Saab 9-5 2.0t ulkomailta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jtalvi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 13:57

Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja jtalvi »

Tervehdys palstalaiset!

Olisi V70 D5 2005 vaihtumassa hieman vanhempaan :saab: iin 9-5 2.0t 2001 automaatilla aj. 160 tkm ja melkein kaikki mausteet + hyvät renkaat. Vaimo opiskelee ulkomailla ja oli löytänyt "helmen". On haettu useita Volvoja vuosien varrella ja nyt olisi hyvä käyttöauto haussa noin 10 tkm vuosiajoille Suomessa. Fillarit pitäisi saada mahtumaan konttiin. Hintaa olisi 2 800 eur + verot 1 500 eur + 500 eur varaus päivityksiin.

Auto on ollut yhdellä omistajalla ja sillä on täydellinen huoltokirja. Kilometrit, merkinnät, leimat, tarrat, yms. vaikuttavat vedenpitäviltä ja kuluneisuutta ei ole juuri nimeksikään edes kuskin penkissä (nahkaa). Ajettavuus on kuulemma Volvon kanssa samaa luokkaa, mutta on hiljaisempi, ketterämpi ja suuntavakaampi. Mitään sivuääniä ei kuulu ajattaessa tai paikallaan.

Löysin tsekkilistan palstalta ja sen mukaan homma on muuten ok, mutta tyyppivikojen korjauksesta ei ole tietoja.

Näin Saab-nyyppänä :? haluaisin kuulla mielipiteitä hankinnan mielekkyydestä olettaen, että autossa ei ole mitään isompaa elimellistä vikaa ja sen pystyy 80 km / useamman tunnin koeajolla paljon ajava naisihminen 8O havaitsemaan. Harkinnassa on myös käyttö pikatsekkauksessa autokorjaamossa (alusta, maalipinta, kuluneisuus, yms). Mitä mieltä siis olette?
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

tuo ihmeessä pois kuleksimasta :) onhan joka autossa tyyppiviat.. en niitä nyt tähän jaksa kirjoitella, mutta Etsi-toiminolla löydät kaiken ja vähän enemmänkin näistä femmoista.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Näissä kun se kallein piilevä vika on pitkien öljynvaihtovälien moottorin sisään kerryttämä karsta joka tukkii öljyn imusihdin niin kerroppa minkälaisin välein huoltokirja merkitsee öljyt vaihdetuiksi ?
Noin vähillä kilometreilla 20tkm vaihtovälit on jo huonompi juttu, mikäli siis kilsat on samalla omistajalla kertyneet suunnilleen tasaiseen tahtiin koko iän ajan.
10 tkm välein ok ja jos varustelut miellyttää ja olet verrannut suomen tarjontaan niin päätös alkaa olemaan jo helppo.
Vaihteisto on melko pomminvarma 4-vaihteinen AisinWarner joka toimii kunhan öljyt on jossain välissä muistettu vaihtaa.
Ja tiesit varmaan että tuon auton saa E85 softapäivityksellä kulkemaa halvemmallakin kuin tuo diisseli per kilometri, varsinkin jos vuosiajo jää noinkin vähäiseksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jtalvi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 13:57

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja jtalvi »

Huollot oli tehty ohjelman mukaan, mutta aika reilusti etupainoisesti ja ainakin viimeisin öljynvaihto oli tehty ohjelman lisäksi. Viimeisimmistä huolloista oli kuitit, mutta ei ennen 120 tkm.

Vähän yllätysveto paremmalta puoliskolta tuo Saab, kun on yleensä vannonut Volvojen nimeen :lol: Ei kai tuossa kovin suurta riskiä pitäisi olla. Ekaa kertaa vaimo Saabin ratissa ja heti miljoonakaupungissa 8)

Tarkoituksena on noin kolmeksi vuodeksi löytää auto pääasiassa seisomaan talliin, kun tulee fillarilla yleensä liikuttua. Pitää varmaan kerran viikossa kuitenkin ulkoiluttaa, että pysyy akussa varaus ja ei tule renkaista ihan kantikkaita.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Toi diesilin kulutus on ajotietokoneiden mukaan täsmälleen puolet 2.0t E85 kulutuksesta.
Todellisuudessa nitten näyttämä keskikulutus on 0-1L/100km pielessä, volvo alakanttiin saab yläkanttiin. Tämä siis empiirisesti tutkittu sama työmatka/ajotyyli.

Verot huomioiden diesel on halvempi jos ajaa yli 18tkm e85 vastaan, noin 9tkm bensoilla.
Bensalla ajamisen siis e85 voittaa heti, siis tämänhatken hinnoilla.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Alla esimerkkilaskelma, jossa veroa kertyy Alveineen 2160e, käytin tuossa vastaavan hintana esimerkkihintaa 7400 ja päästöjen mukaanhan tuo verotetaan...


EU-maasta tuodun henkilöauton arvioitu hinta Suomessa.

Ajoneuvon yleinen pyyntihinta Suomessa 7400 EUR
Tavanomaiset alennukset (5% x 7400 EUR + 750 EUR) - 1120 EUR
Yleinen vähittäismyyntiarvo eli verotusarvo =6280 EUR
Autovero 1770.96 EUR
Maksettava määrä yhteensä (autovero + alv) 2160.5712 EUR
Auton hinta veroineen 4960.5712 EUR

Auton hankintahinta EU-maassa EUR 2800
Vastaavan auton yleinen pyyntihinta Suomessa EUR 7400
Automallin veroprosentti %
Automallin co2 päästöt g/km 242
-*-Elämä on-*-
jtalvi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 13:57

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja jtalvi »

No niin, kaupat on sovittu ja lauantaina nähdään miten kävin. Kiitokset kaikille vinkeistä! Voin kertoilla myöhemmin veroista ja muusta, jos kiinnostaa. Tässä vielä linkki: goo.gl/qQHLy

Vaimo käytti maanantaina autoa pajalla tarkastuksella - maksoi 40 euroa. Tarkastuksessa käytiin läpi myös foorumilta löytynyt lista. Ei löytynyt ruostetta, vikoja, pakkelia tai löysyyttä. Entinen omistajakin tavoitettiin ja reippa kuuskymppinen mies kertoili, että kilometrit täsmää ja hyvin on huollettu. Viime vuosina autoa on käyttänyt satunnaisesti tyttären mies.

Voisi vaihdattaa Saksassa vielä öljyt ennen kuin lähtee ajelemaan Suomea kohti. Maahantuontikatsastuksen pitäisi mennä aika helposti läpi, tosin sumuvalon lasi on rikki ja se pitää varmaan vaihtaa. Voikohan pelkän lasin vaihtaa ja mistä sellaisen saisi?

Löysin foorumilta juttua öljypohjan ja sihdin putsaamisesta. Se ilmeisesti kannattaisi tehdä tai tässä tapauksessa teettää? Onko jotain muuta, mitä mielestänne kannattaisi tuontiautolle tehdä?
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja 3J »

nittifemma kirjoitti:Tavanomaiset alennukset (5% x 7400 EUR + 750 EUR) - 1120 EUR
Tähän pieni viilaus. Vähennys olisi 1500 EUR, koska kaavan tulos jäisi sen alle, eikä vähennys ylitä 30% pyyntihinnasta.

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/020.pdf
Käytetyn ajoneuvon tavanomaisten alennusten määrä on 5 % lisättynä 750 eurolla käytetyn ajoneuvon pyyntihinnasta tai 1 500 euroa riippuen siitä, kumpi näistä johtaa suurempaan vähennykseen. Vähennyksen määrä on kuitenkin enintään 30 % pyyntihinnasta laskettuna.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jtalvi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 13:57

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja jtalvi »

Tuo veroasia alkoi kiinnostamaan ja tein Mahti-haun. Sen mukaan yleinen myyntihinta olisi 4 191 euroa. Tai sitten haku meni pieleen. Mistä nittifemma olit esimerkkihinnan kaivanut?

Ei tuon ikäisen auton tuonnilla varmaan suuria voittoja tehdä, mutta tarkoituksena onkin löytää edullisesti hyvä käyttöauto. Pitäisi olla hinta/laatu-suhde kohdillaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13466
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos ja kun automalli löytyy tietokannasta, niin tulli tekee verotuksen tuon Mahdin mukaan. Siitä voi sitten verovelvollinen valitella jos huvittaa. Sinänsä helppoa, että lähes euron tarkkuudella näkee, mitä hintaa tulli verotuksessa käyttää ja siten verojen arvioiminen on hyvin helppoa. Lisäksi veropäätös tulee nopeasti, koska tullissakaan eivät arvo noita asioita, vaan katsovat suoraan tietokannasta.

Lisäksi noihin nittifemman laskelmiin sen verran, että autoverosta ei enää makseta alvia. Jos myynti-ilmoituksen 223 g/km päästötaso pitää paikkaansa, on veroprosentti 38,8 %. Tällöin 4191 euron verotusarvolla verojen kokonaismääräksi tulisi 1626 euroa ja kokonaishinnaksi 2950 € maksaneelle autolle 4576 €.

Ja lopuksi onnittelut hienon SAABin hankkimisesta. Hyvältä näyttää kuvissa ainakin!

(edit: korjattu laskuvirhe)
Viimeksi muokannut AZP, Pe Loka 05, 2012 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Pola »

Motonetista uusi sumuvalo 70€, lasia ei saa erikseen.
#3272
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

AZP kirjoitti: Lisäksi noihin nittifemman laskelmiin sen verran, että autoverosta ei enää makseta alvia. Jos myynti-ilmoituksen 223 g/km päästötaso pitää paikkaansa, on veroprosentti 38,8 %. Tällöin 4191 euron verotusarvolla verojen kokonaismääräksi tulisi 1626 euroa ja kokonaishinnaksi 5817 euroa.
Meni vähän laskut pieleen. Auton hinta Saksassa on 2950€ ja siihen Suomen verot n. 1626€ tekee yhteensä 4576€. Tuohon sitten hakukulut ja rekisteröintikulut päälle. Eli Suomen verrokkihinta ei vaikuta muuhun kuin veron määräytymiseen.
Näin siis neljä Saabia Saksasta hakeneena tuon laskisin.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13466
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ihan oikein. Meni ostohinnat ja verotusarvot sekaisin. Korjasin tuohon omaan viestiini, ettei mene kellään laskut pieleen omien mokailujeni takia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jtalvi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 13:57

Re: Saab 9-5 2.0t ulkomailta

Viesti Kirjoittaja jtalvi »

Tervehdys Saksanmaalta!
Kauppoja ei sitten tullutkaan - ainakaan aiemmin mainitsemastani Saabista. Auto piti epämääräistä ääntä tyhjäkäynnillä ja haisi todella tunkkaiselle. Sitä oli ilmeisesti pidetty kadun varressa, joka näkyi maalipinnassa ja muoviosissa. Paljon oli hyvääkin. Voi olla, että omat vaatimukset oli liian korkealla. Pitänee käydä tässä paremmalla ajalla katsomassa muita vaihtoehtoja.
Vastaa Viestiin