ARP- pultit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nipponkippo
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
Paikkakunta: Jalasjärvi

ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

Moro. Löytyi sopivat pultit t5 moottoriin, Ford 2.0 ohc. Pituus ja paksuus sopivat. Kannen pultit ja runkolaakerin pultit pitäisi käydä suoraan, mittojen perusteella. Jos jotaki kiinnostaa.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannenpulteissa on momenttiin kiristys ja kulmaan kiristys päälle. Mitä ohjetta aiot noudattaa? Jos pultin ominaisuudet muuttuu, niin samalla ohjeella kiristettynä saavutettu kannen ja lohkon välinen puristusvoima voi olla ihan muuta, kuin vakiopulteilla. Kulmaan kiristyksessähän on selkeästi oletus, että pultit venyy jossain määrin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nipponkippo
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

Pulttien mukana tuli ohje kuinka ne kiristetään. Sen mukaan teen.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihan uteliaisuuttani kysyn miten ne kiristetään?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja ippe »

Ovatko nuo >RP:t venyviä pultteja vai ns. kovia ja mitä kansipahvia aiot käyttää?

Nuo kiristämiset kun riippuvat pulteista, pahvista ja moottorista, jos ohje on toiseen moottoriin, niin se ei välttämättä toimi kovinkaan hyvin, etenkään jos kansipahvi ja moottori ovat erilaiset kuin mihin pulttisarja on tarkoitettu.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
nipponkippo
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

http://www.genuinesaab.com/psi/files3/HeadStuds.pdf

Taisipas olla juurikin samalaiset kiristely ohjeet laatikossa. Kyllä kumminki luotan myyjään tässä asiassa. Vaikka joku muu olisiki erimieltä. Tulee t7 tiiviste. Puristussuhde jää 8.4:1 noin suurin piirtein. Lohkosta otettu vähä pois.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja nugge »

nipponkippo kirjoitti:http://www.genuinesaab.com/psi/files3/HeadStuds.pdf

Taisipas olla juurikin samalaiset kiristely ohjeet laatikossa. Kyllä kumminki luotan myyjään tässä asiassa. Vaikka joku muu olisiki erimieltä. Tulee t7 tiiviste. Puristussuhde jää 8.4:1 noin suurin piirtein. Lohkosta otettu vähä pois.
Oletko nyt ihan varma tosta puristussuhteesta....
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
nipponkippo
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

Olen.... Eiku muuten vaan lämpimikseni puhun.
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja Zebe »

+500hp tavoite kerta vakiot ei riitä? Ja miksi helv.. 8.4 puristussuhde?
nipponkippo
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Su Joulu 04, 2011 20:00
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja nipponkippo »

400kw on tavoite. Eikä ole tarkoitus ajaa e85. Kerroppas sitte mikä on se helvetin hyvä puristussuhde!
Jäsen 5478
Saab ng900 2.0t -96
Opel vectra c 1,9cdti -06
Menossa mukana:
JMO Racing
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turha on hiiltyä. Ei ole yhtä ainoaa vastausta oikeaan puristussuhteeseen. Riippuu ihan täysin siitä mihin käyttöön tuota rakennetaan. Taisivathan jotkut tehdä jopa alle 7 rutuilla olevia koneita, jotta niitä voi ahtaa ihan "höpelönä". :)

edit:

Wayback machinella löytyi ton legendan Firges Corsan tietoja. Googlella löytyy toki lisääkin tietoa ja videota jne tosta vehkeestä. http://web.archive.org/web/200504120052 ... /corsa.htm
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Joo kylläpä tuo varmasti noilla rutuilla menee ok bensan kanssa, nykyään vaan oletuksena näiden kanssa on että mennään re85. :wink: Muistaakseni esim. vanhemmassa VR-4 galantissakin on puristukset luokkaa 7.8:1 vakiona.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13460
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: ARP- pultit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meikän kuplassa on 7,1:1 puristukset. Siinä vasta urheiluauto :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin