Kuorma-auton polttoaineenkulutus
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Otetaan esimerkiksi Volvo FL-10 380 hv, vaihtolavasysteemillä, lavan koko 21 kuutiota. En tiedä auton painoa, mutta oletetaan omapainoksi lavan kanssa 15 000 kg ja täydellä kuormalla puolet enemmän eli 30 000 kg (kuormana viljaa).
Paljonko kuluttaa:
a) maantieajossa ilman kuormaa 80 km/h nopeudella
b) maantieajossa kuorma päällä 80 km/h nopeudella
c) sekalaisessa ajossa
Kuskin kaasujalka normaali, ehkä hieman säästellen koitetaan ajaa.
Arvioin itse 15 l/100 km ilman kuormaa ja 25 l/100 km täydellä kuormalla. Viljanajosta on tosiaan kysymys. Kertokaahan alaa paremmin tuntevat, olenko täysin metsässä? Opinnäytetyötä värkätään.
Paljonko kuluttaa:
a) maantieajossa ilman kuormaa 80 km/h nopeudella
b) maantieajossa kuorma päällä 80 km/h nopeudella
c) sekalaisessa ajossa
Kuskin kaasujalka normaali, ehkä hieman säästellen koitetaan ajaa.
Arvioin itse 15 l/100 km ilman kuormaa ja 25 l/100 km täydellä kuormalla. Viljanajosta on tosiaan kysymys. Kertokaahan alaa paremmin tuntevat, olenko täysin metsässä? Opinnäytetyötä värkätään.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Puolet enemmän 15000kg:sta on 7500kg, eli kokonaispaino siinä vaiheessa 22500kg! ;)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Kaksi kertaa enemmän? No anyway, 30 000 kg on tuo kuormatun ka:n paino.Tobbana kirjoitti:Puolet enemmän 15000kg:sta on 7500kg, eli kokonaispaino siinä vaiheessa 22500kg!
-Sami
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
25 L tyhjänä ja 35 kuormalla +/- 15% on mun veikkaus, hiukan mutu:akin.
Nimittäin mun scania, 8 litran koneella, menee keskimäärin 27-28 litraa sadalla.
Kokonaispaino on vain 16.5 tonnia. Talvilaadulla 30 litran pahemmalle puolelle.
No volvot tosin on hiukan pienempikulutuksisia, mutta jne..................
Nimittäin mun scania, 8 litran koneella, menee keskimäärin 27-28 litraa sadalla.
Kokonaispaino on vain 16.5 tonnia. Talvilaadulla 30 litran pahemmalle puolelle.
No volvot tosin on hiukan pienempikulutuksisia, mutta jne..................
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Moniko akselinen auto? Jos kolmiakselinen niin tuossa on pikku ylikuorma!
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
4 akselisen kokonaispaino on 32 t
jos toi paino lyödään 3 akselisen päälle niin on taatusti kamala ajettava
ja kiinni jäädessä sakkokin alkaa olla jo kohillaan
jos toi paino lyödään 3 akselisen päälle niin on taatusti kamala ajettava
ja kiinni jäädessä sakkokin alkaa olla jo kohillaan
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Naapurin pojalle kun tuli uus volvo tukkirekka viime keväänä niin kulutus oli aika kova kuutisenkymmentä litraa satasella, mutta se on aina ollut näin uusien autojen kanssa, hän sanoi, et putoo sinne 45-50l satasella kun tulee hiukan kilometrejä mittariin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
En tiedä montako akselia tuossa kyseisessä autossa on, ja kuorman koko on laskennallinen perustuen ilmoitettuun lavan tilavuuteen ja viljan hehtolitrapainoon. Voi olla, että lava ei ole ollut aivan täynnä, vaan toisaalta kuka vajaitakaan kuormia kuljettaisi. Ei nyt kuitenkaan vielä määrätä sakkoja.Uitukki kirjoitti:Moniko akselinen auto? Jos kolmiakselinen niin tuossa on pikku ylikuorma!
Konsensus näyttää kuitenkin olevan, että kulutuslukemia olisi syytä arvioida hiukan ylöspäin tuosta 15-25 litrasta. Se sopiikin paremmin uskottavan lopputuloksen kannalta.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Kovat on kulutuslukemat nykyaikaiselle autolle. Koulun 2006 vuosimallin 500 heppanen 450000 km ajettu FH 12 Volvo tukkirekka söi suunnilleen sen 50 litraa sadalle sisältäen nosturin käyttötunnit ja nyt olen päässyt 1997 vuosimallin 480 heppaisella 1300000 km ajetulla 144 G sorakasetti Scanialla 48,8 litran kulutukseen sadalla täysillä painoilla.core2 kirjoitti:Naapurin pojalle kun tuli uus volvo tukkirekka viime keväänä niin kulutus oli aika kova kuutisenkymmentä litraa satasella, mutta se on aina ollut näin uusien autojen kanssa, hän sanoi, et putoo sinne 45-50l satasella kun tulee hiukan kilometrejä mittariin.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Mielenkiintoinen aihe ja tätä on tullut itsekin joskus pohdittua.
Ihan heti ens kans usko mitään alle 30L/100km saatika alle 20L/100km lukemia. 9-5 airo vie vastaavassa ajossa 9-13L niin meinaatte että kuorma auto veis 50-100% (eli puolet tai kaksi kertaa enemmän...)? vaikka autolla on massaa yli kymmenkertainen määrä? Vaikka on kuorma-autoissa varmaan parempi hyötysuhde onkin kuorman kuljettamisen suhteen mutta ei varmaan ihan noin hyvä.
Muistan kuulleeni myös lukemia 30-50L/100km normi ka-kalustolle riippuen kuormasta. Armeijan GAZit vei huhupuheiden mukaan sen 1L/1km.
Ihan heti ens kans usko mitään alle 30L/100km saatika alle 20L/100km lukemia. 9-5 airo vie vastaavassa ajossa 9-13L niin meinaatte että kuorma auto veis 50-100% (eli puolet tai kaksi kertaa enemmän...)? vaikka autolla on massaa yli kymmenkertainen määrä? Vaikka on kuorma-autoissa varmaan parempi hyötysuhde onkin kuorman kuljettamisen suhteen mutta ei varmaan ihan noin hyvä.
Muistan kuulleeni myös lukemia 30-50L/100km normi ka-kalustolle riippuen kuormasta. Armeijan GAZit vei huhupuheiden mukaan sen 1L/1km.
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Joku muukin on tehnyt samaa harkkatyötä 6v sitten
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... lutus.html
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... lutus.html
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Ja vielä tieteellisen tutkimuksen tulosta:
http://www.motiva.fi/files/1037/HD-ener ... enveto.pdf
http://www.motiva.fi/files/1037/HD-ener ... enveto.pdf
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Kuorman paino merkitsee ko.tapauksessa aika vähän. Sanoisin että 30l tyhjänä ja muutaman litran enemmän kuormattuna.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Tuo kulutus jonka mainitsin on Volvon FH16 700 kulutus kysyin juuri äsken onko pudonnut yhtään, sanoi vain ettei kovin paljoa keskimäärin noin 50l. satasella, kovia lasteja sillä vedetään, likimain 60 tonnia painoa kun tukkeja kuormana.
Auto on ajossa noin 18-20 tuntia vuorokaudessa ja kilometrejä kertyy vähän yli 1000 kilsaa tuon ajon aikana. Perjantaisin hän ajaa vain yksin yhden vuoron aamu neljästä iltapäivän kello 16:00 olen usein ollut mukana pyörimässä ja olen saanut ajaakin sitä rohjoa jopa kaatanut perävaununkin yhessä tiukassa mutkassa kun pikkutien reuna petti, puolisen tuntia siinä kului kun saatiin se takaisin siihen kapealle polulle ja uudelleen lastattua.
Auto on ajossa noin 18-20 tuntia vuorokaudessa ja kilometrejä kertyy vähän yli 1000 kilsaa tuon ajon aikana. Perjantaisin hän ajaa vain yksin yhden vuoron aamu neljästä iltapäivän kello 16:00 olen usein ollut mukana pyörimässä ja olen saanut ajaakin sitä rohjoa jopa kaatanut perävaununkin yhessä tiukassa mutkassa kun pikkutien reuna petti, puolisen tuntia siinä kului kun saatiin se takaisin siihen kapealle polulle ja uudelleen lastattua.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus
Elikkä tästä voi tehdä sellaisen hätäisen johtopäätöksen, että polttoaineen kulutus ei ole vähentynyt yhtään kovasta rummutuksesta huolimatta 15 vuoteen. Sen sijaan tehot ovat nousseet koko ajan ylöspäin etenkin Ruotsalaismerkeissä polttoaineenkulutuksen kustannuksella.core2 kirjoitti:Tuo kulutus jonka mainitsin on Volvon FH16 700 kulutus kysyin juuri äsken onko pudonnut yhtään, sanoi vain ettei kovin paljoa keskimäärin noin 50l. satasella, kovia lasteja sillä vedetään, likimain 60 tonnia painoa kun tukkeja kuormana.
Auto on ajossa noin 18-20 tuntia vuorokaudessa ja kilometrejä kertyy vähän yli 1000 kilsaa tuon ajon aikana. Perjantaisin hän ajaa vain yksin yhden vuoron aamu neljästä iltapäivän kello 16:00 olen usein ollut mukana pyörimässä ja olen saanut ajaakin sitä rohjoa jopa kaatanut perävaununkin yhessä tiukassa mutkassa kun pikkutien reuna petti, puolisen tuntia siinä kului kun saatiin se takaisin siihen kapealle polulle ja uudelleen lastattua.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003