Wannabe-femmisti utelee
Wannabe-femmisti utelee
Olen parin vuoden ajan syrjäsilmin vilkuillut 95:n ja niistä etenkin Aero-mallin myynti-ilmoituksia. Tällä kertaa tuli silmille tämä: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5128503. Mahtaako olla jollekulle tuttu kampe, kenties jopa entinen? Vaikkei, niin kommentoida saa kohdetta silti.
AKE:n historiatietojen mukaan keksintö on kärrätty Sohjolaan Saksasta vuonna 2007, ja täällä sillä on ollut kaksi omistajaa.
Etukäteiskiitos mahdollisista tiedoista/kommenteista!
AKE:n historiatietojen mukaan keksintö on kärrätty Sohjolaan Saksasta vuonna 2007, ja täällä sillä on ollut kaksi omistajaa.
Etukäteiskiitos mahdollisista tiedoista/kommenteista!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Wannabe-femmisti utelee
Epäilys on, että jonkun foorumilaisen näpeissä ainakin käynyt. Noita RE konversioita tuskin Saabbeihin muut tekee, kun klubin foorumin porukka tai UG foorumin väki. Liekö täällä softaajille tuttu?
Mutta on näemmä tuuletettua etujakkaraa ja muuta herkkua, joten miksei?
Kuka muistaa, miten se meni toi huohotuksen uudistus tossa mallivuoden vaihteessa. Oliko niin, että vuosimallin -04 autoissa oli jo korjattu koko rakenne, vaikka valmistus oli vuoden -03 puolella? Vuosimalli taisi vaihtua joskus loppu kesästä...
ACC:n näytössä näkyy olevan pikselivikaa, vaan Briteissä noita korjaavat alle 100 eurolla kuluineen. Etsillä lisätietoa.
Etanolin pitoisuus startissa 76 prossaa...
Liekö jotain pientä vuotoa jossain? Alipaineletku osasto ekana mielessä
. Tai sitten ovat lantranneet bensaa sekaan 
Mutta nättihän toi on!
Mutta on näemmä tuuletettua etujakkaraa ja muuta herkkua, joten miksei?

Kuka muistaa, miten se meni toi huohotuksen uudistus tossa mallivuoden vaihteessa. Oliko niin, että vuosimallin -04 autoissa oli jo korjattu koko rakenne, vaikka valmistus oli vuoden -03 puolella? Vuosimalli taisi vaihtua joskus loppu kesästä...
ACC:n näytössä näkyy olevan pikselivikaa, vaan Briteissä noita korjaavat alle 100 eurolla kuluineen. Etsillä lisätietoa.
Etanolin pitoisuus startissa 76 prossaa...



Mutta nättihän toi on!
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Wannabe-femmisti utelee
laita ihmeessä nimimerkkis alle paikkakunta näkyviin...ota joku foorumilainen joka noista tajuaa mukaan ja meette koeajolle!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Wannabe-femmisti utelee
Aika mielenkiintoista, että liike uskaltaa tuollaista myydä. ECU ohjelmistomuutos (Biopower) pitäisi muutoskatsastaa, jotta auto olisi tieliikennekelpoinen. Nyt auto ei sitä ole. Jos käyt ajelemassa, niin kysy myyjältä tuosta laillisuudesta!
Niin ja auto24.ee osastolta hankkimalla säästäisi jonkun tonnin, kannattaa sitäkin harkita.
Niin ja auto24.ee osastolta hankkimalla säästäisi jonkun tonnin, kannattaa sitäkin harkita.
Re: Wannabe-femmisti utelee
Tuo nyt on melko epäoleellinen seikka jos auto on muuten asiallinen.Nitebiker kirjoitti:ECU ohjelmistomuutos (Biopower) pitäisi muutoskatsastaa, jotta auto olisi tieliikennekelpoinen. Nyt auto ei sitä ole. Jos käyt ajelemassa, niin kysy myyjältä tuosta laillisuudesta!
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Wannabe-femmisti utelee
Ei pidä paikkaansa, ei tarvitse muutoskatsastaa. Auto on täysin laillinen ja voit ajella/tankata RE85 bensiiniä.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Wannabe-femmisti utelee
Löytyisikö sasulta tuohon faktapohjaa?
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Wannabe-femmisti utelee
katsastuksessa tulee hylky viinan kanssa,papereissa lukee käyttövoimanasasu kirjoitti:Ei pidä paikkaansa, ei tarvitse muutoskatsastaa. Auto on täysin laillinen ja voit ajella/tankata RE85 bensiiniä.
bensiini...tosin eihän me koskaan kerrota mitä tankissa on ja onko muutettu mitään

eikös joku ottanu selvääkin,ettei voi edes muutoskatsastaa viinalle?
#2285
Re: Wannabe-femmisti utelee
Niinpä, eikös kaikki moottorin ohjausjärjestelmään tehtävät muutokset pidä muutoskatsastaa? Jos siis haluaa autonsa olevan täysin laillinen.
Turha jeesustelu aiheesta eihän niin kukaan tee, kannattaa heti alkuunsa unohtaa. Siitä ei olekkaan kyse, tällä kertaa.
Turha jeesustelu aiheesta eihän niin kukaan tee, kannattaa heti alkuunsa unohtaa. Siitä ei olekkaan kyse, tällä kertaa.
Ahdonvoimaa
Re: Wannabe-femmisti utelee
Juu, mutta olisi mielenkiintoista tietää miten liike myy auton joka ei ole virallisesti tieliikennekelpoinen. Joko he eivät tiedosta tilannetta, tai sitten asia selitetään asiakkaalle ja kauppakirjaan tehdään merkintä auton tieliikennekelpoisuudesta. Muuten kauppa ottaa tietoisesti ison riskin.t.t.j kirjoitti:Tuo nyt on melko epäoleellinen seikka jos auto on muuten asiallinen.
Auto on tyyppihyväksytty tietyllä teknisellä konfiguraatiolla (moottori, pakoputkisto, polttoainelaitteet, moottorinohjausohjelmisto jne.). Jos jotain näistä muutetaan oleellisesti, pitää tyyppihyväksyntä tehdä uudelleen. Muuten auto ei ole tieliikennekelpoinen.
Saabin saisi varmasti muutoskatsastettua RE85 softalle, mutta tarvittavat testit VTT:llä maksavat sen verran paljon (arvaus väh. 10000€) ettei kukaan harrastaja halua. BSR Ruåtsissa on tainnut jotain softia hyväksyttää, mutta koska niillä ei saa lisää tehoa (viranomaismääräys), niin ei kai niitä kukaan halua ostaa kalliiseen hintaan.
Re: Wannabe-femmisti utelee
Ostin tuon allekirjoituksen femman kesällä liikkeestä pikkuisen piristettynä. Myyjä oli tietoinen koska hän asiasta mulle kertoikin. Ei tullut kauppakirjoihin mitään huomautuksia asiasta. Takuukin tuolle myönnettiin vireistä huolimatta.Juu, mutta olisi mielenkiintoista tietää miten liike myy auton joka ei ole virallisesti tieliikennekelpoinen. Joko he eivät tiedosta tilannetta, tai sitten asia selitetään asiakkaalle ja kauppakirjaan tehdään merkintä auton tieliikennekelpoisuudesta. Muuten kauppa ottaa tietoisesti ison riskin.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Wannabe-femmisti utelee
Kiitostelut kommenteista!
Mielenkiintoinen juttu tuo pontikkakoversio ja sen laillisuus katsastuksessa. Käyttövoimana on AKE:n tiedoissa tosiaankin bensiini. Auton takaluukussa näkyy olevan BioPower-teksti, kuten tuosta oikeasta takaviistosta otetusta kuvasta näkee. Pitääkö kyseinen läystäke repiä katsastuksen ajaksi irti, jos leiman aikoo saada.
Kiitokset Nitebikerille Viro-linkistä. Moiselle reissulle vaan on hankalampaa saada Saabeista perillä olevaa hahmoa tsekkaamaan autoa, itsellä kun ei asiantuntemus kunnolliseen läpikäyntiin piisaa. Tosin Tallinnan Saabianti kertoo sivujensa mukaan tekevän myös kuntotarkastuksia. Voisi olla harkinnan arvoinen juttu?
Mielenkiintoinen juttu tuo pontikkakoversio ja sen laillisuus katsastuksessa. Käyttövoimana on AKE:n tiedoissa tosiaankin bensiini. Auton takaluukussa näkyy olevan BioPower-teksti, kuten tuosta oikeasta takaviistosta otetusta kuvasta näkee. Pitääkö kyseinen läystäke repiä katsastuksen ajaksi irti, jos leiman aikoo saada.
Kiitokset Nitebikerille Viro-linkistä. Moiselle reissulle vaan on hankalampaa saada Saabeista perillä olevaa hahmoa tsekkaamaan autoa, itsellä kun ei asiantuntemus kunnolliseen läpikäyntiin piisaa. Tosin Tallinnan Saabianti kertoo sivujensa mukaan tekevän myös kuntotarkastuksia. Voisi olla harkinnan arvoinen juttu?
Re: Wannabe-femmisti utelee
Ilmeisesti voimassa on vankka ja vanhentunut käsitys polttoainemaksun määräämisestä bensiiniä lievemmin verotettua polttoainetta käytettäessä. Liikkuva poliisi oli kiinnostunut autoista, joiden rekisteriotteessa lukee polttoaineena "bensiini" ja jotka kuitenkin tankkaavat re85 polttoainetta. Poliisin käsityksen mukaan ajoneuvoille pitäisi määrätä polttoainemaksu, mutta näinhän se ei ole.
Vaikkakin polttoainemaksulaissa on seuraavaa:
Laki polttoainemaksusta 30.12.2003/1280
1 §
Lain soveltamisala
Ajoneuvosta, jossa käytetään moottoribensiiniä tai dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta, suoritetaan valtiolle polttoainemaksua siten kuin tässä laissa säädetään.
Tätä lakia sovelletaan Suomessa tai muussa maassa rekisteröityyn taikka rekisteröimättömänä Suomessa käytettävään ajoneuvoon.
3 §
Polttoainemaksu
Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
Polttoainemaksu kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.
Polttoainemaksu kannetaan maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytön estämiseksi. Maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käyttö ajoneuvoissa on kielletty.
4 §
Maksuvelvollinen
Polttoainemaksu määrätään sen maksettavaksi, joka lievemmin verotettua tai verotonta polttoainetta käytettäessä on ajoneuvon omistaja. Jos ajoneuvo on toisen hallinnassa, polttoainemaksu määrätään haltijan maksettavaksi. Jos rikoksella haltuunotetussa ajoneuvossa on haltuunoton aikana käytetty polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta, määrätään polttoainemaksu rikoksella ajoneuvon haltuunsa saaneen henkilön maksettavaksi.
Jos ajoneuvon omistajaa tai haltijaa ei voida selvittää, polttoainemaksu määrätään kuljettajan maksettavaksi.
Vuonna 1.1.2011 voimaan tullut nestemäisten polttoaineiden valmisteverotuslaki "kumoaa" vanhat käsitykset ja määritelmät pelkästään bensiinistä, dieselistä, polttoöljyistä jne. Uudessa laissa on 39 eri veroluokkaa nestemäisille polttoaineille ja polttoaineiden/-komponenttien verotus perustuu vain ja ainoastaan niiden sisältämien komponenttien energia- ja hiilidioksidipitoisuuksien verottamiselle.
Laki nestemäisistä polttoaineista kumoaa polttoainemaksulain määräytymisperusteet, koska laki yksilöi nestemäiset polttoaineet.
Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta 29.12.1994/1472
Veron ja maksun määräämisen perusteet
4 § (30.12.2010/1399)
"Kulutukseen luovutettavasta moottoribensiiniä vastaavasta polttoaineesta tai polttoaineseoksesta kannettava veron kokonaismäärä huoltovarmuusmaksu mukaan lukien on vähintään 35,9 senttiä litralta. Dieselöljyä vastaavasta polttoaineesta tai polttoaineseoksesta kannettava veron kokonaismäärä huoltovarmuusmaksu mukaan lukien on vähintään 33,0 senttiä litralta."
Alla kolmen eri bioetanolin tuoteryhmä kokonaisverotus/litra (sisältäen energiasisältöveron, hiilidioksidiveron ja huoltovarmuusmaksun)
Bioetanoli snt/l 20 42,92
Bioetanoli R snt/l 21 38,32
Bioetanoli T snt/l 22 33,73
Bioetanoli T alittaisi minimiveron (35,9 senttiä) mikäli sitä olisi 100% polttoaineesta. RE 85 sisältää enimmillään 85% bioetanolia ja 15% muuta/muita, korkeammin verotettuja polttoaineita (esim moottoribensiini 65,04 senttiä) jolloin kyseinen minimivero ylittyy joka tapauksessa.
Mikäli mahdollinen kannettava vero kuitenkin jäisi alle lain määräämän minimiveron, on polttoaineen verolliseen kulutukseen luovuttava taho (polttoaineen verottoman varaston pitäjä) joutunut suorittamaan polttoaineesta lain vaatiman minimiveron toimittaessaan polttoainetta verolliseen kulutukseen, liikenneasemille.
Polttoaineen lopullinen käyttäjä/kuluttaja voi aina olla varma, että polttoaineesta on maksettu oikea valmistevero, eikä minkäänlaista veroseuraamusta voi polttoaineen lopulliselle käyttäjälle tulla.
Lisäys vielä: Uutenakin rekisteröidyn biopower auton rekisteriotteeseen tulee ensimmäisen katsastuksen yhteydessä polttoaineeksi pelkästään bensiini.
Vaikkakin polttoainemaksulaissa on seuraavaa:
Laki polttoainemaksusta 30.12.2003/1280
1 §
Lain soveltamisala
Ajoneuvosta, jossa käytetään moottoribensiiniä tai dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta, suoritetaan valtiolle polttoainemaksua siten kuin tässä laissa säädetään.
Tätä lakia sovelletaan Suomessa tai muussa maassa rekisteröityyn taikka rekisteröimättömänä Suomessa käytettävään ajoneuvoon.
3 §
Polttoainemaksu
Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
Polttoainemaksu kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.
Polttoainemaksu kannetaan maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytön estämiseksi. Maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käyttö ajoneuvoissa on kielletty.
4 §
Maksuvelvollinen
Polttoainemaksu määrätään sen maksettavaksi, joka lievemmin verotettua tai verotonta polttoainetta käytettäessä on ajoneuvon omistaja. Jos ajoneuvo on toisen hallinnassa, polttoainemaksu määrätään haltijan maksettavaksi. Jos rikoksella haltuunotetussa ajoneuvossa on haltuunoton aikana käytetty polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta, määrätään polttoainemaksu rikoksella ajoneuvon haltuunsa saaneen henkilön maksettavaksi.
Jos ajoneuvon omistajaa tai haltijaa ei voida selvittää, polttoainemaksu määrätään kuljettajan maksettavaksi.
Vuonna 1.1.2011 voimaan tullut nestemäisten polttoaineiden valmisteverotuslaki "kumoaa" vanhat käsitykset ja määritelmät pelkästään bensiinistä, dieselistä, polttoöljyistä jne. Uudessa laissa on 39 eri veroluokkaa nestemäisille polttoaineille ja polttoaineiden/-komponenttien verotus perustuu vain ja ainoastaan niiden sisältämien komponenttien energia- ja hiilidioksidipitoisuuksien verottamiselle.
Laki nestemäisistä polttoaineista kumoaa polttoainemaksulain määräytymisperusteet, koska laki yksilöi nestemäiset polttoaineet.
Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta 29.12.1994/1472
Veron ja maksun määräämisen perusteet
4 § (30.12.2010/1399)
"Kulutukseen luovutettavasta moottoribensiiniä vastaavasta polttoaineesta tai polttoaineseoksesta kannettava veron kokonaismäärä huoltovarmuusmaksu mukaan lukien on vähintään 35,9 senttiä litralta. Dieselöljyä vastaavasta polttoaineesta tai polttoaineseoksesta kannettava veron kokonaismäärä huoltovarmuusmaksu mukaan lukien on vähintään 33,0 senttiä litralta."
Alla kolmen eri bioetanolin tuoteryhmä kokonaisverotus/litra (sisältäen energiasisältöveron, hiilidioksidiveron ja huoltovarmuusmaksun)
Bioetanoli snt/l 20 42,92
Bioetanoli R snt/l 21 38,32
Bioetanoli T snt/l 22 33,73
Bioetanoli T alittaisi minimiveron (35,9 senttiä) mikäli sitä olisi 100% polttoaineesta. RE 85 sisältää enimmillään 85% bioetanolia ja 15% muuta/muita, korkeammin verotettuja polttoaineita (esim moottoribensiini 65,04 senttiä) jolloin kyseinen minimivero ylittyy joka tapauksessa.
Mikäli mahdollinen kannettava vero kuitenkin jäisi alle lain määräämän minimiveron, on polttoaineen verolliseen kulutukseen luovuttava taho (polttoaineen verottoman varaston pitäjä) joutunut suorittamaan polttoaineesta lain vaatiman minimiveron toimittaessaan polttoainetta verolliseen kulutukseen, liikenneasemille.
Polttoaineen lopullinen käyttäjä/kuluttaja voi aina olla varma, että polttoaineesta on maksettu oikea valmistevero, eikä minkäänlaista veroseuraamusta voi polttoaineen lopulliselle käyttäjälle tulla.
Lisäys vielä: Uutenakin rekisteröidyn biopower auton rekisteriotteeseen tulee ensimmäisen katsastuksen yhteydessä polttoaineeksi pelkästään bensiini.
Viimeksi muokannut sasu, To Loka 11, 2012 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Wannabe-femmisti utelee
Jostain syystä joillain (*) on vaikeuksia ymmärtää että (R)E85 rinnastetaan täysin bensiiniin käyttäjän kannalta. Käyttövoima ei siis muutu sitä tankkaamalla, ei aiheuta verovaatimuksia eikä ongelmia katsastuksessa vaikka sitä olisi tankissa.
Totta on, että ahdetun moottorin mikä tahansa muutos (softamuutoskin) vaatii teoriassa muutoskatsastuksen. Teoriassa siksi, että käytännössä riski ongelmiin katsastuksessa tms. on olematon.
(*): Esim: Omaa persettä innokkaasti suojelevat katsarit, jotkin trafin virkamiehet, virkaintoiset tietämättömät poliisit.
Totta on, että ahdetun moottorin mikä tahansa muutos (softamuutoskin) vaatii teoriassa muutoskatsastuksen. Teoriassa siksi, että käytännössä riski ongelmiin katsastuksessa tms. on olematon.
(*): Esim: Omaa persettä innokkaasti suojelevat katsarit, jotkin trafin virkamiehet, virkaintoiset tietämättömät poliisit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Wannabe-femmisti utelee
Käy ihmeessä katsomassa! Siistin näköinenhän tuo on.Lion kirjoitti:Olen parin vuoden ajan syrjäsilmin vilkuillut 95:n ja niistä etenkin Aero-mallin myynti-ilmoituksia. Tällä kertaa tuli silmille tämä: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5128503. Mahtaako olla jollekulle tuttu kampe, kenties jopa entinen? Vaikkei, niin kommentoida saa kohdetta silti.
AKE:n historiatietojen mukaan keksintö on kärrätty Sohjolaan Saksasta vuonna 2007, ja täällä sillä on ollut kaksi omistajaa.
Etukäteiskiitos mahdollisista tiedoista/kommenteista!
Autosta löytyy varmasti sid infokin jolla näkee onko kone missä kunnossa,
ainakin ilmamassamittarin toiminnan jne..
En välittäisi siitä mukamas laittomasta re85 ohjelmasta.. Hyvä vaan..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero