Nakuttaa RE85:llä
Nakuttaa RE85:llä
Kyllä, RE85:lläkin voi saada nakuttamaan, tai ainakin Trionic tunnistaa nakutuksia. Ei ole kuunneltu nakuluureilla, eli tässä mainitut nakutukset ovat vain Trionicin toteamia.
Nakutuksia ilmenee yleensä spoolausvaiheessa 3000-4000rpm paikkeilla. Usein myös silloin kun jalan nostaa kaasulta kiihdytyksen jälkeen. Nakutuksia tapahtuu pienilläkin ahdoilla, esim 0,4 bar. Joitakin nakuja näkyy jopa 500rpm kohdalla kartassa. Nakuja tapahtuu joka sylinterissä, kuitenkin jonkun verran enemmän kakkospytyssä.
Mitattua:
- lambda on täyskaasukiihdytyksessä 0,8-0,9
- EGT ei ole koskaan yli 900
- puristuspaineet mitattu (1-4): 13,5 / 13,1 / 12,9 / 13,2
Kokeiltua:
- tulpat vaihdettu
- sytytysennakkoa kokeiltu myöhästää jopa 10 astetta
- nakutusherkkyyttä laskettu paljon, jopa 60 yksikköä T5Suitella
- kokeiltu kolmella eri DI-kasetilla
- kampiakselin asennontunnistin vaihdettu
Näistä mikään ei tuntunut vaikuttavan oikeastaan mitenkään nakutukseen.
Nakutuksia ilmenee yleensä spoolausvaiheessa 3000-4000rpm paikkeilla. Usein myös silloin kun jalan nostaa kaasulta kiihdytyksen jälkeen. Nakutuksia tapahtuu pienilläkin ahdoilla, esim 0,4 bar. Joitakin nakuja näkyy jopa 500rpm kohdalla kartassa. Nakuja tapahtuu joka sylinterissä, kuitenkin jonkun verran enemmän kakkospytyssä.
Mitattua:
- lambda on täyskaasukiihdytyksessä 0,8-0,9
- EGT ei ole koskaan yli 900
- puristuspaineet mitattu (1-4): 13,5 / 13,1 / 12,9 / 13,2
Kokeiltua:
- tulpat vaihdettu
- sytytysennakkoa kokeiltu myöhästää jopa 10 astetta
- nakutusherkkyyttä laskettu paljon, jopa 60 yksikköä T5Suitella
- kokeiltu kolmella eri DI-kasetilla
- kampiakselin asennontunnistin vaihdettu
Näistä mikään ei tuntunut vaikuttavan oikeastaan mitenkään nakutukseen.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Nakuttaa RE85:llä
Maadoitukset tarkistettu ja putsattu? ECU:n ja DI-kasetin liittimet? Vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä että olisi todellista nakutusta, kokeile luureilla myös.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Nakuttaa RE85:llä
Täytyypi kokeilla. Mistähän nuo maadoituspisteet löytyvät?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Nakuttaa RE85:llä
Termarikopan tienoilla pitäisi olla ainakin yksi sarja maadoituksia. Koita vetää kasetista vaikka lisämaadoitus johonkin.. muistaakseni jossain tapauksessa auttoi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Nakuttaa RE85:llä
Olisiko hieman samaa ongelmaa, kuin täällä vai mitä olet mieltä john? Kun en tiedä mikä ahdin tuolla on, niin tuo spoolaus kertoisi olevan jotain hivenen isompaa. Tilanteeseen auttoi jcarlsonin ohjeen mukaan tehty säätö. Muutin nakuadaptaation rajat suitella kadapt_rpm_high! arvoon 4500 ja kadapt_rpm_low! arvoon 3500. Tämä auttoi tuohon olemattomaan nakutukseen, jota ilmeni heti, kun ahdin alkoi tulla mukaan. Toisekseen nakuvalo vilkahtaa aina, kun nostat jalan kaasulta, tämä on aika lailla ominaisuus, jos sulla ei nyt ihan jää valo palamaan. Kun olet muuttanut nuo arvot, niin kannattaa flashata softa uudestaan purkkiin. Mulla ei tapahtunut ainakaan mitään muutosta ennen kuin käytin boksin irti ja laitoin softan uudestaan uusilla raja-arvoilla sisälle.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Nakuttaa RE85:llä
Joo jos tuota knock adaption aluetta muuttaa niin varmaan hyvä ajatus flashata ja resetoida ecu että adaptaatio lähtee alusta liikkeelle. Isommalla turbolla pitää tosiaan olla sellaisella kierrosalueella että ahdin on hereillä.
Kaasunnostonakuja on tullut aina Trioniceissa, ionisaatiomittauksen ominaisuus tuntuisi olevan.. Niistä en muutoin piittaisi mitään, mutta sinänsä ärsyttävä kyllä T5:ssä koska jos vaihteenvaihdossa naksauttaa ja seuraavan vaihteen spoolissa tulee heti toinen niin saattaa vetäistä nakumoodin päälle. Tästä syystä hyvä olla nakumoodin pituus huomattavasti lyhyempi kuin vakio 12s, ja toisaalta yleensä nakukarttaa olen rikastanut vain melko miedosti vrt. vakio ettei hukuta moottoria turhaan bensaan/etanoliin. Jos seos on jo matala 11 tai alle, niin järkevämpi tiputtaa ennakkoa/ahtoja kuin lisärikastaa.
Onhan tuo mahdollista että olisi jotain maaongelmaa molemmissa, T5 autojen kanssa noita yksilöitä tuntuu aina välillä tulevan jotka kuulee omiaan nakutunnistuksella. Luurit kertoo totuuden viimekädessä onko haamunakua vai todellista, jos esim. asteen ennakkoa lisäämällä rupeaa kuulemaan luureillakin samassa kohtaa nakua missä Trionic aiemmin tunnisti niin oli todellista kyseessä, ionisaatio vaan on herkempi kuin luurit. Jos taas ennakon lisääminen/vähentäminen ei vaikuta eikä luureilla kuule niin ei ole todellista.
Kaasunnostonakuja on tullut aina Trioniceissa, ionisaatiomittauksen ominaisuus tuntuisi olevan.. Niistä en muutoin piittaisi mitään, mutta sinänsä ärsyttävä kyllä T5:ssä koska jos vaihteenvaihdossa naksauttaa ja seuraavan vaihteen spoolissa tulee heti toinen niin saattaa vetäistä nakumoodin päälle. Tästä syystä hyvä olla nakumoodin pituus huomattavasti lyhyempi kuin vakio 12s, ja toisaalta yleensä nakukarttaa olen rikastanut vain melko miedosti vrt. vakio ettei hukuta moottoria turhaan bensaan/etanoliin. Jos seos on jo matala 11 tai alle, niin järkevämpi tiputtaa ennakkoa/ahtoja kuin lisärikastaa.
Onhan tuo mahdollista että olisi jotain maaongelmaa molemmissa, T5 autojen kanssa noita yksilöitä tuntuu aina välillä tulevan jotka kuulee omiaan nakutunnistuksella. Luurit kertoo totuuden viimekädessä onko haamunakua vai todellista, jos esim. asteen ennakkoa lisäämällä rupeaa kuulemaan luureillakin samassa kohtaa nakua missä Trionic aiemmin tunnisti niin oli todellista kyseessä, ionisaatio vaan on herkempi kuin luurit. Jos taas ennakon lisääminen/vähentäminen ei vaikuta eikä luureilla kuule niin ei ole todellista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Nakuttaa RE85:llä
Niinjoo, raudasta sen verran että vakio Mitsu, 3" putkisto ja 465cc suuttimet. Ahdot säädetty 1,3 bar tuntumaan, mutta yleensä jää ahdot johonkin 0,8 bar kun nakutunnistus rajottaa. Nakumoodin pituutta on lyhennetty muistaakseni 0,3 sekuntiin.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Nakuttaa RE85:llä
Kyllä toi joltain sähköiseltä vialta vaikuttaa nakutunnistuksessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Nakuttaa RE85:llä
Julkaisenpa nakukuvan seurauksista piittaamatta:

Eli jännillä alueilla näkyy nakutuksia.

Eli jännillä alueilla näkyy nakutuksia.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Nakuttaa RE85:llä
Täällä tosiaan tuon oman kulkineen nakuttelut rauhoittui nakuadaptaation rajojen muutoksen jälkeen. Nyt tulee enää paineilla muutamia nakuja ja nyt on mahdollista testailla ennakon säätöä siellä kohdin, missä eniten nakuttaa. Jos ei ennakoita säätämällä muutu, niin koitanpa itsekin laittaa ylimääräisen maadoituksen kasetista. Tosin mulla on vielä kokeilematta ne 8:n tulpat pienemmällä kärkivälillä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Nakuttaa RE85:llä
Löytyipä sittenkin omaan ongelmaan sopiva ketju. Mulla täysin samaa ongelmaa kuin puulla, paitsi täällä luotetaan vielä ihan rehelliseen 98:iin. Kun ei säätäminen muuten jo näin talvikeleillä olisi riittävän haastavaa, niin ei tässä ole vielä päässyt edes yrittämään kun nuo nakut piinaavat jatkuvasti. 2 tuntia sitten vaihdoin tulpat, ei vaikutusta. Onneks illalla saan toisen DI-kasetin, näkee onko sillä merkitystä. Mulla kuitenkin vielä puun ongelmiin lisänä, että on alkanut antaa vikakoodia Cyl_fel, joka kaiketi viittaa tuohon kampiakselin asennontunnistimeen?
Hyviä vinkkejähän tästä ketjusta jo löytyikin, ainut että flashääminen ei mun kalustolla vielä onnistu, vain pelkkä hienosäätö. Ja sitten on vielä tietämättömän kysyttävä, että mistä tuon knock_count_mapin löytää, ja samoin myös nuo kadapt arvot? Mulla T5suite 2.0 käytössä.
Erkka
PS. Löysinkin jo toisen henkilön softasta nuo adaptaatiot, mutta ei niitä vaan mulla ole...
E: Kokeiltu toisella DIllä, ja 0 nakua ainakin ekan parinkymmenen kilsan ja kohtuullisten vetojen aikana. Ja knock_count_mapinkin löysin, toimiikin näköjään vaan ajossa...
Hyviä vinkkejähän tästä ketjusta jo löytyikin, ainut että flashääminen ei mun kalustolla vielä onnistu, vain pelkkä hienosäätö. Ja sitten on vielä tietämättömän kysyttävä, että mistä tuon knock_count_mapin löytää, ja samoin myös nuo kadapt arvot? Mulla T5suite 2.0 käytössä.
Erkka
PS. Löysinkin jo toisen henkilön softasta nuo adaptaatiot, mutta ei niitä vaan mulla ole...
E: Kokeiltu toisella DIllä, ja 0 nakua ainakin ekan parinkymmenen kilsan ja kohtuullisten vetojen aikana. Ja knock_count_mapinkin löysin, toimiikin näköjään vaan ajossa...
Viimeksi muokannut Ekitheman, To Helmi 14, 2013 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Nakuttaa RE85:llä
Mulla on tullut Cyl_fel niin kauan kun vikakoodeja olen lueskellut. Kokeilin vaihtaa tuon kampuran asennontunnistimenkin, muttei auttanut mitään niin vikakoodiin kuin nakutukseenkaan.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Nakuttaa RE85:llä
Hyvä tietää. Enpä sitten lähde tuota suolaisen hintaista osaa hankkimaan. Mutta näyttäis että mulla tuo nakuongelma ainakin vois olla eri kasetin myötä mennyttä. Nyt pääsee sitten hakemaan säätöjä kohdilleen..puu kirjoitti:Mulla on tullut Cyl_fel niin kauan kun vikakoodeja olen lueskellut. Kokeilin vaihtaa tuon kampuran asennontunnistimenkin, muttei auttanut mitään niin vikakoodiin kuin nakutukseenkaan.

Jokos sulla nakuongelma ratkesi?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Nakuttaa RE85:llä
Cyl_fel täytyy nollata srammista, pelkällä vikakoodien nollauksella se ei katoa
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Nakuttaa RE85:llä
Ok. Jotain tälläistä oli ecuprojectillakin, mutten oikein lontoon kielestä ymmärtäny miten tehdään. Mutta niin, mites siihen SRAMista nollaukseen päästään käsiksi?Frostwind kirjoitti:Cyl_fel täytyy nollata srammista, pelkällä vikakoodien nollauksella se ei katoa
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87