Polttimot
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
käytän DIAMOND BLUE "super halogenBulb" 60/55W
Noita polttimoita ostimme Jaapen kanssa aikoinaan kasan. paska juttu kun eivät mene rikki.
Keskimäärin kolme vuotta kestävät, per satsi.
Itse pidän tuosta sinisestä valokeilasta.
Makuasioita on monia, mutta eipä tartte joka kuukausi vaihtaa polttimoita.
Noita polttimoita ostimme Jaapen kanssa aikoinaan kasan. paska juttu kun eivät mene rikki.
Keskimäärin kolme vuotta kestävät, per satsi.
Itse pidän tuosta sinisestä valokeilasta.
Makuasioita on monia, mutta eipä tartte joka kuukausi vaihtaa polttimoita.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Papan Golffiin laitoin umpioidenvaihdon yhteydessä Phillips H4 Vision+ 50%. Kesti miltei tasan kaksi vuotta. Eli noin 15-20tkm per vuosi. Oli kyllä paremmat kuin vakio polttimot, mutta ei nyt mitään merkittävää. Sävy oli miellyttävän "valkoinen". Tossa omassa on nyt kaikissa umpioissa jotkut +30% polttimot, ehkä Osramit. Tuntuu tavallisilta, mutta hinta ei ollut paha, ja onpahan laatupolttimot joka tapauksessa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Nuo Polttimoiden valontuottokyvyt ja sen vaikutus muihin ominaisuuksiin ovat mielenkiintoisia juttuja. Muutamia itse havaittuja asioita mitkä on ihan maalaisjärjellä ja sähkötekniikan perustiedoilla mietitty, varsinaisia perusteluja en osaa vielä esittää kun tuo valaistustekniikan perusteet on vasta tänä keväänä
Jos valoja parantelee kannattaa ensin tsekata lasien ja heijastimien kunto, vaikuttavat tod. näk enemmän kuin mikään muu seikka. Itse tarttis molemmat vaihtaa, mutta maksavat hunajaa.
Se mitä eroja polttimoiden välillä on enemmän kuin kiemurainen juttu. Nämä +50%-polttimot kun on tehty lankaa ohentamalla jolloin kirkkaus toki kasvaa, mutta kesto heikentyy. Tämä taas aiheuttaa mielenkiintoisen ilmiön:
Kun autossa on kunnolliset virtasysteemit valoille, nämä +xx% valot lakkaavat olemasta kovinkaan hyviä. Tämä +50% perustuu siihen että autoissa yleensä johdotukset pudottavat jännitettä voltin-kaksi, Tällöiun voidaan käyttää "pienemmälle jännitteelle" mitoitettua polttimoa, joka tietysti loistaa kirkkaammin kuin "suuremmalle" mitoitettu. Nyt sitten kun piuhotukset ovat kunnossa ja jännite valoilla lähellä latausjännitettä niin polttimot paukkuvat melkoisen nopeaan kun ollaan ihan toleranssin alarajalla. Tällöin ihan tavalliset polttimot valaisevat hyvin mutta kestävät huomattavasti paremmin kuin nämä superkirkkaat. Tämä perustuu Haza:n kokemuksiin, herra voi itse kertoilla lisää jos haluaa.
Vanhassa kotterossa tosiaan kannattaa vetää kokonaan uudet johdotukset paksusta piuhasta kunnon liittimillä valoille niin valoteho voi nousta kummasti. Tosin kannattaa mitata jännitteet ensin, itte meinasin tuon -91 malliseen satkuun tehdä mutta totesin että ei maksa vaivaa kun valoilla jännite oli käytännössä 13V, siinä ei nousun varaa hirveästi ole.
Lisää valotehoa toki saa helposti lisävaloilla, ittelläkin sekä pitkät että sumut mallia Hella comet 550, menee sopivasti referenssiluvut eikä maksa paljon. Tosin sumarit ovat irti koska en ole keksinyt minne ne laittaa niin etteivät kolise jatkuvasti joka paikkaan. Olivat puskurin alla mutta yhden rikottuani ja sata kertaa niitä penkkoihin tökkineenä päätin ottaa ne pois ja suunnitella uuden sijoituksen, keksis vaan että minne.
Jos tekstissä oli jotain karmeita virheitä, asiantuntijat saavat oikein mielellään korjata, mielellään imen itsekin lisää tietoa asiasta.
Koko juttu rönsyili nyt kyllä pahasti sivuraiteelle mutta toivottavasti jaksoitte lukea
-Ville

Jos valoja parantelee kannattaa ensin tsekata lasien ja heijastimien kunto, vaikuttavat tod. näk enemmän kuin mikään muu seikka. Itse tarttis molemmat vaihtaa, mutta maksavat hunajaa.
