Puretaania ja kumia sekaisin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tuossa taannoin hankkimassani talvipirssissä kolkattelee ilmeisesti alapallonivel kuskin puolella. Mitä nyt olen sitä vilkuillut, niin alapallo on todella pehmeän oloinen, kun taas yläpallo on kivikova, ilmeisesti polyuretaania :roll:

Mikähän on ollut edellisen asentajan idea? Eikö tuo puretaaninen tuhoa kumisen alapallonivelen vielä entistäkin nopeammin? En tullut vielä katsoneeksi, onko vänkärin puolellakin sama tilanne.

Laittaakko kaikki kumisia, kuskin puolelle kumiset vai vain alapallot ihan tavan palloniveliä? (Nyt just on 2 niveltä hankittuna)

Sellainenkin mielipide tuli, että jos kuskinpuolella molemmat ja vänkärin alapallo on kumiset, ja vänkärin yläpallo puretaania niin rupeisi puoltamaan... Varmaan ainakin erikoinen ajettava olis :mrgreen:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mitä tarkoitat kumisellan alapallonivelellä vai puhutko suojakumista?

kaikki olkanivelet mitä kaupassa myydään sopii oli suojakumi tai suojamuovi.

jos nivelessä on yli milli väljää niin se tulee vaihtaa ehjään.

välykset taas tuntee noista vain kun on jousipantteen poistotyökalu ylätukivarren ja korin välissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mitä olen rälläkällä noita 900:n palloniveliä joskus mielenkiinnosta availlut, niin ihan metallinen pallo sieltä sisältä on löytynyt.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Tarkoitatkos nyt noita tukivarren holkkeja?

Pallonivelethän on aina metallia...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ihan palloniveliä tarkoitin, ihmettelin vain tuota kovaa muovista? yläpallonivelen suojusta. Metalliahan ne sisuskalut tietysti on... Alapallonivel ja molemmat vänkärin puoleiset nivelet ovat kumisuojilla.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Eiköhän noihin palloniveliin kohdistu sen verran rajuja voimia, ettei kovanpuoleinenkaan suojakumi rajoita nivelen liikkumista ajossa eikä siten vaikuta ajo-ominaisuuksiinkaan.

Mutta se huono puoli noissa kovissa materiaaleissa tietty on että särkyvät varsinkin pakkasilla nopeasti ja sen jälkeen itse pallonivel on suojaton ja rasvaton.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja saabracing »

joku on jättäny varmaan sen kumin suojan paikalleen, se on jotain muovia :D

kyllä niissä kaikissä pitäis ihan pehmeetä kumia tai silikoonia olla se vaseliinin päällä oleva kerros ;)

huonot tarvikenivelet menee vuodessa jos ajaa paljon nimismiehenkiharalla olevaa tietä yms. muuta patikkoo...
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Yhden halppis nivelen olen jättäny laittamatta paikoilleen, kun huomasin sen suoja"kumin" olevan helkkarin kovan, ihan muovin oloinen. Luotto kestoon oli sen verran pieni, että hankin toisen tilalle.
Olisikohan aloittajalla tuollainen samanlainen paikoillaan...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

paikollaan itselläni tällä hetkellä 2kpl bilteman palloniveltä jossa valkoista kovamuovia suoja"kumi".

kestää minkä kestää..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Niihin palloniveliinhän saa ihan normi-tarvikeliikkeestä uusia suojakumeja. Nivel irti ja putsaus, uusi kumi ja paketti täyteen rasvaa, niin kestää tarvikenivelkin pidempään.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja mart96 »

nimenomaan. Nykypäivänä niihin laitetaankin liian vähän rasvaa, ihan siitä syystä, että menisit taas vähän ajan päästä ostamaan uuden :wink: Ennen vanhan semmoisissa nivelissa oli rasvanipat ja jokaisen huollon yhteydessä laitettiin lisää rasvaa. Kukaan ei kiellä ostamaan Motonetistä rasvanipat ja tekemään oman auton pallonivelistä ''ikuisia''.
Yksi kysymys vaan vaivaa minua, että jos poraa siihen peltikanteen rasvanippaa varten sen reiän ja sen seurauksena menee metallilastuja sinne, niin se nivel vissiin rikkoontuu nopeasti. Vai?????
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie epäilen ettei edes uusien nivelien rasvaus kasvata käyttöikää.. ja vasta pohdittiin että nykyisissä pallonivelissä ei ole "uraa" jossa se rasva pääsee liikkumaan niinkuin ennen vanhaan.. eli liikaa rasvaa eikä liikkumavaraa poks ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja SKi »

Ylä ja alapallonivelien rasvaus auttaa. Ostin pystykeula vm. -84. 900 ruiskun v. 1986 56.000 km ajettu. Laitoin heti rasvanipat kuulaniveliin. Nyt on ajettu 396.th km ja alkuperäiset kuulanivelet paikoillaan. 22.10.-12 Katsastettiin ja ei löytynyt välyksiä. Katsatusmies kun näki rasvanipat kommentoi: uskon. Joka renkaan vaihdon yhteydessä rasvaprässillä 3-4 painallusta uutta rasvaa niveliin. keväällä ja syksyllä.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja sarka »

Nyt on uudet nivelet. Alapallo olikin niin väljä, että käsissä sai toista milliä liikkumaan joka suuntaan. Yläpallo oli ilmeisesti ihan ehjä (ennenkuin käytettiin irroitukseen väkivaltaa), mutta suoja"kumi" oli aivan tautisen kovaa tavaraa. En ymmärrä miten tuommoinen voi ylipäänsä kestää, etenkään pakkasessa.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puretaania ja kumia sekaisin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Porsasin rasvanipat ex 900:n uusiin niveliin taannoin (n. 10v sitten). Rasvaus tehtiin prässiillä grafiittirasvalla keväällä ja syksyllä. Siihen loppui nivelten vaihto. Auto meni paaliin korin ruosteiden takia ja nivelet jatkaa matkaa serkun 99:ssä. Ei ole vielä tiedossa miten kauan ne käytännössä kestää noin tehtynä. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin