Vaan olipahan varmaan aikamoinen kokemus tuokin, saa olla aika iso luottamus välineisiin tuohon ryhtyäkseen.
Mitäköhän kaveri yrittää seuraavaksi? Alkaa olla varmaan joka maan (ja avaruuden) kolkka koluttu noiden hyppyjen kanssa ja varmasti jotain suurempaa pitää vielä saada aikaiseksi.
Timon kirjoitti:Onhan se voinu äänennopeuden ylittää. Tuolla ylhäällä kun ilma taitaa olla kylmempää ja kylmässä ilmassahan ääni kulkee hitaammin. Sitä en kyllä juuri nyt muista että riippuuko myös tiheydestä. Laskukaavahan tällekin oli mutta eipä oo just nyt oppikirjat ulottuvilla
Hmm. Kylmä ilma on kyllä tiheämpää kuin lämmin ilma, mutta toisaalta noin ylhäällä ollaan melkein tyhjiössä. Eikä siellä nyt niin kylmää ollut, datan mukaan jotain 5-7 astetta pakkasen puolella taisi olla.
Tuota lämpömittaria tuli myös seurattua ja ihmeteltyä. Taisi parhaimmillaan käydä jossain hieman reilussa -60c 15 km korkeudella mutta sen jälkeen alkoi laskeutua ihan johonkin alle -10c. Luulin että pakkanen vaan nousee mitä korkeammalle mennään. Mistähän tämä johtuu...?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Pistämpä hieman ilmailuteoriaa kehiin.
Ilman lämpötila laskee 2 astetta/ 1000 ft, standardiolosuhteissa. painekorkeus on korkeus mitattuna ilmanpaineen mukaan. Tiheyskorkeus on lämpötilalla korjattu painekorkeus.Tämän mukaan toimii lentokoneen moottorin suoritusarvot. Äänen nopeus on riippuvainen lämpötilasta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Joskus muistaisin lukeneeni TM:stä jonkun ilmailujutun yhteydessä, että kymmenen kilometrin korkeudessa äänennopeus on 11XX kmh, eli hyvin mahdollista että ylitti. Sen verran on kuitenkin aikaa että noita "kymmenyksiä" en muista. KVG varmaan antaisi jotain tähänkin, kun jaksais.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."