96:n hidas kylmäkäynnistys
96:n hidas kylmäkäynnistys
Moi, mistähän mahtaa johtua, että minun museorekisteröidyn 96:n vm. 75 starttaus kestää minuuttitolkulla ja käynnistyy hitaasti. Ennenkuin liikkeelle pääsee, autoa on tyhjäkäytettävä 3-5 min kesälämpimälläkin. Kun painaa kaasua, moottori sammuu.
Re: 96:n hidas kylmäkäynnistys
Kyllä sen kuuluisi tikkana lähteä ja toimia eli jotain bensa- tai sytkäpuolen häikkää siinä ilmeisesti on. En osaa mitään varsinaista neuvoa antaa, mutta voisin esittää tukun kysymyksiä, jotka ehkä saattavat johtaa keskustelua eteenpäin:
Onko kaasutin säädöissään?
Onko automaattiryyppy säädöissään ja toimii oikein koko liikeratansa? Tai korvattu käsiryypyllä?
Puola kunnossa?
Onko hyvät ja puhtaat NGK BP6ES-tulpat 0,7 mm kärkivälillä?
Sytytysjohdot, kärjet, kondensaattori, virranjakajan kansi? (Motonetista ja Biltemasta saa sytytysosia halvalla, mutta joskus tuntuu että ne 40-vuotta vanhat boschilaiset vähän putsattuina toimii kuitenkin paremmin - ei siis kannata heittää vanhoja roskiin vaikka kokeilisikin uusilla)
Venttiilit säädetty ja puristuspaineet mitattu?
Voisiko imukannessa, kaasuttimen laipassa tai alipaineletkuissa olla ilmavuotoja?
Käytätkö 98-bensaa? (Itsellä on toiminut 95:lläkin mutta jotkut on kokeneet tuon vesipitoisemman bensan tuovan ongelmia)
Akkua en ensimmäisten joukossa epäilisi jos noinkin hyvin jaksaa sahailla.
Onko sulla maahantuojan julkaisemaa sinikantista korjaamokäsikirjaa ja huolto-opasta käytössä?
Onko kaasutin säädöissään?
Onko automaattiryyppy säädöissään ja toimii oikein koko liikeratansa? Tai korvattu käsiryypyllä?
Puola kunnossa?
Onko hyvät ja puhtaat NGK BP6ES-tulpat 0,7 mm kärkivälillä?
Sytytysjohdot, kärjet, kondensaattori, virranjakajan kansi? (Motonetista ja Biltemasta saa sytytysosia halvalla, mutta joskus tuntuu että ne 40-vuotta vanhat boschilaiset vähän putsattuina toimii kuitenkin paremmin - ei siis kannata heittää vanhoja roskiin vaikka kokeilisikin uusilla)
Venttiilit säädetty ja puristuspaineet mitattu?
Voisiko imukannessa, kaasuttimen laipassa tai alipaineletkuissa olla ilmavuotoja?
Käytätkö 98-bensaa? (Itsellä on toiminut 95:lläkin mutta jotkut on kokeneet tuon vesipitoisemman bensan tuovan ongelmia)
Akkua en ensimmäisten joukossa epäilisi jos noinkin hyvin jaksaa sahailla.
Onko sulla maahantuojan julkaisemaa sinikantista korjaamokäsikirjaa ja huolto-opasta käytössä?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 96:n hidas kylmäkäynnistys
Tuleeko kiihdytyspumpusta pensaa kunnolla kun painaa kaasua?
Miten sillon toimii kun saa lämpymäksi?
Auttaako kaasun sotkeminen ennen käynnistystä käynnistyvyyteen?
Miten sillon toimii kun saa lämpymäksi?
Auttaako kaasun sotkeminen ennen käynnistystä käynnistyvyyteen?
Re: 96:n hidas kylmäkäynnistys
Moottori lämpimänä kyseinen yksilö toimii normaalisti. Käynnistyy heti ja kiihtyy. Käynnistys- ja kaasutusongelma on vain kylmänä. Jos on monta päivää ollut ajamatta, virta-avainta saa vääntää jopa kymmenkunta kertaa. Kaasulla pumppaaminen ei auta siinä.
Re: 96:n hidas kylmäkäynnistys
Ryypyssä siis vika melkeinpä on, ellei sitten polttoainelinja, kohokammio ym paikat tyhjene jostakin syystä kun kones on sammuksissa.
Darco varmaan tarkoitti että "potkaiset" kaasupoljinta muutaman kerran ennenkuin starttaat. Silloin kiihdytyspumppu ruuttaa vähän evästä imusarjaan, sen pitäisi auttaa startissa.
Jos ei potkut auta, kokeile kaataa (kaasuttimen) kurkkuun pari korkillista bensaa ennen seuraavaa käynnistystä. Jos hörähtää heti niin vika melkeinpä on bensan saannissa kylmänä (=rikastin).
Niin ja kuinka pitkään väännät avainta? Nykyajan ohjeet ovat nykyajan autoille, vanhemmissa on usein luonnostaan "pitempi vieteri", kun on kaasuttimet, mekaaninen polttoainepumppu, kärjellinen sytytys ym juttuja, toisin kuin nykyajan tietokoneohjatuissa jotka käynnistyvät yleensä parissa sekunnissa.
Darco varmaan tarkoitti että "potkaiset" kaasupoljinta muutaman kerran ennenkuin starttaat. Silloin kiihdytyspumppu ruuttaa vähän evästä imusarjaan, sen pitäisi auttaa startissa.
Jos ei potkut auta, kokeile kaataa (kaasuttimen) kurkkuun pari korkillista bensaa ennen seuraavaa käynnistystä. Jos hörähtää heti niin vika melkeinpä on bensan saannissa kylmänä (=rikastin).
Niin ja kuinka pitkään väännät avainta? Nykyajan ohjeet ovat nykyajan autoille, vanhemmissa on usein luonnostaan "pitempi vieteri", kun on kaasuttimet, mekaaninen polttoainepumppu, kärjellinen sytytys ym juttuja, toisin kuin nykyajan tietokoneohjatuissa jotka käynnistyvät yleensä parissa sekunnissa.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96:n hidas kylmäkäynnistys
Jo pelkästään automaattiryypyn aktivointi vaatii kaasunpainallusta ennen starttia. Poljin pohjaan ja hitaasti ylös.
Helppo tapa aloittaa selvittely on ottaa ilmanpuhdistimen kansi irti niin pääsee suoraan näkemään, miten ryypyn läppä käyttäytyy. Sulkeutuuko kokonaan jne.
Helppo tapa aloittaa selvittely on ottaa ilmanpuhdistimen kansi irti niin pääsee suoraan näkemään, miten ryypyn läppä käyttäytyy. Sulkeutuuko kokonaan jne.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 96:n hidas kylmäkäynnistys
Mulla oli kuupassa pitkä vieteri, kun pumppu oli finaalissa. Seistessä valutti putket takaperin tyhjäksi ja tähän kun lisää sen, että kohokammiosta haihtuu ainetta ja veltto pumpun kalvo ei jaksanut kunnolla startin kierroksilla nostaa bensaa kaasarille, kesti aikansa ennen kuin kone sai ainetta poltettavaksi.Kartsa kirjoitti:Ryypyssä siis vika melkeinpä on, ellei sitten polttoainelinja, kohokammio ym paikat tyhjene jostakin syystä kun kones on sammuksissa.
Tosin sitten kun sen sai käymään kesti heti kuormaa ja kierroksia.
Re: 96:n hidas kylmäkäynnistys
Kävin viikonloppuna mökillä ja kokeilin käynnistää 96:n painamalla kaasua 10 kertaa ennen starttia ja heti lähti käyntiin sekä kaasutti kylmänä. Ongelma ratkennut!