Ai :D Mä oon aina elänyt luulossa, että se on kallista kamaa ja kukkapurkkeihinkin aina ne kenkien, takkien yms mukana tulleet tunkenu "koska säästää". Mut merisuola oli alle euron kilo :idea:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Veneessäni ent omsitaja oli käyttänyt kosteudenpoistajaa talveksi. Minä en nyt 10
omistajavuoteen, eikä ole patjat saaneet homepilkkuja. Paitsi lippalakki kulkuluukun
sisäpuolella, oliko viime talvi kostea, ei kai.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 928
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

SKi kirjoitti:v.1984 pystykeulan leitan talvilevolle ja poistan rekisteristä.Tankki täyteen 98.ia ja 1-2 d kaksitati öljyä. Pikku lenki että, pensapumppu, polttoaineen säädin ja suuttimet saavat voitelun. Sitten akku lataukseen, kaapelikengät irti. Keväällä herätellään sitten henkiin.
Vetelin kemoralla oli taannoin Saabin kokoontumispäivä, Yli sata Saabia ja vain yksi pystykeula. Ei kiinnostanut ketään.
Äläs ny, otin kuviakin auton hienoista yksityiskohdista. Tuo kakstahtiöljy on ihan hyvä kikka. Itte lorauttalen sitä syksyisin tappurin (Sampo)tankkiin.
Saab 9-5 Vector -03 stage1 470 tkm
puh.040 538 0231
forward forever backward never
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Saabmasa kirjoitti:Veneessäni ent omsitaja oli käyttänyt kosteudenpoistajaa talveksi. Minä en nyt 10
omistajavuoteen, eikä ole patjat saaneet homepilkkuja. Paitsi lippalakki kulkuluukun
sisäpuolella, oliko viime talvi kostea, ei kai.
Ei mullakaan hometta ole tullut kun luukut on raollaan, mutta kymmenisen vuotta sitten yksi og900 tuupattiin odottamaan noutajaansa ja muistaakseni puoli vuotta kerkesi kaikki luukut olemaan kiinni, jonka jälkeen penkit ja vyöt täynnä homepilkkuja... Eikä siä lämppärin hana vuotanu tms, joka olisi tuonut "ylimääräistä vettä" sisälle.

Menee jo off topic, mutta parin vuoden jälkeen se sieltä vielä käynnistyi vanhoilla bensoilla ja ilman starttipilottia tai mitään. Jarrut tosin ei enään pelannut... Nykyään se ei enään liiku, kun vetarin maljat sai uuden kodin ja taidettiin sytkäosakki jo antaa eteenpäin. Ja se siis makasi heinikossa kuusen alla mädäntymässä. Piti paalata, mutta onneksi ei paalattu kun niin paljon on jo luovuttanut osia :D Mä jopa pesen sen nykyään joka kesä siltä kyljeltä, joka näkyy pihaan, jotta ei olisi niin harmaanvihertävä maiseman pilaaja :roll: (eikä ollut vitsi)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Tessu
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 01:03

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Itte pesin kans pariviikkoo sitte ulkosäilytyksessä olevat autot 4kpl,eli ei tarvi olla vitsi,on sitten paremman näkösiä ja jos joku sattuu tarviimaan niin näkee mitä hakee!
Jarrujen jumiin keksin aikoinaan semmosen kikan kun laitoin vanhan Cortinan talliin pukkien päälle että työnsinkin jarrumännät levyjarruista sisälle,(käy myös rumpusylintereissä) niissä vaan työläämpi,eipä tartte siten kun polkea taas männät kiinni levyyn kun seuraavalla kerralla lähtee liikkeelle jos ja kun lähtee.
Kytkimen jumitus taas häipyy kun starttaa vaihepäällä ja on vetävätpyörät ilmassa irti lähtee et jysähtää!
semmosia pikkutaikoja niin ei tarvi tuskailla
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vanhuksen talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Alkaa olla taas ajankohtainen tämä aihe.

Parin viikon päästä oma 99 lähtee talvisäilytykseen. Kylmä talli kyseessä. Olen suunnitellut että valmistelen auton pesulla+vahauksella, öljynvaihto, tankki täyteen+säilytysaine, sisätilaan kosteudensyöjää astialla. Haluaisin peittää auton vaikka onkin sisätiloissa, normi autopressu ihan ok?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin