9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Hei,

Saabisairaus iskenyt ja nyt 9-5 Aeroa vm-2002 katsomassa.

Autolla on ajettu 185tkm ja on siisti sekä hyvin varusteltu, mutta: Huoltokirja on puutteellinen (3! leimaa, 0km, 50tkm ja 100tkm leimat) eli öljyt on vaihdettu itse mutta vaihtovälistä ja muusta huollosta ei tietoa ja voisi kuvitella että säntillinen öljynvaihtaja merkkaisi myös huoltokirjaan vaikka itse tekeekin.

Lisäksi autoon on hiljattain vaihdettu turbo, ja ymmärtääkseni Aeron turbo (Mitsu?) pitäisi kestää kauemmin kuin joku 175tkm? onko näin.

Ja vielä sen verran että tyhjäkäynnillä kuuluu jakopäästä jonkinverran ääntä, ei ole kokemusta kuin yhdestä koeajosta aikaisemmin ja se oli kyllä täysin hiljainen, ja tästä kuulu pientä ääntä.

Näillä tiedoilla onko selvä oil-sludge potilas, ja jos on niin riittääkö öljypohjan aukaisu+putsaus ja jos tarvetta jakopään vaihto? Vai onko jo todennäköisesti laakeritkin loppu ja kaikki kanavat tukossa?

Eli kannattaisiko ostaa jos saa edullisesti (esim. 5000e tai alle)

Asun pk seudulla joten jakopääremontin teettäisin tod. näk Tallinassa, siellä alkaen 700e. ja samalla öljypohjan irroitus ja pumppusihdin putsaus, jos vähän muutakin tekisi niin joku reilu tonni - 1500e.
Mutta voiko homma kusta paljonkin pahemmin ja tulee koneen vaihto ja pahimillaan öljykanavat tukkoon ja uusi turbo hajoaa? Aeron turbo oli kuulemma aika kallis...

Ps. haulla etsin jo vanhoja keskusteluja mutta en saanut ihan selvää vastausta yllä oleviin kysymyksiin.
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

pitkittynyt öljynvaihtoväli voi juurikin rikkoa turbon...muitakin vaihtoehtoja toki on..mitsut on kyllä maineeltaan kestäviä!

nuo mainitsemasi huoltotoimenpiteet tekisin itse ASAP...itse koneen kuntoa kun ei voi ilman röntgenkatsetta todeta päältäpäin...

laita ihmeessä linkki tähän jos on siis netissä myynnissä...voidaan sitten kommentoida
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja dama »

Jos saat tolla hintaa ostettua niin osta ihmeessä pois.
Ei oo kallis jos vaikka laitat uuden moottorin 3000€ niin on vielläkin edullinen.
Mutta inho realismia peliin. Tuskin saat tohon hintaan sillä kelpais muillekkin tohon rahaan heti. Siis jos kyseessä Suomessa rekisteröity auto.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Nyt vähän tarkennusta aikaisempaan kirjoitukseeni. Ilmeisesti 100tm asti johon tuo huoltokirja oli ei ole merkintöjä mutta varmasti jotakin tehty, mutta siis huono juttu. Mutta 100tkm jälkeen on uusi omistaja huollattanut saab verstaalla (ruotsissa) josta on olemassa tulosteet. Ja muutenkin 100tkm eteenpäin on olemassa huoltohistoria. En ole vielä päässyt tutustumaan joten en tiedä onko käytetty pitkää öljynvaihtoväliä vai lyhyempää.

Lisäksi hinta tinkaus tässä vaiheessa n. 6000 mutta tuulilasi halki ja pari pientä juttua (saab merkit huonot, takaiskarit loppu, käsijarrukahva nousee tosi ylös mm.) Auto ei ole yleisessä myynnissä vaan tuttava työpaikalla. Voisi lähteä 5-5500 haljenneella tuulilasilla.

Mutta jos olisi jonkinlainen varmuus että esim. jakopääketjunvaihdolla ja öljypohjan aukaisulla (+ mahd. huohotinpäivitys) olisi konehommat selvät niin voisi kyllä ryhtyä kauppoihin. Aikas mukavalta vaikuttaa kyllä tuo auto.

Kirjoitan nyt vähän kiireessä kun on työ hommat samalla päällä.
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Hei,

Pyysin tarjouksen Tallinnassa sijaitsevasta Saab korjaamosta jossa tehtäisiin seuraavat työt:

- Jakopään ja tasapainoitusketjun vaihto
- Öljypohjan avaus ja putsaus, uudet öljyt ja suodatin
- Apuhihnan vaihto
- Tuulilasin vaihto (ei sadetunnistin, täytyy tarkistaa tämä)

Tarjous oli vajaa 1300€, mikä vaikuttaa työhön ja osiin nähden varsin kohtuulliselta.

Ajatus olisi että kun avaa ja putsaa öljypohjan ja imusihdin sekä vaihtaa jakopään ketjut (jos ovat kuluneet, luultavasti ovat koska rahisee pikkasen) niin oil sludge ongelmat olisi sillä ratkaistut.

Mutta onko niin että öljykanavat voisivat kuitenkin olla jostakin kohtaa niin tukkeutuneet että öljynkierto on moottorissa pysyvästi heikentynyt ja jakopää, turbo ja laakerivauriot ovat kuitenkin mahdollisia?
Luonnollisesti öljyt vaihdetaan vastaisuudessa max. 10tkm tai kerran vuodessa (omassa käytössä nyt alle 10tkm vuodessa), tai jos on hyötyä ja uudet öljyt puhdistaisivat moottoria voisi ne ainakin alussa vaihtaa puolen vuodenkin välein.

Eli onko teillä kokemusta tälläisistä toimenpiteistä missä öljysihti on putsattu että onko sen jälkeen tullut kuitenkin moottorivaurioita?
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

vähän omia kokemuksia. ostin reipas kuukausi sitten -01 9-5 aeron joka oli vastikään tuotu saksasta. joitain aukkoja oli huoltokirjassa mutta kone olisi vaihdettu 2009 134tkm kohdalla, nyt mittarissa 176tkm. vaihdoin öljyt heti oston jälkeen jotka olivat vanhannäköiset ja hajuiset. siihen perään viinaohjelma, tankillinen viinaa ja taas öljynvaihto, olikin sysimustat tällä kertaa. koneen käyntiääni pehmeni selvästi, viina huuhteli ilmeisen hyvin konetta. nyt oon pari tankillista ajanut ja kuunnellut moottoria tarkkaan, kehrää kuin kissa. ajan varmaan vielä pari tonnia ja vaihdan taas öljyt niin saa paskat kaikki pois. öljypohjaa en ajatellut urheilla kos tuo kone on kerran 40tkm ajettu.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Huomenna tai ylihuomenna pitäisi muodollisesti tehdä kaupat "omasta" aerosta, mutta työmatkan takia pääsen ajelemaan vasta reilun viikon kuluttua.

Ensitöikseni mittaan varmasti tuon jakopään ketjun kuluman, ja siitä riippuu sitten toimenpiteet ja niiden aikataulu. Öljypohjan putsaamisen jälkeen tuo etanoolikonversio voisi olla kiinnostava juttu, tehtiinkö autoosi muita muutoksia kun pelkästään uusi softa? Toki olen ymmärtänyt että polttoainesuodatin ja sytytystulpat kannattaa samassa yhteydessä uusia ja tietenkin öljyt ja filtteri.
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

ainoastaan softa vaihtui, vakiotehoisenakin auto pysyi. tulpatkin vaihdoin mutta en bensansuodatinta. bensapumppua olen kuunnellut ja hieman enemmän on alkanut ääntelemään joten sen varmaan joutuu vaihtamaan kohtapuoliin.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Kysymys vielä takapään puslista. Katsastuksessa hylsy puslien takia, joten vaihto edessä. Olen lukenut täältä nuo puslaketjut ja sen perusteella sorvaan töissä tuommoisen poikittaistukivarsien helojen ulos/sisään-vetimen.

Mutta tilasin varaosaliikkeestä uudet puslat, 4kpl poikittaistukivarsiin (uloimmat) FEBI/Bilstein merkkiset ja pitkittäistukivarsien etummaiset puslat Lemförder. Ovatko nämä osat kelvollista laatua? Jostakin täältä palstalta luin että nuo pitkittäistukivarsien tarvike-Lemförderit eivät olisi kestäviä, onko näin?

Entä paljonko maksavat saabin originaalit pitkittäistukivarsien etuhelat? Ihan periaatteesta ostaisin mielummin laadukkaat tarvikeosat kun marmoritiskiltä, mutta jos laatu on selvästi heikompi niin ei tietysti kannata...
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Itse laitoin uretaanipuslat pitkittäistukivarsiin. Parikymmentä tuhatta rullailtu niitten asennuksen jälkeen enkä keksi syytä miksi laittaisin tavalliset puslat. Ainakin tosi helpot asentaa kunhan saa vaan vanhan puslan jyrsittyä ensiksi pois.
http://www.skruvat.fi/Taka-akselin-holk ... 19482.aspx
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja Sandels »

raimsshi kirjoitti:Itse laitoin uretaanipuslat pitkittäistukivarsiin. Parikymmentä tuhatta rullailtu niitten asennuksen jälkeen enkä keksi syytä miksi laittaisin tavalliset puslat.
Eikö uretaanipuslissa kuitenkin ole myös haittapuolia? Olen kuullut että ne vaimentavat vähemmän rengasääniä ja näin ollen auton sisälle kantautuisi enemmän melua? Ja onkohan uretaanipuslan kovuudesta haittaa? Tarkoitan että tuntuuko kuopat terävämmin kun kumipuslan jousto puuttuu?

Tarkoitus pitää saabi mahdollisimman alkuperäisenä ja mukavana. Lisää urheilullisuutta en ole hakemassa.
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ei ole melussa tai alustan käytöksessä merkittävää eroa uretaanisen ja kumisen valillä. Edellisessä femmassa laitettiin taakse uretaaniset enkä huomannut mitään eroa ajomelun suhteen. Takana uretaaniset kestää pidempään. Edessä uretaaniset saattavat jauhautua nopeammin väljiksi
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Sandels
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 18:57
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-5 Aero 2002 ostamassa, Oil sludge vika?

Viesti Kirjoittaja Sandels »

Päivitän vähän omia kokemuksiani ostamastani autosta muille 9-5 ostamista harkitseville ja jo omistaville.

Eli kuten jo aiemmin kirjoitin niin ostin femman jossa selvästi oli oil-sludge oireilua mm. jakopään ketjun rahinana. Päätin sitten laittaa moottorin kunnolla kuntoon ja vein auton Tallinnaan Autotarveteen Saabiantille josta sain hyvän tarjouksen. Töiksi oli sovittu mm. jakopään vaihto ja öljypohjan irroitus ja puhdistus.

Öljypohjan irroituksessa löytyi sludgen lisäksi laakerin lastuja ja runkolaakereiden irroituksessa selvisi että laakerit olivat loppu ja kampiakselinkaulat kuluneet. Onneksi Anti kunnostaa myös näitä moottoreita joten sovittiin että vaihdetaan koko moottori. Hintaa kunnostetulle vaihtomoottorille (myös kansi) oli kohtuu edulliset 1125€ ja työtunteja ei tullut hirveästi lisää (30€/h sis. alv) joten ratkaisu oli helppo. Tulipa sitten samalla uusi kone ja tietysti samalla uusi vesipumppu, apuhihna kiristimineen ja kampiakselin asentoanturi. Myös muitakin töitä tehtiin ja korjaamosta jäi hyvin positiivinen kuva.

Tarkoitus tässä oli lähinnä sanoa se että kun irroitatte öljypohjan puhdistusta varten niin voi olla hyvä idea avata pari runkolaakeria ja tarkistaa niiden kunto. Varsinkin jos löytyy yhtään laakerinlastuja. Lisäksi, suuret merkkiliikkeet eivät ole ainoa, eikä varsinkaan paras paikka tehdä suurempia remontteja.
9000 2.0i MY90 käyttis / 9000 CD 2.3T MY91 / 900s CC MY90
Vastaa Viestiin