Se mitä eroja polttimoiden välillä on enemmän kuin kiemurainen juttu. Nämä +50%-polttimot kun on tehty lankaa ohentamalla jolloin kirkkaus toki kasvaa, mutta kesto heikentyy. Tämä taas aiheuttaa mielenkiintoisen ilmiön:
Kun autossa on kunnolliset virtasysteemit valoille, nämä +xx% valot lakkaavat olemasta kovinkaan hyviä. Tämä +50% perustuu siihen että autoissa yleensä johdotukset pudottavat jännitettä voltin-kaksi, Tällöiun voidaan käyttää "pienemmälle jännitteelle" mitoitettua polttimoa, joka tietysti loistaa kirkkaammin kuin "suuremmalle" mitoitettu. Nyt sitten kun piuhotukset ovat kunnossa ja jännite valoilla lähellä latausjännitettä niin polttimot paukkuvat melkoisen nopeaan kun ollaan ihan toleranssin alarajalla. Tällöin ihan tavalliset polttimot valaisevat hyvin mutta kestävät huomattavasti paremmin kuin nämä superkirkkaat. Tämä perustuu Haza:n kokemuksiin, herra voi itse kertoilla lisää jos haluaa.
Vanhassa kotterossa tosiaan kannattaa vetää kokonaan uudet johdotukset paksusta piuhasta kunnon liittimillä valoille niin valoteho voi nousta kummasti. Tosin kannattaa mitata jännitteet ensin, itte meinasin tuon -91 malliseen satkuun tehdä mutta totesin että ei maksa vaivaa kun valoilla jännite oli käytännössä 13V, siinä ei nousun varaa hirveästi ole.
Lisää valotehoa toki saa helposti lisävaloilla, ittelläkin sekä pitkät että sumut mallia Hella comet 550, menee sopivasti referenssiluvut eikä maksa paljon. Tosin sumarit ovat irti koska en ole keksinyt minne ne laittaa niin etteivät kolise jatkuvasti joka paikkaan. Olivat puskurin alla mutta yhden rikottuani ja sata kertaa niitä penkkoihin tökkineenä päätin ottaa ne pois ja suunnitella uuden sijoituksen, keksis vaan että minne.
Jos tekstissä oli jotain karmeita virheitä, asiantuntijat saavat oikein mielellään korjata, mielellään imen itsekin lisää tietoa asiasta.
Koko juttu rönsyili nyt kyllä pahasti sivuraiteelle mutta toivottavasti jaksoitte lukea
-Ville
Nyt on tontussa GE:n jotkut +60% valotehoiset vakioihin nähden, tiedä häntä noista prosenteista, mutta aikas paljon paremmin latu aukeaa noilla polttimoilla. 100/90W polttimoitakin on tullu kokeiltua, onhan se valoteho parantunut jonkinverran, mutta turhan kalliita olivat ostaa. Pari Philipsejä maksoi muistaakseni 20€, kun no GE:t lähtivät 10€:lla.
Foxbody turbo
[quote="V-M"]Yllättävän äkkiä valoteho putoaa noissa Xenoissa? Itellä ei ole mutta ystäväpiirissä kyllä. Hinta ei minusta vastaa käytettävyyttä. IMHO
V-M
Voisitkos sen enää paremmin sanoa.Siinä on vielä se että kun valoteho hiipuu pikkuhiljaa,silmä tottuu.Kohta ajellaan huonoilla valoilla kun ei raatsita uusia hinnan takia.
V-M
Voisitkos sen enää paremmin sanoa.Siinä on vielä se että kun valoteho hiipuu pikkuhiljaa,silmä tottuu.Kohta ajellaan huonoilla valoilla kun ei raatsita uusia hinnan takia.
80/100w ollu kiinni reilun kuukauden, ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Valotehoa selvästi enemmän kuin edellisissä. Laittomathan noi on, mutta ainakaan vielä ei ole virkavalta tullut pokkuroimaan.Teemu kirjoitti:Miten toi pitäis tulkita?hewidero kirjoitti:Eikö???Teemu kirjoitti:100W ei taida olla sallittu tavalliseen tieliikennekäyttöön.
Niin no muutenkin noi 100W polttimot on niin ja näin. Ensiksikin johdotuksien takia ei valotehoa tule yhtään sen enempää (jännitehäviö) ja toisekseen jos umpio pienehko tai muovia (saabissa ei ole kumpaakaan) niin sekin voi "sulaa".
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Joko tuo kasa on loppunut..?Firges9000 kirjoitti:käytän DIAMOND BLUE "super halogenBulb" 60/55W
Noita polttimoita ostimme Jaapen kanssa aikoinaan kasan. paska juttu kun eivät mene rikki.
Keskimäärin kolme vuotta kestävät, per satsi.
Itse pidän tuosta sinisestä valokeilasta.
Makuasioita on monia, mutta eipä tartte joka kuukausi vaihtaa polttimoita.
Tarkoitan olisiko niitä teillä myyntiin asti..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
...
Mulla on kans halpahallista ostetut blue lightit. Ne on kyllä hianot
Toistaiseksi kestäneet ainakin ihan hyvin, ja maksaa niin vähän että vaikka ei kauaa kestäiskään niin ei juuri haittaa.
Sitten hommasen sellaset ihme renkaat Biltemasta mitkä pitäis valojen sammuttua hehkua sinisenä n. 10 min, mutta eipä niitä juurikaan sieltä näy kun valot sammuttaa, huono ostos siis...

Sitten hommasen sellaset ihme renkaat Biltemasta mitkä pitäis valojen sammuttua hehkua sinisenä n. 10 min, mutta eipä niitä juurikaan sieltä näy kun valot sammuttaa, huono ostos siis...
Tänään heitin satkun keulalle Osramin CoolBlue -polttimot ja kylläpä oli huomattava parannus vanhoihin tuikkuihin verrattuna. En ees tiedä kuinka kauan edelliset paikoillaan ovat olleet mutta jotenki alkoi tuntua että vaihdon aika koitti. Kirkkaan valkoista on valo (4000K väitti pakkaus).
Kestostahan ei osaa sanoa kuin vasta sitten kun simahtavat.
Kestostahan ei osaa sanoa kuin vasta sitten kun simahtavat.
#2029 Kari Kutuniva
Mä käytin noita joskus pari settiä, oli muistaakseni uutuustuote silloin. Tykkäsin, harmi että kesto oli ainakin niissä yksilöissä ala-arvoinen.Iskariot kirjoitti:Tänään heitin satkun keulalle Osramin CoolBlue -polttimot ja kylläpä oli huomattava parannus vanhoihin tuikkuihin verrattuna. En ees tiedä kuinka kauan edelliset paikoillaan ovat olleet mutta jotenki alkoi tuntua että vaihdon aika koitti. Kirkkaan valkoista on valo (4000K väitti pakkaus).
Kestostahan ei osaa sanoa kuin vasta sitten kun simahtavat.
Nyt on menossa toinen sarja peräkkäin filipsin vision plussia..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Itselläni on jotku ihmeen H4 "Diamond Blue UV" valot. valo on aika hassun vihertävää "eipä ole katastus mies tai kukaan muukaa valittanu" ja hyvin on kestäny, ja ovat taineet olla pikkase yli vuoden käytössä
ja 7e makso robinhoodista Oli vaan pakko kokeilla
kaiken lisäks nuo tuntuu jotenki korostavan tietynlaisia esineitä yms, kun esim pilkko pimeellä kolme hirvee oli tulossa eteen niin ne tuntu korostuvan aika hyvin tien reunasta jo aika pitkänkin matkan päästä verrattuna siis entisiin normaali polttimoihin. Ja sopii hyvin vihreesee saabiin.


9-5 Aero -00 Wagon
Tänään kun tuli kaupassa hypisteltyä nuita erilaisia tuikkuja niin käsiin osu jossakin vaiheessa myös philipsin NightGuide-polttimot. Siinä tais olla
ideana valon eri sävyjen jakaminen eri puolille näkökenttää. Jotenkin vain tuntu kikkailun makua olevan ilmassa ja hyllyyn jäivät.
Toisaalta sitten nuo omat lisäpitkäthän torpedoisivat kaikki hilipsin ingenjöörien visiot kun ne ei turhaa kursaile vaan puskevat valkoista valoa kaikkialle. Ajatushan voi olla kaunis mutta miten nuo lie toimivat käytännössä...
ideana valon eri sävyjen jakaminen eri puolille näkökenttää. Jotenkin vain tuntu kikkailun makua olevan ilmassa ja hyllyyn jäivät.
Toisaalta sitten nuo omat lisäpitkäthän torpedoisivat kaikki hilipsin ingenjöörien visiot kun ne ei turhaa kursaile vaan puskevat valkoista valoa kaikkialle. Ajatushan voi olla kaunis mutta miten nuo lie toimivat käytännössä...
#2029 Kari Kutuniva